Menyer för nybörjare???
Finns det någonstans man kan hitta lite dagsmenyer för en nybörjare som jag? Gärna med uträkning hur mkt kolhydrater det innehåller? Atkins-sidan har ju lite men det är ju bara några stycken och tar snart slut….
Min fantasi tryyyyyter…..
Nej det finns inte, eftersom jag som sajtvärd rent generellt är emot menyer. Detta är ingen bantningsmetod och man kan inte leva resten av sitt liv efter menyer.
Däremot finns det massor av recept under många olika rubriker.
Numer pensionär i Nynäshamn

Nä, jag hade inte tänkt leva resten av mitt liv efter menyer heller…. ville bara ha lite tips, men OK…

lillaana - kolla in doktor Dahlqvists blogg, hon har ju lite mat/menyförslag. (Kolla rubrikerna i högerkanten)
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Hemmets Veckotidning hade menyer för 2 veckor i förra numret baserad på dr Annikas kost. De menyerna passar för en del men långt ifrån alla kan äta så "liberalt". Det visar tydligt på problemet med menyer. Det som passar en passar absolut inte en annan eftersom vi tål helt olika livsmedel när det gäller viktminskning.
En kan äta obegränsat med grädde och en annan kan inte ens ha en skvätt i kaffet. En kan äta en avokado om dagen och en annan inte ens en i veckan. En äter en knäckemacka varje frukost och en annan måste vara 0%-ig när det gäller stärkelse.
Hur gör man då menyer är min fråga?
Vem är utgångspunkten för de menyerna?
Skall de tillåta "allt" som de i veckotidningen och "lura" dem som tror att det finns en viktminskningsgaranti inbyggd i detta eller skall man göra det så strikt att ingen ens vill testa därför att "så kan väl ingen människa äta mer än högst en dag?"
Jag skulle nog själv gå UPP i vikt av de menyerna som fanns i veckotidningen, medan många inte skulle kunna tänka tanken att äta som jag gör.
Om någon har tid och pedagogisk ådra är det fritt fram att komponera och lägga in menytrådar under gruppen måltidstips som är så utformade att de passar "alla" utan att "luras". Dvs det måste bygga på "basmat" som alla tål och sen med kommenterade tillägg som den kan ta som klarar av det.
Därtill är det ju så att många på det här forumet har inte som mål med sin kost att just gå ner i vikt. Det finns väldigt många som äter kolhydratreducerat för att slippa diabetes eller andra sjukdomar i framtiden. Deras menyer kan se helt annorlunda ut än för den som vill gå ner i vikt.
Jag har varken tiden eller inspirationen att reda ut och sätta ord på alla dessa varianter men jag påpekar igen - det är fritt fram för den som vill göra det.
Fram tills dess är den rekommendationen vi ger att man själv måste lära sig och testa fram vad man kan äta för att nå de mål man själv har satt upp viktminskning - viktökning - eller allmän hälsa eller en kombination. Någon äter ju så här för att minska i fett och öka i muskler och då vet man inte ens om vikten går upp eller ner…
Numer pensionär i Nynäshamn
Det finns en tråd som heter Vad Äter Du Nu? Den innehåller ju massor av tips. :)
MEN du måste själv fundera ut vad som funkar för dig, i samband med viktnedgång och allmän hälsa. Vissa kan inte äta grönsaker alls, vissa kan fuska och ändå gå ner. Vissa kan inte äta mjölkprodukter, nötter osv. :)

Lilliaana - jag känner in på pricken vad Du frågar efter. Så kände även jag för ett år sedan. Och blev oerhört stressad av att inte få en konkret lösning i min hand.
Nu ska jag uppmana Dig att bara vänta och känna in. Ät när Du är hungrig och sluta ät när det känns tillräckligt men inte för fullt i magen. Det kan bli som i mitt fall bara ett par gånger om dagen. Om Du äter ensidigt har ingen betydelse. Jag är hur långrandig som helst och käkar ägg+majonäs vareviga dag till lunch. Om jag inte får för mig att festa till på en burk tonfisk oxå;-)
Lösningen och variationerna kommer till Dig. Det handlar om att få tillbaka hungern och dumpa suget. När Du sen är hungrig på riktigt börjar Du komponera. Vi delar med oss av recept och tips här. Var vaksam på rubrikerna så blir Du inspirerad. Lycka till!