Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 25737 ggr
_Lo_
39

Kokosfett som hudcreme

Idag efter duschen så provade jag att smörja in både kroppen och ansiktet med kallpressat ekologiskt kokosfett. Huden kändes supermjuk, oljan smälte in bra i huden och det doftade underbart gott av kokos! :)

Men nu när det gått ett par timmar så tycker jag inte att det luktar så gott längre… Kokoslukten har försvunnit och det luktar liksom konstigt… Kan koksefettet härskna på huden så att man luktar illa sen?

Jag är gravid och är lite överkänslig för dofter i största allmännhet, men jag vill ju inte att någon annan ska rynka på näsan och tycka att jag luktar konstigt. Jag ska fråga sambon vad han tycker när han kommer hem… men hans luktsinne brukar inte vara det bästa.

Någon annan som provat att smörja in sig med kokos? Vad tycker ni? Jag gillar idén med att smörja in mig i något som är naturligt och som min hud dessutom gillar, men jag vill ju inte lukta konstigt. .

Wildrat
0

Kokosfettet har inte härsknat men lukten blandar sig ju med din lukt och det var väl ingen bra kombo. Allt som luktar gör ju så, det är därför parfymer luktar lite olika på olika personer.

Jag föreslår att du köper kokosfett utan smak (och lukt) och använder det till hudkräm istället.

Sindri
2

Utvärtes duger silverpaketet utmärkt.

Ulf-S
0

Du kan gärna prova med mandelolja, jojobaolja, sheasmör och andra fetter!

Hudkrämer innehåller ofta vatten, silikoner, konsistensgivare och filmformare utöver olika oljor och pyttesmå mängder botaniska extrakt. Att använda ren olja på huden är rimligtvis nyttigare och mer närande…

babybel
1

Jag använder olivolja, funkar jättebra! Kokosfett torkar ut min hy tyvärr. Olivolja är också världens bästa makeup-remover, har använt det i flera år nu och har fin hy runt ögonen dessutom. Billigt och lätt!

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Knaster
9

Jag läste i en tråd häromdagen att torr hud blir torrare av kokosfett. Antar att det var utvärtes använding som åsyftades.

Stämmer det? Hur kan det komma sig i så fall?

Phille03
1

Jag brukar smörja in ansiktet samt händer med det emellanåt, funkar bra.

Babybel: Hur gör du när du använder olivoljan som remover?

[AntoniautanX]
1

Jag använder också olivolja som make-upremover. Det funkar jättebra. Jag brukar hälla upp lite olja i en äggkopp och förvara i badrumsskåpet. Doppar pekfingrarna i oljan och gnuggar försiktigt på ögonen tills make-upen har löst upp sig. Sen tar jag bort det med en servett och sköljer sen ansiktet i ljummet vatten.

annica76
0

kokosolja funkar oxå perfekt som make-up remover!

Jag har superkänslig hud runt ögonen och fick ngn reaktion av en ny ögonskugga :( torr och småsvullen…..

i vanliga fall brukar det behövas en kortisonomgång men nu blev det bra på ett par dagar…..

Tack kokosolja!!

frokennilssonskok.blogspot.com

babybel
0

Jag brukar fukta en bomulls-pad och sedan ta några droppar olivolja på den och gnugga försiktigt. Har en pytteliten pumpflaska i badrummet som jag fyller på med olivolja (behövs väldigt sällan eftersom det är så drygt)

Var det möjligtvis en lila ögonskugga? Jag tål i stort vad som helst här i världen… utom lila smink. Det finns nåt färgämne i lila produkter som väldigt många är överkänsliga för.

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Adur
0

Jag är en före detta torrhuding. Nu för tiden använder jag vare sig duschkräm eller fuktighetskräm. Kokosfettet funkar förträffligt som ersättning. Jag bara gnuggar in en liten klick och sköljer med varmvatten. Huden blir mjuk utan att kännas fet och någon annan kräm behövs inte. Någon konstig lukt har jag aldrig märkt. Inte min omgivning heller, hoppas jag…

romraf
1

Jag tror inte att man märker själv kanske, att man doftar cocos….??

det spred sig en "stank"….för X antal år sedan på sandstränder utomlands,

vet inte om det var så i Sverige, med cocos sololja och cocos after sun kräm….

har inte känt det på många år…….

Romraf

"ingen fråga är för dum för att ställas"

Sindri
1

#11 70-talet……Hawaiian Tropic i salig åminnelse…..

Adur
0

Men det lukt- och smaklösa kokosfettet kan väl knappast börja lukta kokos bara för att man smörjer in sig? :-)

Internettan
0

_Lo_

Jag vet precis vad du menar. Det blir som en slags sur lukt. Luktar nästan som spya hur konstigt det än låter. (I alla fall som jag upplever det) Vet inte varför det luktar så. Gäller alla märken vad jag märkt.

För ett år sedan eller så köpte jag ett kallpressat virgin kokosfett av annat märke än vad jag brukar och där märkte jag att själva kokosfettet (direkt från burken) luktade precis så. Jag märkte det först på smaken för det smakade även som typ spya. (Urk) Hajade verkligen till när jag drack mitt kaffe med kokosfett i. Prövade flera gånger men det smakade verkligen tydligt illa. Slängde alltihop.

Sedan dess har jag alltid haft goda kokosfetter med god smak och lukt. MEN - det blir ändå denna äckliga lukt på huden. Jag brukar ofta torka av överskottsfettet efter insmörjning med en handduk - och den handduken använder jag flera gånger innan jag tar en ny. Då luktar även handduken av "surt kokosfett". Vet inte om det beror på att kokosfettet varit på huden först eller om det blir samma om man tar lite från burken på handduken och låter den ligga ett par dagar.

