Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5073 ggr
Dosi
1

LCHF igen?

Hej alla,

Jag är så kluven om jag ska sätta igång med LCHF igen eller inte. Har testat i ett par omgångar och jag är övertygad om att det är ett optimalt sätt att äta på speciellt nu efter att ha läst en kurs i fysiologi :)

Sist jag satte igång dock så fick jag så brutalt ont i magen och är därför lite rädd att börja igen, likaså är omgivingen lite jobbig/utpekande mot mig (föräldrar, pojkvän m.m) och jag har svårt att uttrycka min egen åsikt. Dessa utpekandet kan nog bero på att jag i så många omgångar försökt gå ner i vikt och misslyckats, så frågar föräldrarna om vilket diet jag ska gå på denna gång  :(

Behöver lite pepp och stöd ^^

Wildrat
0

Har du rett ut varför du fick brutalt ont i magen? Det är ju enklare att följa kosten om du inte får ont…

Dosi
0

Nej det fick jag inte, åt bara en omelett om jag inte minns fel till frukost och fick sen ont i magen, har aldrig hänt innan när jag ätit LCHF.

Wildrat
0

#2 Du får inte ont i magen av tex pizza? I så fall kan det vara gallan som spökar.

Men, men, LCHF är mer än bara omelett… Testa att göra en långsammare kostomläggning, ät en hel del grönsaker och var försiktig med ägg så går det nog bra den här gången…

Dosi
0

Jo, pizza och för mycket pasta samt vitt bröd får jag ont i magen av. Får göra som du säger och ta det lugnt med kostomläggningen och se vad som händer :)

Mooniq
3

Sätt upp mål och fasa ut vissa saker under längre tid.

tex bröd, kaffebröd som första

sen juice, saft, frukt som andra - kanske 1 vecka senare

ät 1 potatis eller lite ris, pasta till middagen men ät mera kött

fasa sen in mer grönsaker till lunch middag

kanske är detta lite omständigt men i längden kanske bättre, om man inte gör stora förändringar så märker inte omgivningen det på samma sätt.

själv har jag jätteproblem att äta pasta och potatis och bröd- och skyller på magknip OM någon skulle opponera sig. Inte rätt för alla att smyga sig till en omvändning men kanske ett bra knep för några.

hoppas du hittar din livsstil i alla fall.

Glad

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

majzan4
3

Varför säga att du går på en viss "diet"? Säg bara att du minskat ner på kolhydrater, det gör jag och det har folk i allmänhet större förståelse för.

Lycka till och jag tror precis som föregående att en långsam nertrappning är perfekt. Glad

Dosi
0

Tack för svaren :)

Jag tror också det är bäst med en gradvis nedtrappning av kolhydraterna men har en tendens att vilja rivstarta Cool

Mooniq
0

jag är oxå en rivstartare!! men om du ändrar gradvis så kanske du lyckas bättre på sikt om du har haft problem med mage och omgivning.. ta fram ett papper och börja skissa på en utfasning under ca 4-6 veckor , vad du ska plussa in och vad du ska ta bort.. jag tror du fixar detta galant..

klapp på axeln…Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

JazzBass
0

Tidigare då jag åt mindre fettrik mat så kunde jag få riktigt ont i magen av en fettdrypande hamburgare med massor av majonnäs och en portion friterade pommes med majonnäs. När jag började med LCHF på riktigt för ca ett år sedan och ökade fettkonsumtionen skedde samma sak, eller rättare sagt, magen varierade från lös till stenhård, men stabiliserade sig sakta. Det tog några månader, ungefär lika länge som det tog för mig att hitta rätt balans i kosten som jag mådde bra av och som jag kände att jag kunde fortsätta med resten av livet. Experimenterandet de första månaderna slutade med att jag åt helt vanlig mat minus de värsta kolhydratkällorna, mycket mer ägg och grönsaker än tidigare, och något mer feta mejeriprodukter.

När jag nu gör enskilda större avsteg så har jag också fått ont i magen lättare och den blir lite småsur. Svårt så här i juletid att vara strikt, och jag vill inte vara helt strikt heller, men det straffar sig att radikalt ändra på näringsintaget då kroppen vant sig vid en speciell näringsfördelning.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Carinha40
0

min man och jag har ätit lCHF i ett år, sedan nyårsafton förra året. Även vi har halkat av lite här över Jul.  Det blir ett enda stora frossande i kolhydrater från tidiga december framtill nyår, så vi har dessvärre smaskat även vi.

Priset får man betala rätt omgående i form av buksmärtor och knip.

Nu tar vi ett järntag igen, efter nyår är det LCHF som gäller igen.

då mår vi som bäst :-)

Dosi
3

Kan bara meddela att det går jättebra :) Ingen magvärk som sist! Och har lyckats hitta en bra nivå där jag håller mig mätt länge :)

kaisakavat
0

Väldigt bra nyheter! Fortsätt så! Glad