Omega-3
Jag tar ibland Omega-3 som tillskott, men ångrar mig varje gång. Jag smårapar rutten fisk efteråt. Finns det någon Omega-3 som inte ger de "biverkningarna"??
vi tar Möllers tran med citronsmak och vi i familjen märker inget sådant.

Jo, den i form av färsk fisk 
Jag märker inget av Pikasol forte
Om det luktar ruttet fisk kan det vara fel på produkten, jag har ngn gång fått Omega 3 produkt som inte hade antioksidantskydd (köpt i Bryssel)och var troligen oksiderat. Fick kasta produkten. Använder nu Möllers Tran, har tidigare använt Pikasol Forte och E-Epa utan problem.
Rutten fisk var kanske till att ta i. Det smakar som om jag ätit makrill i tomatsås.

Eye Q funkar bra för oss.
Jag tror jag har kommit fram till att mina har härsknat. Jag har slängt dem nu och köper nya istället.
Fler tips på prisvärd Omega-3. Jag har läst om Eye-Q och att de ska vara jättebra, men de är också förfärligt dyra, om jag inte missminner mig.
Jag har också märkt att jag ibland smårapar något obehagligt. Jag brukar bara göra ett uppehåll på några dagar eller veckor, tror att kroppen vill det. Sen sätter jag igång igen uta rapar, sama burk så det är inte fel på den och min sambo äter utan rapar.
Fast jag upptäckte att mina kapslar luktade illa t.o.m i burken, så därför åkte de ner i soppåsen.
Klokt gjort. Härsket fett är inte bra.

Det är viktigt att ha o-mega3 tabletterna i kylen för att undvika att det skall härskna
De har stått i kylen hela tiden, fast bäst före datum hade passerat med några månader. 
När behöver man äta Omega 3 som tillskott? Är det om man inte äter fisk 2-3 gånger i veckan? Själv äter jag makrill i tomatsås och lax eller annan fisk 2-3 gånger i veckan, ibland mer. Räcker det eller spelar det även roll hur stor mängd man äter?

Det beror egentligen mest på hur mycket omega 6 du äter, den som använder växtoljor och margariner kan inte kompensera upp det bisarra omega 6-överskott som blir även om de äter fet fisk tre gånger i veckan som SLV rekommenderar, men vi som äter naturligt fett har ett bättre utgångsläge. Om du inte är någon större konsument av nötter skulle jag säga att ditt fiskintag räcker bra.
Jag äter lite nötter, främst paranötter. Ibland lite mandel men det är inte så ofta. Jag äter inga större mängder nötter, max en halv näve oftast mindre och inte varje dag.

Då är det upp till dig vilken nivå du vill lägga på, ett ratio på 4:1 är godkänt, ett ratio på 1:1 är typ optimalt, ett vanligt ratio hos den som äter för lite fisk och för mycket växtoljor är 17:1. Jag brukar personligen både äta fet fisk och ta tillskott, men så är jag också rätt förtjust i rapsolja i dressing då och då.
Jag kan ingenting om ratio. Växtoljor äter jag väl inget vidare av. Hur är det med olivolja och kokosolja?
Kokosfettet behöver du inte bry dig om, men olivoljan är bäst att begränsa till vinägretter o.d.

Olivolja är bättre än rapsolja, men det innehåller ändå mycket omega 6, kokosolja har visserligen bara två procent fleromättat fett, men i princip allt det är omega 6. Säg att 50 gram kokosolja ger dig 1 gram omega 6, det ska då kompenseras upp med minst 250 mg animaliskt omega 3, vilket du får av ett gram omega 3-tillskott, eller en liten bit laxfilé (under 50 gram räcker), så kokosfettet är knappast något som leder till att man får alldeles för hög omega 6-kvot, det mest lömska är egentligen att vanligt kött (om det inte är gräsbeteskött) ger mycket omega 6 eftersom djuren oftast fått kraftfoder med massa spannmål.
Använder inte så mycket längre. steker i smör eller 50/50 smör och Cocosa.

I så fall tror jag knappast att omega 3-tillskott är något nödvändigt för din del.
Förr drack jag St. clements cod liver oil och den kände jag av fisklukt när jag rapade fast den var med citrussmak. Nu käkar jag Super Omega-3 kapslar med upp till 60% EPA och märker inte någon lukt alls.
Jag rapar av kapslarna om jag inte ätit dem på ett tag men tar jag dem regelbuntet slipper jag raparna.
Ingredients
2 capsules provide:
EPA – Eicosapentaenoic - 10mg
DHA – Docosahexaenoic – 400mg
Vegetarian Capsule Shell (modified food starch,
glycerine, carrageenan, sorbital, purified water).
Jag tyckte först att det verkade vara ett bra alternativ, men så såg jag ingredients……..
Finns V pure att köpa fr¨ån någon svensk hemsida?
Emily Deans skrev nyss ett intressant inlägg som delvis handlade om omega-3 från alger. Det innehåller nästan bara DHA som man ser i #26 och det finns forskning som visar att man behöver DHA/EPA i förhållande mer likt som det fisk för att det ska göra nytta (kan till och med vara skadligt annars). Länken: http://evolutionarypsychiatry.blogspot.com/2012/01/just-eat-fish.html
Jag vet inte om det stämmer men jag har läst nånstans att om man rapar "fisk" av fiskoljan kan det vara ett tecken på att den är dålig och har oxiderat, och i så fall är det rent av skadligt att äta den. Tyvärr hittar jag inte källan nu.
Jag har också läst om det någonstans, det kanske beror på hanteringen eller åldern med bästföredatum som inte håller måttet.
#26 Karragenan är harmlöst. Sorbitol är en naturlig sockeralkolhol och mängden är verkligen minimal i kapslarna.
Ska söka och se om jag hittar en algolja med högre andel EPA. Fisk är inget alternativ för mig, utfiskningen är ett för stort problem och miljögifterna i havet är inte att leka med.