Kokosfett härsknar inte så lätt väl så det borde inte vara det? Och eftersom det luktar på huden redan en stund efter man smörjt in sig så kan det ju inte hinna härskna.

Jag tror ändå det är nyttigt och bra på olika sätt att smörja in sig med kokosfett eftersom det sugs in i huden. Det är även bra mot olika hudåkommor (vårtor, finnar, pigmentfläckar mm) och enligt en bok jag har ska det vara rena mirakelmedlet, både att använda invärtes och utvärtes. Även om jag försöker att inte tro helt blint på allt jag läser så känns det ändå som att kokosfett är lite speciellt och att det ändå är bättre än härdat kokosfett eller andra sorters fett. I min bok beskrev de en asiatisk man som alltid både smörjde in hela kroppen med kokosfett samt åt en tesked om dagen - och författaren menade att det han smörjde in sig med räknades in i konsumtionen till viss del. (Att kroppen alltså kunde tillgodogöra sig även det insmorda och få fördelar av det.)

Jag tycker du ska fortsätta smörja in dig med kokosfett. Så småningom försvinner lukten från huden. Jag tror inte att andra märker det om man inte är väldigt nära.

"Every point of view is a view from a point."

willowpysen
0

Använder oxå olivolja som makeup-remover och ansiktscreme. Har en miniflaska i badrummet, blöter en bomullspad med vatten oh vrider ur, och på med lite olivolja så är det bara att använda runt ögonen, sen vanliga ansiktstvätten och efter det när ansiktet fortfarande är blött masserar jag in lite olivolja och torkar med handduk, sen e man mjuk o go ;)

"En stund i taget - här & nu"

annica76
0

#9 nej det va en guldig :(

frokennilssonskok.blogspot.com

Adur
0

Hm, jag brukar ju inte smörja in mig med kokosfettet utan snarare tvätta mig med det. Jag gnuggar in det när jag står i duschen och sen sköljer jag bort det. Då behövs det ingen hudkräm, för man blir inte torr. Kanske det som är skillnaden?

dufva
1

Brände mig på en plåt i ugnen för ett par dar sen

Efter de traditionella svordomarna över min oförsiktighet tog jag lite kokosolja på blåsan.

Smärtan gick över nästan direkt

Faktiskt mycket bättre än att sitta med fingret i vatten en halvtimma Skrattande

[Shawanda]
0

Jag brukar tvätta hela ansiktet med olja! Funkar kanon om man gör det rätt, tar bort allt smink osv. Har aldrig haft så fin hud sen när jag slutade med allt vad "kommersiella" ansiktsprodukter (ofta innehållandes silikoner och annat dumt) heter. Någon som provat detta?

Ulf-S
0

#19: Olja som rengöring och olja som hudkräm funkar toppen, har kört med det i åratal.

[RipleyKatten]
0

Personligen blev jag väldigt mycket torrare med kokosfett i fejjan.

Internettan
1

Idag smörjde jag in hela kroppen med kallpressat kokosfett. Det luktade lite konstigt ett tag efter men nu, några timmar senare, luktar det bara gott eller ingenting. Så för min del stannar lukten inte kvar. Idag luktade det dessutom inte alls lika mycket som det gör ibland. Kanske är olika märken.

När det gäller sololjan som beskrivs i #11 så kallar jag inte det för stank. Det luktade ju jättegott. Bara kokos. Glad

"Every point of view is a view from a point."

romraf
0

#22  Jag tycker om kokos doft, kokos att äta osv……älskar det ,

MEN det jag skrev om var STANK, tänk dig en hel playa ,med fullt av människor som har samma kokosolja, aftersun….+ annan doft på sin sololja…..det doftade inte ,jag lovar, det STANK….

var inte ensam om att tycka så……..Rynkar på näsan

"smaken är som baken delad………"  tur är det…..

Romraf

"ingen fråga är för dum för att ställas"

Sindri
2

I skönhetsråd har jag läst att man inte ska ha olja under ögonen för det skulle tynga ner huden så man fick påsar….

Eller var det bara ett trick för att få sälja något annat jox à
25 389:-/kilot?

Tettan
0

Det går att ha några droppar eterisk olja i oxå om man vill. Jag använder just nu apelsin som doftar supergott!

Wildrat
0

#24 Nja, det där stämmer inte men man kan få vita prickar som är svåra att få bort. Prickarna är inkapslat fett och de går att sticka hål på så man kan klämma ut innehållet men man måste vänta tills de blir hårda vilket tar flera månader. Det är enda sättet jag vet att man kan få bort dem.

yvonnel
0

Lila färg i smink som du nämnde här fick mig att tänka tillbaka på barndomen, jag minns att mamma skrubbade tungan på mig och brorsan för att vi hade fått tag på en ANILIN-penna och målat tungan lila med. Detta hittade jag på Google:

Färgämnen [redigera]

Anilin och dess derivat är vanliga färgämnen. Ren anilin
är färglös, men vid kontakt med syror, baser, luft eller andra oxidationsmedel oxiderar
den varvid färgen framträder. Varianter som kan bildas är 1,2-bensokinon
(röd), azobensen (brandgul), 1,4-bensokinon
(gul) och kloranil
(gröngul).

Den färg som mest förknippas med anilin är den kraftigt violetta färgen av mauvein.