Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 9170 ggr
anki1
0

Anki1 år 2011

Nu startar jag en ny tråd lite i förväg. Har idag fått en tjock lunta papper ifrån FK att läsa igenom. Men inget besked om min ansökan om permanent sjukersättning. Jag skickade in ansökan i augusti. Men som jag skrev i min tidigare tråd så är jag inskriven i arbetslivsintroduktionen  fom årskiftet. Så jag blir inte utan pengar. Det är ju en tröst iaf.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

anki1
0

God fortsättning på det nya året. ja då var det dags att skriva på allvar. få se vad som händer i år. Vågen står på 87,7 kg. Det blir starvikt för i år. Det är så svårt att gå ner. men jag får ta nya tag, Fast det blir inte förrän efter 13-helgen. Ska minska på kolisarna. Det är ett av mina löften för året. Och så totalt shoppingstopp i minst 3 månader. bara sånt som är nödvändigt som ev strumpor strumbyxor. Som ju är förbrukningsvaror. annars inget.

Mervi
0

Lycka till med nyastarten och din nya tråd. Nu kör vi vidare och hoppas att 2011 blir ett bättre år för oss alla här.

Peppkramar till dig.

Tror att jag hoppar på din köpstopp och försöker att låta bliSkäms allt onödigt shoppande. Kläder och skor har jag så det räcker…

God fortsättning.

anki1
0

Jo samma här. får slita på det man har.

[ErikSvensson]
0

Lycka till Anki! Skrattande

Effie
0

Jag tittar in här jag också; önskar gott nytt år och lycka till.

Sympatiserar också med köpstopp - konstaterade häromdagen att tröjan jag tog på mig var så tunnsliten att det faktiskt gått hål på den. Då är det dags att slänga. Har lite svårt att förstå råden att man ska skänka bort i stället för att slänga - för inte slänger man väl sådant som går att använda? Fast det är väl jag som är gammalmodig.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

anki1
0

Ska rensa bort plagg som hamnat längst ner/in på hyllorna, det är mest sånt som inte längre används. urtvättat formlöst inte trivs med m.m Och kanske jag hittar nåt bortglömt där. Det mesta kan nog slängas och det som är nåt med kan nog skänkas till välfärdsobjekt av nåt slag.

anki1
0

Än så länge håller jag mitt nyårslöfte: Ingen shopping. Fast maken fyller snart år och jag har köpt present till honom. Det är det enda. Räknas väl inte som shopping hoppas jag. Annars är det ju lätt med shoppingstopp i januari. Haha. Nu blir det svårare men än så länge går det bra.

Ännu inget besked ifrån FK. en repris ifrån förra året, (ansökan lämnade jag in i augusti förra året!!!!!) men jag är inskriven i ALI. så Pengar får jag ändå. Men det vore ju inte fel ifall jag fick besked snart.

Och vikten: Oförändrat. Men det brukar gå ner frampå vårkanten.

Mervi
0

Vad duktig du som håller ditt löfte. Presenten till maken räknas absolut inte med i shopping.

Hoppas du snart får besked, det är så jobbigt att inte veta och jag förstår inte varför det tar så lång tid på sig.

Håller tummar för viktnedgång.

Ha det gott.

anki1
0

Fick just ett telefonsamtal ifrån min handläggare på FK. Jag har fått beviljat 100% sjukersättnng pemanent från 1 jan 2011. Trodde det skulle li totalt avslag.

Mervi
0

Äntligen besked. Jag antar att det var positivt, att du ansökt detta.

I så fall ett stort grattis, nu kan du slappna av och leva.

Kram!

anki1
0

Tack Mervi. Ja det är positivt. men på ett sätt lite tråkigt. jag hade velat jobba till ålderspension. men det år inte alltid som man tänkt sig. jag har stått utanför arbetsmarkanden i många år nu. så det känns bra. Mitt liv blev lite annorlunda, sedan jag fick barnen. jag har varit hemma i snrt 25 år, med barnledighet. Och arbeta som dagbarnvårdare (dagmamma) och sedan arbetslös, och till sist sjukskriven. Men jag har ju ändå utfört arbete med att ta hand om mina egna barn. jag är nöjd, även fast det inte riktigt var det jag ville.

Mervi
0

Det blir inte alltid som man planerar och vill, men kan ändå bli bra.

Njut nu och ta det lugnt, det har varit lång väntan på besked.

