Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6865 ggr
hechliei
0

Kyckling Korma... LCHF?

Nybörjarfråga.

Här hemma är en stor favorit kormasås till kycklingen. Brukar vanligen bli en färdig burk men har prövat o göra den själv med ganska så bra resultat, några finjusterningar kanske. Men e den ok LCHF mat…..??

Jag stekte hackad lök mjuk och sen i med en tsk tomatpure, curry, kokosflingor, mald mandel, kokosmjölk och vispgrädde puttrade ihop allt och blitzade. Stekte kycklingen i smör o hällde över såsen. Har lite taskig fantasi med maten såhär andra dagen….. men korma skulle jag "nästan" kunna leva på….

Melindrea
0

Det bästa sättet är att räkna på det i MinMat, men det där ser väl inte helt fel ut =)

sisan881
0

Ahhh Nu pratar vi min mat! ÄLSKAR indisk mat och har en jättebra Indisk kokbok!

Skickar med ett Kormarecept - Absolut LCHF!

ca 675gr kycklingbröst skurna i 2,5x2,5 cm bitar

2 krossade vitlöksklyftor

2,5 cm riven ingefära

1 finhackad lök

olja till stekning

3 gröna kardemumma frökärnhus - eller vad det heter. (willys har)

1/4 tsk salt

300 ml matlagnings yoghurt (ex. turkisk)

rostade mandelflarn

färsk hackad koriander som dekoration

- Jag tar broccoli eller blomkål till - om något

*Mixa ingefära och vitlök med lite vatten så du får en slät pasta. Hetta upp olja och stek kycklingen så den får en fin brun yta 8-10 min (Jag använder min wok). Plocka ut kycklingbitarna. Lägg i kardemumman och stek i 2 min. Tillsätt löken och stek ytterligare 5 min. Rör i vitlök-ingefärspastan kummin och salt och stak ytterligare 5 min. Lägre temperatur - Rör i hälften av yoghurten skedvis medan dur rör om tills allt blandats. Lägg i kycklingen och täck med lock. Låt sjuda i 5-6 min tills kycklingen är genomstekt. Tillsätt resten av yoghurten och låt allt småkoka i några minuter. Strö över mandeln och koriandern. Servera

Med rena kryddor slipper du allt skräp som finns i diverse blandningar.

Thyra4
0

#2 Jag älskar också indisk mat. Har Du möjligen recept på den här spenatröran som ofta finns på Indiska restauranger med olika kött och fisk-tillbehör? Den är ju toppengod.

sisan881
0

Hittade ingen med enbart spenat. Den närmaste jag kan hitta (som inte hade potatis i sig) är:

SPENAT MED SVAMP

450 gr spenat färsk

2 mmsk olja

2 medelstora hackade lökar

6-8 curryblad

1/4 tesked frön från lök ?

1 tsk vardera: krossad vitlök, riven färsk ingefära, chilipulver och salt

1,5 tsk malen koriander

1 stor röd paprika, urkärnad och skivad

115 gr champinjoner - grovt hackade

225 gr ricotta cheese - Mascarpone är väl liknande men mer fet

2 msk färsk koriander

* Blanchera spenaten snabbt i vatten, lägg åt sidan. Hetta upp oljan i en wok och stek champinjonerna med currybladen och lökfröna i 1-2 min ta bort svampen. Stek vitlök, ingefära, chili, salt och koriander i woken. Stek i 2-3 min. Tillsätt hälften av paprikan, svampen och fortsätt steka i 2-3 min. Tillsätt spenaten och stek i 4-6 min. Tillsätt osten och resten av paprikan. stek ytterligare 2-3 min. Strö över den hackade koriandern och servera direkt.

Lät gott - ska prova det själv.

Det finns massor LCHF mat i den indiska kokboken.

hechliei
0

UNDERBART!!

Tack för receptet sisan881…… ska testa det nästan omgående!!

plinkplonk
0

Två år senare tackar även jag för recepten Glad

wooster
0

Jag med Glad

..och i all indisk mat handlar det om rödlök när det står "lök" i receptet. Gul lök existerar inte i indisk matlagning. Och kummin, som nämns i #2, ska antagligen vara spiskummin (som heter cumin på engelska, kummin heter caraway)

[Columba]
0

#4 Vad är frön från lök. Är det någon som vet vad som avses?

[Pennylane1]
0

#0 vad menas med att blitza?

det är ju vääldigt sent att fråga iofs…

ingrid-in-sweden
0

Lökfrön = Nigella eller Kalonji

http://en.wikipedia.org/wiki/Nigella_sativa

[Pennylane1]
0

fast där står det att svart kummin som dom heter ibland felaktigt kallas för lökfrön fast dessa är något annat…  hur ska man veta om det är den felaktiga benämningen eller de riktiga lökfröna som avses?

[iovis]
0

Men gud så gott! Tackar för att du hämtat upp den gamla tråden…. Tungan ute

aussiemia
0

Det här blir det ikväll!! Med blomkålsris till! Mums vad jag längtar!

aswedishsmorgasbord.com

babybel
0

SAAG PANEER

1 kg färsk spenat

4 msk smör

400 gr paneer-ost

6 vitlöksklyftor

5 cm hel ingefära

4 chilifrukter

1,5 tsk garam masala

¼ tsk riven muskot

2,5 dl vispgrädde

1,5 dl korianderblad

Tillagning

Koka spenaten i mycket lite vatten, bara tillräckligt för att spenaten inte ska brännas vid, tills den börjar mjukna. Ställ den åt sidan. Smält smöret i en tjockbottnad kastrull och stek paneer-osten (1 cm stora tärningar) tills den har blivit gyllenbrun. Vänd den regelbundet så att alla sidor blir ordentligt brynta. Ta upp osttärningarna med en hålslev.

Lägg vitlöken (krossade klyftor), ingefäran (skalad och riven) och chilin i kastrullen (det bör vara tillräckligt med smör kvar annars får man tillsätta lite) och stek i 1 minut under ständig omrörning. Tillsätt den kokta spenaten och dess spad. Rör om och låt sjuda i 10 minuter.

Lägg därefter tillbaka den stekta paneer-osten i kastrullen tillsammans med gram masala och muskoten. Låt sjuda i ytterliggare 10 min. Rör till sist ned vispgrädde och hackad koriander och smaka av med salt. Låt det sjuda i försiktigt i 5 minuter.

Det här hittade jag på Tasteline för ett bra tag sen, och har lagat flera gånger. Perfekt LCHF-mat! Och vansinnigt gott… Ta det försiktigt med chilin om du inte tycker om kryddstark mat.

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

MissMullig
0

Åååå så gott nu blir det Indiskt på menyn.

Härligt med gammla trådar så återupplivas

gun92884
0

Här har du lökfrön längre ner på listan … enligt listan så kan de utbytas mot cumin eller coriander … http://www.foodsubs.com/SpiceInd.html

gun92884
0

Gröna kardemummabaljor är bara omogen kardemumma som man kan antingen mala hel - blir litet trådar i det hela - eller ocksa kan man krossa dem eller snitta och peta ur kärnorna. Grön kardemumma är dyrare än den svarta … åtminstone här.

Något som är jättegott och verkligen gör skillnad i en curry är curry blad. De ska vara färska, inte torkade. De säljs kvistvis och påminner litet om en palmväxt. Jag köper en växt då och då från Florida men har hittills aldrig lyckats hålla den vid liv Rynkar på näsan