Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 4738 ggr
Matsolof
8

Debatt i kväll 22 om LCHF!

Jag ska vara med som publik i kvällens Debatt kl. 22.00 men jag får troligen inte yttra mig. Men om jag, mot förmodan, får säga något så har jag skrivit ner fyra frågor på min blogg som jag kommer att ställa och för säkerhets skull också besvarat dom själv ifall det blir snuttefieringsTV som vanligt.

www.fethalsa.wordpress.com

www.fethalsa.wordpress.com

Hallongrottan
0

Se till att du blir hörd!

Henkez
0

Medtag megafon

Konstantin
2

Kom i högklackat och knogjärn, så får du kanske en syl i vädret!

goliath
0

vilken kanal?

maxiq
0

SVT1 och SVT Play

Vyer
0

"Ingen vanlig människa skulle klara av att äta en sådan diet" - Grundaren av Itrim. 

(det finns eftersnack på svtplay, lite mer vildsint debatterande där Flört)

goliath
0

vad är svt play? är det på nätet?

joly
1

# 6

Eftersnacket var verkligen intressant. Flört Jag bara gapade här hemma i soffan, särskilt när kommentaren som du citerar fälldes. Jag känner mig ju i allra högsta grad som en "vanlig människa". Obestämd

I'm your destination, I'm the reason why

joly

Dosi
0

#6. Kan inte hitta det på svtplay :/ Såg programmet men missade eftersnacket.

perfektionisten
1

Nej fy vad jag inte står ut med Katrin Zytosmkijifsn. Sjukt dålig LCHF ambassadör. De borde bara ha låtit Kostdoktorn prata mer. Tror att Katrin skrämde bort många med sina dumma kommentarer.

Vyer
0

#6 http://svtplay.se/
#8 Ja, jag ser också mig själv som en "vanlig människa"… Fast vi som hänger här på KiF är kanske annorlunda specialfall Skrattande

#9 Det sändes live idag, antagligen så kommer det upp imorgon!

[Pennylane1]
2

# 10 va!? Såg vi samma program? Jag tycker Katrin var jättebra! (och jag tillhör inte hennes fans annars!) Klistrad högst upp finns en tråd till om programmet.

dufva
1

Katrin är en tillgång

Hon är duktigt medietränad och klarade mycket bra den typen av ifrågasättanden hon fick.

Perfekt balans med henne och kostdoktorn i samma program

Mats gör också ett bra intryck i rutan

Trots att tiden är löjligt begränsad i den här typen av program är jag nöjd över "vår" insats

Kalle-B
3

Jag tycker det var jättebra på den korta tiden - både Katrin o Andreas gjorde precis det dom var bäst på!

Men det som "vi" vann på var nog framförallt dom dåliga motargumenten. Men jag förstår dom - det finns inge vettiga motargument mot LCHF, det blir ju bara krystat svammel, inget som håller.Glad

per.andersson
0

Vilken dietist, hennes jobb går ut på att hjälpa folk bli friska, men miljöaspekterna är viktigast?

Bra.
Vi skall äta ca 200 g kött i veckan, det är 41 g protein.
Jag skall få i mig minst 64g pre dag vart skall resterande mängd komma ifrån?

Synd att eftersnacket inte visades på svt1 då hade hon varit helt bortgjord.

Katrin är bra men ibland blir hon för arg och visar det genom att spotta ur onödiga komentarer som vart  är du född osv.
Hon är bra men behöver ta det lite lugnare ibland.

LCHF @ Google+
Riktig Mat - LCHF
https://plus.google.com/u/0/b/107776422766563650882/

Sweli
0

Jag är ingen fan av Katrin men måste säga att hon var väldigt bra i debatten.

Vilken skam dietisten som inte kunde bestämma sig mellan att få folk friska eller värna om miljön Rynkar på näsan

Tyvärr är vår sjukvård fullt med såna människor utan kunskap och bara en massa tyckande.

AnnikaRogneby
0

Håller med #12 och #13 - Katrin är en tillgång för oss då hon verkligen kan få igenom budskapet på ett nytt och roligt sätt. Jag tyckte hon gjorde ett bra intryck igår och var väldigt tydlig (både med vad hon kan och inte kan). Vi behöver någon som rör om och "rockar" lite… Lite "ungt" blod om jag får sticka ut näsan lite ;-)

Sen var det ju lite lyckat att våra motståndare var allmänt grå och framstod som jättetrista och tråkiga.

