Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1304 ggr
Vax_malin
0

Min mat, bra?

Hallo!! Är detta en bra matdag om man vll tappa nått/några kilo?(har ingen övervikt men skulle vilja bli lite smalare ca 2 kilo) Samt ur häloperspektiv får jag i mig allt som man behöver på detta sätt?

Frukost:omelett (2-3 ägg lite grädde+smör) och 1/2 paket bacon.

Lunch: omelett(2-3 ägg lite grädde+smör) och en laxfilé bit(125g)

Middag: omelett(2-3 ägg lite grädde+smör) och en burk tonfisk.

*Äter lite blomkål ibland också till måltiderna(kanske någon gång i veckan, annars inga grönsaker).

*Äter mycket sällan mellanmål möjligen något kokt ägg.

*Tränar löpning ca 4-5 dagar i veckan(3-5 mil/vecka)

Tack på förhand!!

ScarletMajesty
0

Min första tanke är att; Men du äter ju ingenting!

Varför äter du bara omelett?

Zepp
0

Känns ju som frukost tre gånger om dagen.. varför inte lite mat som omväxling?

Ägg är väldigt nyttigt, inte tu tal om annat.. men det måste bli tjatigt.. och iomed att du tränar flitigt.. ät mer kött, fisk, fågel, osv!

Och så verkar det som väldigt lite mat för en som tränar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Halvdansken
0

Du kommer nog att bli ganska trött på ägg…

Skämt åsido. LCHF är ingen bantningsdiet. Om man är överviktig så går de flesta ner i vikt, men om din kropp är nöjd som den är så händer det ingenting alls med vikten. Så det är väldigt osäkert om du går ner.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Phille03
0

Usch, varför äta omelett 3 ggr/dag?

Jag skulle bli väldigt trött på det efter bara ett par dagar.

Varför inte variera lunch/middagen med kött/kyckling/fisk samt ngn god sås eller kryddsmör?

kaffemoster
0

Jag tycker du äter väldigt ensidigt! Även om man inte behöver variera maten och äta lite av precis *allt*, så tror jag det är bra att variera sig så mycket som möjligt inom ramarna för LCHF.

Varför äter du inga grönsaker?? Var får du t ex C-vitamin ifrån? Även om ägg är nyttigt så finns det inget C-vitamin i kokt ägg! En liten bit gul paprika ger dagsbehovet av C-vitamin. Broccoli och rättika är exempel på andra nyttiga grönsaker. De ger bra tillskott av t ex magnesium och kalium, mineraler som det kan vara lite svårt att få tillräckligt av när man äter LCHF.

Inälvsmat är också jättebra mat. Fräst kycklinglever med lite bacon avrundat med en skvätt grädde blir jättegott, om du har svårt för leversmaken.

vinteralvan
0

Mycket märkligt att bara äta omelett. Nej, som övriga tycker jag också att du ska satsa på lite mer varierad LCHF-mat.

Mooniq
0

Jag äter gärna omelett 3 ggr/dag i perioder.. när jag får nyhetstorka på matfronten så gör jag nästan exakt som trådskaparen.. o så märker jag att jag börjar längt efter annat.. så går det en period och så blir det mycket ägg…osv…

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Vax_malin
0

Hej igen!! Jo anledningen till att jag äter så mycket omelett är för att jag tycker att det är gott, har inte tröttnat på det en efter 3 och 1/2 månad men jag kanske kommer göra det sen, vet inte.

*Så det jag möjligen kan få brist på genom denna kost är c-vitamin? Men som jag har förstått det från andra inlägg och sajter så behöver man inte så mycket av den vitaminen på denna kosten nästan inte alls, eller?

*Sen det där med inälvsmat vad bidrar det med för något som inte finns i min matsedel?

*Anledningen till att jag äter minimalt med grönsaker är för att pressa kolhydratsintaget till minsta möjliga, mitt ända undantag är vispgrädden.

*Äter också kosttillskott av omega 3, magnesium och D-vitamin.

*Sen till den slutgiltiga frågan hur mycket mat bör jag lägga till för att kosten ska bli omptimal, samt för att hålla vikten(inte bra med viktuppgång då jag tränar löpning och försöker pressa tiderna) ?

Margareta
0

Man brukar använda tumregeln 0,8g-1g rent protein per kg normal kroppsvikt (ca 20g/100g tex kött) för en kvinna som INTE tränar för att musklerna skall få sitt. Ägg har 12,6g protein per 100g och ett ägg kan väga runt 55-60g.

Sen blir det tillägg för träningen och de siffror jag sett är 2g per kg fettfri kroppsvikt för tränande män.

Det finns säkert de här som har bättre koll än jag :-)

Numer pensionär i Nynäshamn

misty09
0

#8 Det klart din kropp behöver C-vitamin även med en LCHF kost. C-vitamin är dessutom vattenlöslig så kroppen kan inte lagra utan behöver tillföra c-vitamin. Brist kan ge en rad brist sjukdomar. Sjömän förr som var ute på sjön utan tillgång till c-vitamin  fick en sjukdom som heter skörbjugg. C- vitamin är bla till för immunförsvar och sårläkning mm.

Om man äter LCHF är man väl inget undantag från att inte behöva alla vitaminer och mineraler. Kroppen behöver alla på ett eller annat sätt. Skillnaden är väl att man kan tillgodose många med intag av bra LCHF mat. Magnesium ä ju också svårt att tillgodose men det äer du ju redan. Ta lite paprika till maten för C-vitaminet.