Kram!

anki1
0

Idag har jag hållit på med att avskriva mig ifrån Arbetförmedlingen, och kontakta A-kassan och facket för att begära mitt utträde. Finns ingen anledning att vara med där längre. Och inte heller lust att betala heller.

anki1
0

Makens experimentbehandling med antibiotika, gav ingen effekt alls. Iigen förbättring. proven som tagits verkade tyda på att en bakterie (som orsakar papegojsjuka) låg bakom cancern. men nu visar det sig att så inte var fallet. Nu väntar behandling med antikroppar. Börjar imorgon.1 gång i veckan under 4 veckor. få se hur det går. Hoppas att det tar på hans cancer. Den är godartad som tur är. men ovanlig här i Sverige. förutom svullnaden runt ögat har han inga besvär. men det är tack vare det som sjukdomen upptäckts och kommer att behandlas. Förutom ögat finns det i blodet och i mjälten. Ingen op är inplanerad för tillfället. Och om så kommer att bli fallet blir det mjälten som tas bort.

Mervi
0

Hoppas behandlingen med antikroppar tar direkt och han blir bättre.

Kramar!

anki1
0

Ja det får vi hoppas. Nu har han lite frossa, men det sa skötersakan att han skulle få. Behandlingen tog 4 timmar den här gången. Det kommer att gå fortare nästa gång. Han tycker att det liksom spänner  vid ögonlocket. Så tänk om det redan börjat verka.

anki1
0

Igår syndade jag. Skäms Jag köpte mig 2 st nya toppar. Trots shoppingförbudet. Men  många av de jag har börjar bli så fula. Jag har i gengäld plockat bort 4 st gamla.

Jag har bestämt mig för att spara ihop till en bärbar dator. Skulle vilja ha en egen, så att man slipper slåss om den här. Ja det är ju bara maken och jagom den. Men i af. Då skulle manju kunna ha med sig datorn ut till landet med., För regniga dagar. Skrattande

Mervi
0

Hoppas att behandlingen verkar som den skall. Lycka till med den.

En bärbär dator är jättebra, och en egen som man kan ta med sig kanon. En bra idé att spara till den.

Ha en bra vecka.

anki1
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En familjemeddlem har gått ur våra liv. Sotis som de senaste 4 åren bott hos min dotter. Blev hastigt så sjuk att han fått somna in. Han blev lite över 9 år. Han har haft ett bra liv trots att han fick en svår star i livet. Han kommer alltid att finnas i vårt minne  sotis var en sk hittekatt som vi haft hand om sedan han var ca 7 veckor gammal.

anki1
0

I morgon är det dags för den 4 och sista behandlingen med antikroppar för min man. Det har haft stor effekt. Svullnaden runt ena ögat har gått ner så mycket  att det är stor skillnad mot för några veckor sedan.

Mervi
0

Så skönt att behandlingen tar. Lycka till i morgon.

Beklagar förlusten av kissen. Kram.

anki1
0

Ja,  det är lite svårt. men man får trösta sig med att han ändå haft ett bra liv.

Jag har varit på röntgen av mitt onda knä (egentligen har jag ont i båda men bara det ena har röntgats) Det var som jag misstänkte: artros. Jag gick in på google och kollade vad det var egentligen åldersreumtism. Fick även svar där om vad som händer med mina fingerleder, som börjat bli knotiga. Särskilt den översta. Artos där med. Jag har köpt såna där glukosamiintablette. Få se om det hjälper. Men jag känner mig lite "risig" på dom och så har magen knasat ur. Men det stod om på förpackningen om biverkningar. Jag har minskat dosen  ett tag och ska börja öka igen om någon vecka.

anki1
0

Igår var jag på trädgårdsmässan i Älvsjö . Jag var därmeden kompis (lika blomstertokig som jag) Vi gick där nästan hela dagen. jag kom hem ca 18.30. Men det var så kul. jag köpte en del löar och knölar så när det blir varmt ska här planteras på landet.

anki1
0

Midsommar var fin. Vi firade som vanligt med dottern och hennes familj. Och svärföräldrar och alla hennes"svägerskor och svågrar" Det var mycket trevligt. Åkte traktorsläp. Hela ekipaget var lövat. Dans runt midsommarstången och lotterivinster.

Nästa vecka ska vi ha hand om vårat lilla barnbarn och höns och katter som vanligt.

anki1
0

Den här veckan passar jag och maken vårt lilla barnbarn, när föräldrarna är på fiskesemester. Passar även katterna och hönsen. Grannens katter och akvariefiskar ingåt oxå i uppdraget. I år har sonen sällat sig till oss, han sover i husvagnen.

NU är det bara ett halvt kg kvar till förata delmål som är 85 kg. Hoppas passera det snart.

Mervi
0

Kul att höra att målet närmar sig.

Ha en fortsatt trevlig sommar.

anki1
0

Ha en trevlig sommar själv

Nu är det lugnt och fridfullt här. Lilla busiga barnbarnet somnde efter 15 min efter bad och nattning. Den lilla kattungen ligger utslagen på badrumsmattan. Han kom in helt slut och kastade sig ner på tjejens badlakan och somnade. Jag sitter och myser på altanen med nya numret av hemmets journal. Maken ser på nån idrott på Tvn. Hur man nu kan sitta inne en sån här fin kväll.

