Smörfisk?
Hej!
Köpte smörfisk igår, tänkte testa en annan fet fisk än lax.
Lägger in strikt i minmat för att kunna ha koll på varför det inte händer nåt med min viktnedgång.
Smörfisken finns inte med där.
Vet nån om den är såpass lik lax så jag kan lägga in det istället eller har nån koll på fett och proteinhalt?
Är det denna fisk du menar ("f d smörfisk" står det): Smörfisk
Edit:
**Näringsvärde per 100 g
**Protein 25,0
Fett 1,5
Energi 130 Kcal / 545 kJ
Från Svensk Fisk - övriga arter:
**ESCOLAR
**Lepidocybium flavobrunneum

Escolar är en stor gäddliknande fisk som blir upp till 2 meter lång. Fisken förekommer på 800 till 1000 meters djup i tropiska och tempererade vatten. Under natten kommer den upp till ytan för att äta och då kan den lockas till fiskebåten med hjälp av ljus. Fisken har funnits på den svenska marknaden under ett antal år men oftast saluförts under det felaktiga namnet "smörfisk". Arten används ofta till djurfoder men eftersom man kan skära ut stora, benfria filéer så har den gjort sitt intåg på storhushåll och restauranger. Escolar ansamlar stora mängder fett i form av sk. vaxester. Den måste därför tillagas under hög värme för att fettet ska rinna av annars riskerar man att bli magsjuk. Escolaren importeras frusen i stora filéer och sågas till kotletter."
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Tsck så mycket för hjälpen 
Känns dock som en lite farlig fisk, tilllagas rätt för att inte bli magsjuk. 
Ja lite lurig tycks den va'. Den ska tillagas under hög värme dock men precis som krögaren nedan säger, så ska ju även kyckling tillagas under hög värme - så det verkar ju inte vara så jätteknepigt i alla fall…
Ur Norrbottenskuriren: "En krögare i Luleå tar kontakt med Kuriren sedan han läst onsdagens artikel och berättar: - Escolar måste tillagas på rätt sätt, den ska hettas upp till minst 60 grader. Men det är ju detsamma med kyckling."
Det som är synd är ju att den måste tillagas så för att (det dyrbara) fettet ska rinna av (fast allt fett rinner ju naturligtvis inte av) så att du inte ska må dåligt… Omega3 o andra näringsämnen får du ju i dig också.
Googla lite på "Escolar" eller "Smörfisk" + "tillaga" så hittar du säkert inspiration på hur du ska tillaga den.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Åh, smörfisk är FANTASTISKT gott! Konsum i Kalmar brukar sälja den färdig i sin delikatessdisk (helt perfekt att plocka ihop lite av varje till en riktig tapas-lunch därifrån.. när man känner sig rik, vill säga).
Hoppas du lyckas med matlagningen, släng gärna in ett recept när du testat! =)
Jag tappade aptiten på smörfisk efter att ha köpt hem en bit för ett tag sedan! När jag packade upp den för att tillaga den så fick jag syn på en ca 1 cm lång mask som stack upp ur fiskköttet och vinkade åt mig! Då åkte alltihop ner i slaskhinken!
Så ingen mer smörfisk för mig!

Jag var på marknad i helgen och köpte hem olika sorters varmrökt fisk att festa på (frossa!). Bl a köpte jag smörfisken för att jag aldrig heller provat den och den såg ju så god ut.
Hade förväntningar på namnet också men där stämmer det inte alls. Ovanligt MAGER fisk skulle jag vilja säga. Lite som kyckling faktiskt. Men god var den!
Kanske t o m en ny favorit…
Jag googlade fisken efter inköpet som gjorts ovan och hittade samma text. Visst väcker det lite oroliga tankar men skulle kanske varit mera orolig om den INTE var mager.

Smörfisk/Escolar är mycket gott, bli inte rädd för tillagningen. Det är ju samma sak med fläsk (förutom kyckling), det måste också tillagas vid rätt temperatur.

#1 Bilden föreställer knappast en gäddlik fisk…snarare en tonfisk.
#8 - 
Ja, jag tyckte också det ser konstigt ut - jag försökte verkligen leta efter likheten med herr Gädda… tyckte inte heller den liknade de gäddor jag fiskade när jag var liten… Men säger de att 'han' är "gäddlik", så är han väl det… allt som står på internet är ju sant…(texten är saxad fr länken). Formen påminner kanske inte så mycket om en gädda… men den påminner ju i alla fall om fisk…
Kanske avses "gäddlik" inte så mkt med utseendet med smak o konsistens som gäddan har…? Fast då borde det stå att det handlar om det.
Man vet ju inte vilka gäddor skribenten har träffat på…
Riktig smörfisk är inte detsamma som escolar! En escolar måste som sagt upphettas p.g.a det där vaxet i köttet. Många säljer felaktigt eller på lurendrejarvis pga prisskillnaden escolar som smörfisk så ta reda på att det verkligen är smörfisk ni köper.
här finns information, Escolar heter ricinoljefisk på svenska och den varnas det för lite neråt på sidan.