Vad gör NI med överblivna äggvitor?
Jag gör ofta egna såser och i dessa används ju bara äggulan. Vad ska jag göra med äggvitan? Vad gör du? Finns det bra recept månne?

Antingen hemuls lågkh-bröd eller slänga dem (innehåller ändå bara lite vatten och protein).

Varför inte käka upp dem? Blanda i dem i en omelett eller äggröra. Är det fel med protein?

Jag har en tendens, med mitt stora matintag, att snarare få för mycket protein (2g/kg), så jag behöver knappast äta dem…de tillför inget som min kropp behöver, helt enkelt.
Intressant hemul, kommer säkert prova detta med. Kul med nya recept.
Hälsa maken! 

Hemul - Det ska jag prova nån dag…..bra när jag får någon på besök som inte kan vara utan bröd.

Hemul, jag testade det där med äggvitor, äggulor och ostmassa, ja, det vita utklickade brödet alltså. Nu hade jag ingen fil hemma utan blandade med 125 g Marscapone vilket blev väldans gott!
Jag kan tänka mig att blanda i riven parmesan och ev. örter och ha det som snittar..?
Gott var det iaf, tack!
Kul att du gillade det.
Jag tror säkert det skulle funka med parmesan. Själv gillar det just för att det INTE smakar ost eller omelett. Vet inte hur det gick till att det blir så likt riktigt bröd trots att det är mindre mjöl än i de andra. Ivf smkar det inte ost med den hemgjorda "keson".
Xanni, kan du inte skriva ett recept?
Klicka på länken i min post ovan. Den där jäkla gratisservern är slö som sjutton just nu men det går över.

Om jag får för Hemul så skriver jag gärna…fast jag har ändrat lite:
4 äggvitor
1 äggula
3/4 dl mjöl
1,5 msk kokosfett
en nypa salt
1 1/2 tsk bakpulver
125 g marscapone eller ostmassa
Vispa vitor och salt till hårt skum. I en annan skål blandas mjöl och bakpulver, däri hälls sen i äggula, fett och ostmassa och röres till en jämn smet. Vänd ner de vispade vitorna. Rör inte för mycket, men det måste blandas ordentligt. Jag körde en kortis med elvispen, det funkade.
Klicka ut på bakplåtspapper i jämntjocka decimeterbreda kluttar, grädda i ca 10 min. 200-225grader.
Klart du får! Men det var mycket mjöl i din variant hörru. 
3/4 dl, blir det 75 gram? Då var det nog mycket åtminstone för mig… 

Hmmm… På mjölpåsen stod det att 800 g motsvarade 1,4 l mjöl, så jag räknade baklänges till 25 g - eller gjorde jag inte det
Har jag räknat fel? Hur mycket är 25 g mjöl då? 1/4 dl eller?
Japp, jag är tydligen inte bara blond på utsidan, även insidan har drag av blondhet…
Nåväl, det borde väl funka med den lilla mängden också…
Men om du menade 25 gram så är det ju ingen skillnad på mjölmängden, även om det såg ut så:)

…tror att jag inte fattar (blond)… Jag har inte vägt, utan mätt i dl-mått och då blev det tydligen nån vajsing på mitt subtraherande…
He-he! Du hade ju mindre ägg också så proportionellt sett blir det ännu mera mjöl. En 3-4 ggr mer än jag hade. Förstår att de blev goda! 

Hmm…ska hålla mig till att f ö l j a recepten i fortsättningen, inte göra om dem…
*suddasudda* Hörni som läser - strunta i receptet ovan om ni inte vill ha kolis-slag!
Följ Hemulens recept, det är bättre!
(Hälsningar från en som ska lära sig att omvandla vetemjöl- och äggstorheter samt plus och minus)
En räknare kanske kan vara till nytta? 

:-D Ja, god idé!
Recept är svårt! Jag har börjat göra som TV-kockarna och väga allting. Då vet man att det blir lika. Ägg kan ju t.ex. vara hur små eller stora som helst. Att döma av doktor K's recept har de pyttesmå ägg med jättestora gulor i Polen t.ex 

Bäst att väga! Annars blir det väl som jägargrytan med lika delar hare och älg - en hare och en älg…
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

*letar frenetiskt*
Hmm…hittar inte miniräknaren… Så fort jag blir frisk (brakförkylning med en aldrig sinande "kran") ska jag åka till Clas Olssons eller nåt sånt ställe och köpa en miniräknare, en hushållsvåg och en våg att ställa mina egna blan på.
Klicka på Startknappen - > Run (Kör på sve?). Skriv "calc". Tryck ENTER. Hoppas nu bara att du är på Windows! 

Näää…
Min käre sambo tycker Windows suger, han är en sån där Linuxanvändare och har fått med mig i svängen. Ärligt talat - jag saknar Windowsapplikationerna! KDE (Linuxbaserad appl.) funkar, men det är så SVÅRT att hitta saker! Jag går o köper mig en riktig räknare!

Angaende vad man gor med aggvitan, har jag inte heller lost problemet. Ater ju omelett med 2 agg och 1 aggula varje dag. Ibland vispar jag den overblivna aggulan och haller i stekpannan och hunden far en miniomelett, men han ar inte sa varst fortjust. Han luktar sig till att det ar nagot godare pa min tallrik. Anvander hunden som matt for manga produkter for att se om det ar atbart. Om han inte gilla kokt skinka vet man att det ar for mycket konstgjort i den.