Choklad- och Jordnötskaka
Hej hej!
Hittade ett intressant recept på en träningssida, kan kanske vara något för oss här inne
har inte testat den än.
Choklad- och Jordnötskaka
Ingredienser:
- 50 g bakepro (proteinpulver som tål värme bättre)
- 3 mska (20 g) kakao
- 3 stora ägg
- 2 tsk bakpulver
- 55 g rapsolja
- 30 g smält jordnötsmör
- ca 3 dl sötningsmedel
- ca 0.75 dl vatten
Arbetsbeskrivning:
- Sväng ihop allt och lägg i en ugnsäker form.
- In i ugnen på 200 grader i ca 15-20 min.
- Ta ut kakan när den fortfarande är lite kletig i mitten (känn med gaffel).
Det blir 9st bitar som innehåller:
Kcal: 133
Protein: 7 g
Fett: 10 g
Kolhydrater: Något gram

Receptet är säkert OK, men jag har ingen lust att äta kaka! Det går så bra utan!

Jag tycker det verkar vara smarrigt och säkert något för kakmonstren som säkert lurar i nåt hörn här på sajten
Mums! Men kan man inte byta ut jordnötssmöret mot nåt annat?

Jag har som sagt inte testat den än, men kan inte tänka mig att det skulle vara problem att byta/ta bort jordnötssmöret…..hade själv den tanken när jag såg receptet……men det som fångade min uppmärksammhet mest var ingrediensen bakepro från Dalblads
här kommer en beskrivning:
Dalblads BAKE PRO 3KG
DALBLADS BAKE PRO 3KG…….. Pannkakakor, muffins, potatismos, bröd, mm. Du kan använda Dalblads NYA bak och matprotein BAKE PROTM till alla dina favoritrecept. BAKEPROTM är ett protein som är speciellt utvecklat för att kunna baka och laga mat och tål värme upp till 100°C. BAKE PROTM har en proteinprocent på 80, fett 4 och kolhydrater 6. BAKE PROTM går alldeles utmärkt att använda som ett rent protein för proteindrinkar. För att få ett fullvärdigt bakprotein så har Dalblads Nutrition tagit fram ett mat/bakprotein med en av världens mest framstående tillverkare av vassleproteiner. BAKE PROTM är väldigt lätt att använda till recept, ca.25% av torringredienserna byter man ut mot BAKE PROTM. Storlek: 3 kg Smak: Naturell Innehåll per 100 gram: Kalorier: 380 Protein: (vassleprotein konc.) 80 Fett: (mättat) 4 Kolhydrater: (laktos) 6
var hittar man det?

Själv hittade jag det i Hälsokostaffären…..
finns säkerligen i affärer som säljer kosttillskott & liknande…
Tack för tipset
Man får recept med på köpet om man handlar det i min hälsokostaffär vid Värnhemstorget i Malmö.

Låter ju kanon….
Hittade ett kul recept till: (som jag heller inte testat än)
Buffelmuffins (cocoschokladkaka) - 13 bitar
Ingredienser:
- 3,5 dl vassleprotein (whey protein) med chokladsmak
- 4 ägg
- 0,5 dl sötningsmedel
- 1 tsk bakpulver
- 70 g olja (till smörjning av formarna+i smeten) går säkert att byta ut mot smör
- 2,5 dl cocosmjölk
- 2 msk kakao
- 15 g hackade jordnötter (går bra med jordnötsmör oxå eller ta bort helt)
- toppa med kokos
Arbetsbeskrivning:
Blanda de torra ingredienserna med resten och rör ihop.
Fördela i 13 stora (amerikanska) muffinsformar
Grädda i 175 grader, 25-30 minuter.

OBS! "ca.25% av torringredienserna byter man ut mot …" Resterande 75% ska mao bestå av de gamla vanliga traditionella ingredienserna mao.

Stämmer bra…så man får ju ögonen öppna efter recept utan spannmål….sen får fantasin spela in….
Tror att Bakepron är bra att tillsätta när man har tex. polarbrödsreceptet för att få det lite "brödigare" kanske…
vad tror ni?
Saga2, låter ju hur bra som helst. Men om man använder typ Bake Pros proteinpulver, som är neutralt, undras om man då ska öka mängden kakao eller tillsätta smält choklad. Jag gissar på förstnämnda. Och sedan skulle jag nog vilja byta ut de giftiga jordnötterna (baljväxt) mot nötter.
Tips: smörj formen med kokosolja!

Gunnilla: Bra fråga, men jag tror egentligen inte du behöver öka på något….men det är väl helt enkelt bara å testa sig fram….faktum är att jag tycker extremt mycket om att experimentera…så det här blir en utmaning för mig…hihi…
Jag kommer nog skippa hela jordnötsgrejen över huvudtaget….i båda recepten…kan tänka mig att slänga i lite kokosmjöl för smaken istället…..
Japp…kokosolja rockar…blir ju perfa!!
Men ack vad mycket sötningsmedel det var i! 
Jag avstår från allt vad sötningsmedel heter, Ingen som vet något man kan använda att söta med förutom vanligt socker, sötningsmedel, honung & äpplejuice?? Mitt hysteriska sockerberoende har visserligen lagt sig väldigt, men det hade varit käckt med något alternativ om andan skulle falla på. 
Stevia… sök under "Mat - livsmedel" så finns många rubriker om Stevia, det är en växt.
Numer pensionär i Nynäshamn

Hoppas att Stevia blir godkant i Europa snart. Har forsokt hitta fröer har i Granada, men det verkar hopplost. Har i alla fall hittat en Steviaklubb, men tyvarr ar det inte tillatet att salja fron till plantor. Kan nagon ge adress pawebben var jag kan kopa frön i Sverige.
I ovrigt underar jag om man inte skall forsoka undvika alla goda smarriga recept sa mycket som mojligt, sa lange man letar efter att fylla ut sina gamla behov, blir det svart att komma in i nya spar och fa battre halsa.
Jag håller med dig navarror, man borde undvika allt som ska smaka sött under den perioden man lär sig äta kolhydratreducerat.
Att sen hitta tillbaka till olika sorters produkter som måste sötas ser jag själv som en överkurs jag inte nått till själv än, trots att jag ätit LCHF i över 2 år. Den här sommaren planerar jag att testa rabarber med Stevia, men vi har inte sett det ännu…
Numer pensionär i Nynäshamn

Sjalv har jag nu antligen kommit forbi perioden av att tillverka goda ratter trots LCHF, nu ater jag mycket enklare och mar battre. Idag igen sa maken att nu ser han tydligt att jag mar battre, inte bara hor av mig att jag mar battre. Konturerna i ansiktet borjar synas, sa han atminstone.

Grattis navarro….har själv bara ätit Atkins/LCHF i knappa 2 månader, men måste säga att jag tycker att enkelheten vinner i längden (och då är jag sambo med en kock hihiii) många suckar från honom numera…
Kanon med konturerna, riktigt roligt. Var det första folk sade till mig "din dubbelhaka är borta" känns nice 

Navarro!
Weibulls och Örtagården har också Steviafrön.

Tack!
För åt jag enkelt, nu vill jag förgylla livet med lite desserter på helgen och tillåter mig då sötningsmedel. Allt går i vågor.