Författare till Bakglädje med LCHF - Baka utan socker och mjöl och

Bakglädje till vardags och fest - Baka med LCHF utan socker och mjöl

http://www.annikarogneby.se

http://www.facebook.com/AnnikaRogneby

Mvh/Annika

Författare till böckerna Bakglädje med LCHF - Baka utan socker och mjöl och Bakglädje till vardags och fest - Baka med LCHF utan socker och mjöl

http://www.annikarogneby.se

http://www.facebook.com/#!/pages/Annika-Rogneby-Bakgl%C3%A4dje-med-LCHF/283106841742206

Wildrat
8

#6 Är inte Itrim pulverdiet och en massa tränande? Jag skulle aldrig klara en sån diet…

Sweli
0

#18 de måste försvara sin sak hur ska de få in pengar annars?

Hon sa att de blir rekommenderad av dietister och läkare, då kan man fråga sig vad det säger.

Att läkare och dietister rekommenderar springa och äta pulver, måste vara kanon för hälsan Skrattande

per.andersson
0

#18 nja Itrim kör med pulver till att börja med, dedan anväänder man handen dom mått man skall äta en knytnäve kh, en handflata protein, sås skall få plats mennan ringen mellan tummen och pekfingret.
Grönsaker i fri mängd skulle jag tro.

Typ något sådant är Itrims konsept.
Iden är god med att bygga muskler för att sedan gå ner i vikt men att man inte litar på att kroppen själv vet vad den vill ha om man inte misshandlar den känns förleget.

LCHF @ Google+
Riktig Mat - LCHF

Tisdag
0

Uppmärksammade att lchf:arna var snygga medan dietister var grå och trista. Blir man snygg av lchf också? :-P

perfektionisten
0

#12 Är helt seriös. Katrin får mig nästan att vilja byta till tallriksmodellen. Hon kallar "tjockisar" äckliga i sin bok och jag är bara så trött på samma gamla provoceranden från henne. Nä, hon måste växa upp så ung är hon inte.

per.andersson
0

Du kan inte äta noll kolhydrater, då kommer du…

Jag undrar vad dietisten skulle säga.
Och vart hon utbildat sig.
För hon har verkligen inte koll på läget.

LCHF @ Google+
Riktig Mat - LCHF

Seglarina
0

Har just sett det på svtplay.

"Ingen vanlig människa skulle klara av att äta en sådan diet" - Grundaren av Itrim. Häller med #6, Vilket nys! Vilken normal människa orkar leva på pulver och chiliconkarne i papperspaket?

Tittade också på eftersnacket. Jag tycker Katrin gjorde vad hon kunde. Hade nog önskat faktiskt att någon runt kommit till hennes hjälp på slutet. För det är ju inte heller sant som dom sa att vi måste äta grönsaker för att rädda planeten.

SÅ mycket mindre som jag äter nu gämfört med när jag åt kolhydrater det är inte klokt. Tror inte dom som inte har prövat har prövat kan fatta.

Margareta
0

Här är länken till Eftersnack för er som missat det

Numer pensionär i Nynäshamn

Sweli
1

Jag tycker att Andreas Eenfeldt skulle behöva lite mer av Katrins "sätt", han är duktig men vågar inte avbryta och svara medan Katrin hade inga problem att prata hur mycket hon ville.

Han måste ta mera plats, bli hörd!

Seglarina
2

Vi kanske ska skicka våra förespråkare på mediaträningskurs?Glad

Cina-y
0

Debatt är ett populistiskt snack-program och 15 min är på tok för kort tid, men bra att man tar upp ämnet.

Har inte sett eftersnacket än , men vill också ge beröm till Katrin, Andreas och Mats. De kom med bra inlägg hela tiden. Katrins inlägg om SLV rapport var jättebra. Andreas bunt med rapporter var lysande.

