Hemlagat bra för hunden
Här en länk om hundmat
Detta fick jag i ett mail från dem som säljer BARF-föda (naturlig mat för hund och katt)
Beställ från hemsidan:
eller skicka ett mail till mig privat
Själv måste jag skaffa större frysbox innan jag tar klivet från torrfoder till BARF.

jag ser till att min vovve o jag äter i princip samma mat,,fast han har alltid hundmat framme att äta vid behov
kan tala om att de går inte år så himla mycke hundmat,,utan vi e mätta o belåtna på samma kost han o jag
nu e han inte en stor vovve utan en mellanliten fniss
så han äter ju inte kilovis me mat katterna får däremot kattmat,,,dom vill inte ha min mat dom bara tittar på den då jag erbjuder dom

Samma här oldwolfie, Milu ater mat som jag lagar och sedan pa kvallen har han ett litet forrad pa overvaningen och han ater lite av det till han ar nojd. Jag kokar kycklinglar, kycklinghjarta och kycklinglever samt allt kott som finns pa stora kottben som slaktarn ger mig. Forr kokade jag med ris, men marker att han far liksom astma vid anstrangning av detta. Om han ar hungrig jagar han flugor (bild bifogas), skamtar, men han tar dod pa allt som kommer in i huset i fraga om flugor och getingar.

navarro - Jag skulle nog satsa på att ge maten (iallafall hjärta o lever) rå…då spar man tid (slipper ju koka) samtidigt som vovven får ännu bättre föda.
Sen påstås det att hundar ska ha god tillgång till råa ben….så du kan ju ge köttbenen men kanske även kycklinglåren råa till Milu.

Kycklingben ska inte vara bra för hundar - vet inte om det är för att de går sönder för lätt eller om det är annan orsak - men "urbenade" kycklinglår är nog bra! Håller helt med Pasi om att hundar borde få rått kött (ja, katter med för den delen!)
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Hundar behöver MYCKET ben och kan äta alla ben som inte är tillagade precis på samma sätt som andra hunddjur gör i det vilda.

Pasi, då vet du ingenting om en hund som min. Han äter frenetiskt och sväljer ben gärna hela för att den andre inte skall komma och ta den. Av rå köttben får han dessutom diarré som heter dyga. Jag skulle aldrig kunna ha mat framme åt honom så han gick äta när han ville, han skulle bokstavligen äta tills han sprack. Den andra hunden jag har är mycket med försiktig med vad han får i sig. Men aldrig att jag skulle våga ge kycklingben till någon av dem!
Steriliserade ben är det enda som fungerar för min hund med känslig mage. Han har stort behov av att gnaga ibland, och det försöker jag tillgodose med vad han tål.

Lös i magen med råa ben kan vara ett omställningsproblem pga att hans mage inte är van vid riktig hundkost, eller?
Finns forum om barf där man kan fråga och diskutera liknande med kunniga.
Hundar är trots allt inte biologiskt anpassade till kokt mat eller stabiliserade ben…vad det nu innebär (jag är dåligt påläst)!?
OK, vill bara säga en sak. Så fort BARF kommer på diskussion så blir det bråk! KOm ihåg detta när ni diskuterar. Alla vill det bästa för sina hundar och alla har rätt till sina åsikter, MEN det bästa är om det framförs med respekt. :)
Jag har varit med förut, det är bara det… ;)

Steriliserade, Pasi, inte stabiliserade. Det är kanske att inse att vissa hundar är på visst sätt och andra på ett annat. Jag har två i samma ras och det enda som är gemensamt mellan dem är att båda är hundar och pojkar. Och Freja, du har rätt. Alla vill det bästa för sina hundar. Och Pasi, helt främmande är inte mina hundar inför att få RÅ mat, det är bara vissa saker som den lille inte klarar, tex. köttben. Det fungerar på den ena hunden men inte på den andra.
Min hund är så jävla kräsen, vill ha stekt mat inte rått kött. :P
Oavsett vilken typ av färdigt foder du köper till din hund så är ben en av huvudingredienserna, desto billigare foder desto större risk att det då bara består av benmjöl…
Jag vill inte sätta igång någon disskussion som tar otrevlig vändning och vill inte tramapa någon på tårna men så vitt jag förstått så kan inte våra hundar levar utan ben - kött räcker inte! MEN vissa hundar är absolut för glupska och måste få dessa malda osv. Jag skulle inte råda någon att ge en ovan hund t ex stora köttiga revben att äta utan att noga observera hur hunden äter dessa så att den inte skadar sig. Jag tror inte att hundens tarmar klarar större bitar än vad våra tarmar gör och jag tror jag delar den uppfattningen med alla som har lite erfarenhet av att ge sina hundar råa köttiga ben oavsett om detta är i bitar eller malt.
För en hund som vant sig och som inte är för glupsk är alla råa ben ok förutsatt att värddjuret inte själv stått på dem OM de är råa - inte tillagade. Är benen tillagade gäller det där med F… Fågel fisk får fläsk…
Jag har tidigare BARFat mina hundar och håller så sakterliga på att gå tillbaka till det då jag inte kan stå ut med att själv äta så pass bra naturlig mat medans mina hundar får leva på torrfoder med tillsatser mm. Jag har faktiskt hittat en affär hyfsat nära som säljer barf (saknar utrymme och måste nu handla flera gånger i veckan). Mina hundar äter nu oftast malt kött och ben och som komplement får de ibland råa köttiga ben.
BARF motståndarna tar gärna fasta på just detta med ben som hundar kan sväja och skada sig av. Och genom detta sågar de hela idén med barf… Personligen tycker jag att det lite liknar LCHF motståndarna som också bara plockar fram "godbitarna" för att såga hela idén!
Min hund gillar ju inte råa ben. Däremot när de är stekta vill han ha dem men då går det ju inte. :( Knäppa hund…

Freja. Blir så full i skratt när du berättar om din hund. Jag har också riktiga knäppisar till jyckar. En av dem ÄLSKAR bladselleri, har du hört på något så knasigt.
Jo jag vet det här med hundar och färsk mat. Höll på ett tag men eftersom de är relativt stora hade jag inte råd att ge dem naturlig mat. Nu ger jag fifty/fifty. På ett ungefär. Hälften torrfoder, hälften färskt. Det är en bra kompromiss ändå tycker jag. Det är ju i alla fall 50-60 kilo hund att mata.
Sara, tack att du förstår att det är stört omöjligt att ge en grupsk hund hela ben. Redan när han var valp och fick en grisknorre, torkad sådan, svalde han den hel och kunde inte vika sig för att det gjorde ont. Men den smälte i magen och kom ut som den skulle. Men om han får gen att knaga av mig får jag vakta på honom och sedan ta benet ifrån honom så han inte äter allt på en gång. Tur att han är så snäll som han är.