Mervi
0

Kvällarna är verkligen sköna nu så jag passar också på att vara ute så mycket som möjligt.

Ha en fortsatt skön sommar.

anki1
0

Nu är semestern slut och allt går tillbaka till normala gängor igen. Jag gick upp ca 1 kg i vikt,men det ska nog ner igen. När man bor i husvagn har man inte så stora möjligheter till "riktig" matlagning så det blir ju en del halv och helfabrikat. Med vad det innebär.

4 veckor på landet med ömsom sol ömsom regn. Lite åskväder varav blixten slog ned hos grannen det var på natten och jag som ju är åskrädd tyckte inte alls det var kul. Passning av barnbarnet i 2 omgångar varav jag tog hand om henne själv i en vecka då makens semester var slut. som vanligt var det matning av höns och katter. Kossor som inte alls ville vara kvar i hagen. varav 1 stod i dotterns grönsaksland. 1 hade kalv i en hage som de precis flyttats ifrån, hon gick för att mata den ett flertal gånger, men sedan gick en av gårdens innehavare och hämtade hem ko och kalv. Så nu är det nog stannar hon nog kvar i hagen .

anki1
0

Aahhh, äntligen gick vågen under 85 kg!! Första delmål är uppnått. Fortsätter på nästa, 80 kg. Det har varit seeegt. Men nu är jag där. Jag är så glad.

[Columba]
0

Grattis! Jag vet hur ljuvligt det känns.

Mervi
0

Grattis. jättebra jobbat.

Ha en trevlig helg.

anki1
0

Nu märks det på måttbandet oxå. Från 109 cm till 104. Jag la ut mitt "skaldemanssnöre" i en ring och så la jag måttbandet i ring innanför för att se hu skillnaden va. Det blev stor skillnad. Och de fettvalkar jag haft på insidan av låren, som varit så besvärliga om sommaren så att det inte gått att ha kjol på sig utan att det skavde mycket, tycks oxå ha minskat. ÄNTLIGEN.

Mervi
0

Härligt Anki. Lycka till i fortsättningen, hoppas det går åt samma hål nu.

5 cm är mycket.

Ha en skön dag.

anki1
0

I fredags kände jag ett tryck över bröstkorgen. men tänkte att det nog går över. I går var det värre, och jag ringde sjukvårdsupplysningen. Där kontaktade de ambulans som kom ganska fort. tog EKG, som inte visade nåt konstigt. Sedan tog de blodtrycket, och det hade gått spikrakt upp som en raket. en bra bit över 200 och det undre över 100. Det bidde raka vägen in till SÖS med ambulansen. Jag blev inlagd för observation. Jag har varit kopplad till övevakningsmaskin till efter frukosten,men tydligen inget anmärkningsvärt. Nu har dom tagit bort alla kablar på mig Så det är bra blodtrycket har gått ner. Maten här är inget vidare. men får gå ändå. Om jag vore vegetarian hade det inte varit något problem men LCHF går inte. Nåja dom lär väl sig så småningom får man hoppas. Vikten har gått ner 84,5 ca. Så det artar sig. Imorgon ska dom göra "arbetsprov"p å mig. Så innan dess släpper dom nog inte ut mig.

Mervi
0

Lycka till med provet och krya på dig.

Grattis till viktnedgången.

anki1
0

Jag skrevs ut i eftermiddags, så jag är hemma nu. Maken fick komma för jag hade inga ytterkläder.  Blodtrycket var skyhögt men har nu gått ner. Jag har fått 2 nya blodtrycksmedel förutom den jag redan hade (där höjdes dosen). Hjärtat var bra fast  det var läckage på en klaff, och förtjockad hjärtvägg.

anki1
0

Skönt att vara hemma och få riktig mat igen.

Effie
0

Tråkigt att läsa att du hamnade på sjukhus; hoppas det blir bättre, och jag förstår det är skönt att få komma hem. Krya på dig.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Mervi
0

Krya på dig.

anki1
0

Igår va jag och kollade blodtrycket hos distriktssköterskan. Låg på sin vanliga nivå. alltså något för högt. Då gör ju alla blodtrycksmedel ingen riktig nytta.  Men jag har minskat lite till i omfång. 101 cm om midjan. så det tar sig…….. Snart är det 2 siffrigt på måttbandet.

Mervi
0

Hej Anki. Kul att omfånget minskar. Lycka till i fortsättningen.

anki1
0

God fortsättning på det nya året och tack för det år som gått.

Nu avslutar jag den här tråden och ber värdarna om hjälp med att låsa den.

Inlägget är låst för nya kommentarer