Det jag o min dotter reagerade starkt på var dietisten. Hennes uttalanden som tex att man ska se till att inte bli överviktig (men inte med LCHF!), man får brist på mineraler om man inte äter frukt samt att man är osocial om man inte äter kolhydrater och hamnar utanför. Skrattretande Skrattande

"Att hjärnan måste ha kolhydrater" är något väldigt många tror (jag också tidigare) så det var synd att inte Andreas fick reda ut vad som gäller.

Seglarina
0

Håller helt med om att denna dietist hade många argument som det varit lätt att plocka sönder.

Jag upprepar: Hur skulle de muskler i äter från kor osv någonsin kunnat användas av djuret när det gick omkring i hagen (hade en massa köttdjur utandör fönstret i höstas), om om de inte innehöll en massa vitaminer och mineraler, snacka om tankevurpa, som uppreppas hela tiden!

gun92884
3

Tack för länken till debatten efter programmet.

Jag såg inte huvudprogrammet för jag hittar det inte … däremot tittade jag på länken och hörde nog allt jag behövde. Det fanns väl ingen som gjorde så särskilt bra ifrån sig - när kommer Eenfeldt att lära sig att project his voice så han blir hörd? De pratar ju rakt över honom - eftersom de inte klarar att hålla sig till ämnet utan ger sig ut i annat. Det fanns ialla fall en herre på slutet som sa att hans diabetes hade klarats av med LCHFkost. Han var lugn och saklig utan att låta vare sig frälst eller påig och om någon hörde honom så kanske det tog rot i någon stuga.

En sak som ingen tycks att tagit upp är att pulvertanten hade nog rätt i en sak ialla fall … det var när hon sa att det är inte många som klarar av LCHF om den ska göras korrekt … många trillar av för att de inte kan motstå frestelser och det kan man ju se här på forumet. Jag reagerade starkt på ett mail häromdagen när någon skrev att nu skulle de minsann rätta till läget och äta ordentligt … för att på en gång lägga till att de nog inte skulle klara det helt och hållet utan att trilla av … INGEN reagerade på detta tankesätt att redan på starten säga att det skulle misslyckas … alltså hon ger inte sig själv en chans att klara av det … utan alla skrev istället att ett litet avhopp ibland gjorde kanske inget … och detta till en person som tydligen har upprepat detta beteende omochomochom ad nauseum. Rynkar på näsan Vad hände med att ta en dag i taget och klara av den innan man tar i tag på nästa?

Sweli
0

Det är inte konstigt att de flesta tror på att man "behöver kolhydrater", det propagerar vår egen sjukvård hela tiden.

De flesta läkare/dietister säger och är övertygade, som vi såg i programmet, att vi kan inte leva utan kolhydrater, att hjärnan behöver kolhydrater.

Det jag undrar är i vilken rapport som de säger finns massor detta påstående finns Obestämd

gun92884
3

Jag såg programmet igår och hoppas att Expressens bilaga ska göra sitt för programmet gjorde inte mycket för att övertyga.

Ja, det behövs någon som kan göra sig hörd och det är uppenbart att det är något som saknas inom LCHFrörelsen. Varför så försiktiga? Den enda som verkade kunna prata obehindrat framför kameran var Katrin men det räcker inte med att prattla på, på veckotidningsvis, utan det behövs någon som kan lägga litet tyngd … no pun intended … bakom det som sägs. Att säga att Katrin är en bra förespråkare för LCHF visar hur tunnt på marken det är när det gäller att hitta nå'n som kan framföra budskapet om hur man kan må bättre med LCHFkosten …

Om jag förstår rätt … och något som inte sas … så säger denna Katrin att hon har gått ner 35 kg, men var inte det efter att ha varit gravid? Så hennes påstående kan ju plockas isär tämligen så lätt om någon ville. Det gör ju LCHFrörelsen en björntjänst att inte ge riktiga uppgifter.

Dietisterna såg då inte roliga ut, men åtminstone en var dynamisk vilket gör att folk lyssnar till. Var finns dynamiska delen av LCHF?

Jennix
0

#31  Fast jag har mött flera läkare som är oerhört positiva till LCHF. Det är bara tråkigt att de inte hörs i debatten eller vill stå i rampljuset. Kanske är de rädda för att mista jobbet eller bli anmälda som Dr Dahlqvist. Rynkar på näsan

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!