Flour
Läste att flour inte var så bra. Stämmer det, och i så fall varför är det inte bra? Vad borstar ni med för tandkräm (som då inte innehåller flour)?
Tacksam för svar.

Rent fluor är giftigt, något nervgift kan man knappast kalla det, men som sagt giftigt. I Tandkräm och fluorsköljmedel är det emellertid inte rent fluor utan en fluorförening det är fråga om. Nyttan av fluor är emellertid ifrågasatt, man har påvisat att den kan stärka tänderna hos barn, hos vuxna har man påvisat att den kan motverka kariesbakteriers tillväxt, dock finns det vissa frågetecken om dess hälsoeffekter som gör att man kanske bör välja bort den
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag använder Weledas calendula(ringblomma).
Har innan haft deras salttandkräm men tycker denna är har bättre smak. Givetvis ingen fluor. OBS jag är ingen språkpolis men flour är mjöl på engelska men det använder jag ju inte heller så.. 
/shomeg

Jag använder samma (underbart goda) tandkräm som #3.
Fluoret, liksom brom är mycket likt jodet vad beträffar kemiska bindningar (halogener), och ersätter därför jodet i de kemiska bindningarna. Kan vara förödande för ämnesomsättning/sköldkörteln (strumaliknande symptom).
Tack för info.
#3 Språkpolisen (
), beklagar så mycket för språkflummeriet. Postade inlägget ca 01.30… Var inte helt vaken, men räknar med att folk förstår oavsett…
En fundering:
Var hor tandläkaren igår. Jag har rätt mycket tandsten visade det sig. Tandläkaren tyckte att jag skulle köpa en flaska fluor skölja en gång om dagen. Jag tackade nej och när jag sa att jag inte trodde det var nyttigt (hade precis läst denna tråd innan) så sa hon, att fluor är inte bra för barn men till vuxna är det OK.
Nu till min fundering. Hur kan något vara skadligt för barn men inte för vuxna? Jag förstår att jag har en störr kropp och därför kanske den klarar mer, men det måste väl fortfarande vara skadligt, eller?
Jag kanske inte blir så sjuk att jag dör, men en långsam exponering av skadliga saker är väl heller inte bra. Fluor kanske inte ansamlas i kroppen (vet man det) försvinner mycket effektivt. Annars lär jag ju ha fått i mig ganska mycket genom åren. Fluortant och tandcreme med flour ocg skäljning varje gång hos tankläkaren.
Lever vi efter principen: Det som inte dödar dig, stärker dig, eller?
Jag är personligen inte så orolig för det… Visst, det känns ju lite märkligt att skölja munnen med något som skulle döda dig om du råkar svälja det i någon större mängd, fast jag använder flourtandkräm, mest för att det är billigare. Alla får ju läsa på om det och göra sin egen bedömning, men jag tror det finns viktigare hälsorisker att fokusera på.
Det var ju faktiskt denna tråd jag hade läst innan jag gick till tandläkaren.
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d715935b9cb462227068be4-fluor-livsfarligt
Jag har läst den också, men jag vetefan, visst finns det anledning att vara skeptisk till fluor, men jag har iaf inte gjort bedömningen att det är så livsfarligt att borsta gaddarna med det som en del vill få det till.
Jag har senast idag varit på Odontologen och förstås diskuterat detta. Det påtalades att fluor är en av de få saker som dem kunde rekommendera, att det verkligen fanns betryggande forskning på nyttan av, att det är orsaken att vi idag huvudsakligen har bra tandhälsa. Påpekades även att det ju inte ska ätas utan sköljas med och spottas ut. En sak till, det förkommer ju i marken, och i grundvattnet men oftast inte i stora mängder.
#6 Fluor ger barn fläckiga tänder, fula fläckar som inte går bort. Flouros heter det då: http://art-bin.com/art/sallstrom_b.html
En intressant text om fluor: http://art-bin.com/art/sallstrom_sw.html
#6 Då kan man ju fråga sig varför det är nästintill omöjligt att hitta en barntandkräm utan fluor. Jag har då inte hittat nån i de vanliga livsmedelsaffärerna i vår närhet…tror vi hade nåt när äldsta var liten men det är lite mer sju år sen hon fick tänder så vilket märke det var kommer jag inte ihåg. Ok om det är så att man inte ska svälja munskölj och tandkräm, men sugtabletterna jag använde förut (på recept från tandläkaren), i flera år, var ju inte direkt nåt man spottade ut…då hade jag inte gjort annat. Varför är det skillnad på dessa…spotta ut vissa, svälj andra…..nä, jag har slutat med fluortandkräm till både mig och barnen, maken får ta sina egna beslut…
Hade det varit ofarligt med flour så hade det inte stått varningstexter för barn på tuberna, för vuxna är det nog inte farligt att få i sig lite flour men farligt i för stor mängd.
#13 Det är till och med dödligt och det behövs inte särskilt stor mängd. 5 gram tror jag räcker…
Kroppen har ingen användning alls för fluor men det har lokal effekt på emaljen. Det var en bra förklaring i den här texten: http://art-bin.com/art/sallstrom_sw.html

Alltid detta argument om att vi har så mycket bättre tänder nu och färre hål… Det kan inte ha något att göra med att vi faktiskt borstar tänderna mer regelbundet nu? Det är bara att gå tillbaka några generationer, inte var det borstning 2 minuter morgon och kväll? Jag tror mer att det är själva borstningen som är skillnaden inte att man just har fluortandkräm på borsten.
Här kommer citat ur artikeln ovan, mycket informatiiv. Kankse bättre ni läser hela istället. För det står mycket intressant. I vilket fall är min sammanfattning: Tycker inte att det är något som jag vill ha i kroppen, ska fasa ut min fluortandcreme.
Den dödliga dosen fluor uppges ligga mellan 1-5 g för en vuxen, men den minsta registrerade dödliga mängd som man vet tagits upp i kroppen ligger på 105 mg. Trots detta visar sig inte någon akut förgiftning hos gamla människor vars skelett genom anrikning under åratal innehåller flera gånger den dödliga dosen av fluorid. Detta beror på att att fluoriden är mycket starkt kemiskt bunden i skelettet.
…
Fluoriden fungerar som ett starkt gift genom att hämma vissa enzymer, som är nödvändiga för cellens normala livsmekanismer. Flera enzymer, som är betydelsefulla för cellens energiproduktion, som enolas, fosfoglukomutas, succinodehydrogenas och cytokromoxidas, hämmas av fluorid i låga koncentrationer
…
Cykliskt AMP har bl a stor betydelse för den hormonella styrningen av cellen, och fluor verkar därför störande på hormonregleringen i kroppen.
…
Emaljfluorosen är det mest uppenbara och synliga beviset för de kraftiga biologiska effekterna av ett för högt fluorintag hos människan. Tandläkarna hävdar visserligen helt ansvarslöst att emaljfluorosen är ett medicinskt oskyldigt symptom, men tvingas samtidigt erkänna att uppkomstmekanismen av emaljfluoros inte är känd i detalj, även om bilden på senare tid håller på att klarna. En viktig upptäckt gjordes av den danske kariologen Thylstrup och hans grupp som med elektronmikroskopets hjälp kunde påvisa att emaljfluoros är missbildad emalj som har en lucker och oregelbunden struktur. Vid kraftig fluoros är emaljen så lös att den släpper igenom föroreningar utifrån som då missfärgar tanden (17).
#15 Har vi verkligen bättre tänder nuförtiden. Det borde vara så att folk har sämre tänder nu eftersom folk äter så mycket godis, läsk och mat som innehåller socker och socker måste ändå vara den största orsaken att folk har dåliga tänder.