Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6155 ggr
konichiwa
0

Xantangum

Hur mycket kolhydrater är det i xantangum, är det någon här som vet? jag föredrar att använda det framför husk som knastrar mellan tänderna.

konichiwa
0

puffar upp

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja det är ju en polysacarid så det blir väll 100% ungefär!?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

gun92884
0

100% kolhydrat i form av olosliga fibrer.

Nutrition Facts

230-0015 Bob's Red Mill Xanthan Gum 8 oz.

Nutrition Facts
Serving Size: 1 Tablespoon (9g)
Servings Per Container: 25 (per 8oz bag)

Amount
Per Serving

% Daily Value*

Total Calories

30 

Calories From Fat

Total Fat

g

0%   

Saturated Fat

g

0%   

Trans Fat

g

Cholesterol

mg

0%   

Sodium

10 

mg

0%   

Total Carbohydrates

g

2%   

Dietary Fiber

g

29%   

Sugars

g

Show Net Carbs Net Carbs
Minus Fiber

g

Protein

g

Vitamin A

0%   

Vitamin C

0%   

Calcium

0%   

Iron

0%   

*Percent Daily Values are based on a 2,000 calorie diet.

Ingredients: Xanthan gum.

Recommended Use: See package for recipe.

Warning: Manufactured in a facility that also uses tree nuts and soy.

Certifications:
kosher

This product may contain traces of nuts.

If you notice any errors in the information above, please let us know. If you have further questions about this product, please contact Bob's Red Mill at 1-800 349-2173

konichiwa
0

Tack!

En matsked väger 8 gram och räcker till ett formbröd eller en ordentlig sats pannkakssmet. Det är ju överkomligt.

ullisbullis
0

Xanthangummi används till väldigt mycket inom industrin tack vare sina egenskaper som förtjockningsmedel, smaklöshet och slät konsistens. Vanligt i glass(tar bort iskristaller och gör glassen fluffig), dressingar och annan mattillverkning men också användbart i tandkräm, hårgele, hudcréme.

Den har 0g. nettokolhydrater. Mycket drygt, oftast räcker en tsk. i ett recept. Det tjocknar både i varm och kall vätska.

Jag använder det nästan dagligen i allt möjligt t.ex glass, kräm, sås, ostkaka, brödlimpa mm.

Superbra!

konichiwa
0

Det blev fantastiskt fina pannkakor, provade idag :-)

yvonnel
0

Tänk vad mycket bra man kan lära sig här. Hoppas det finns på iHerb.

gun92884
0

Joda, iHerb har bade Bob's Red Mill och NOW xanthan gum. Bara Bob's Red Mill kallar sin for 'gluten-free' och se'n jag laste Danas recension utav Wheat Belly sa foredrar jag glutenfritt dar det ar mojligt … inte for att jag tror att det skulle finnas gluten i na't som ar deklarerat som 100% xanthan gum … kanske de processar annat som har gluten i samma maskiner (de har ju manga sadesprodukter sa det ar ju mojligt)och darfor inte far saga att det ar gluten-free …

konichiwa
0

Jag har just gjort en prisjämförelse på xantangum.

Räknade om till 1 kg

Bob's Red Mill (iherb) 310 kr/kg

Now foods (iherb)  255 kr/kg

Crearome (sverige)  472 kr/kg

ullisbullis
0

Att Crearomes är dyrast har förmodligen med frakt att göra. Det är dyrt att skicka efter från USA även om de ofta är billigare på själva varan.

konichiwa
0

Jag vet inte det. Crearome ÄR dyra, på allt.

Eftersom iherb är så billiga på frakten ($4 för 1,4 kg) är de billigare än Crearome där också ;)

Lisabet
1

#8 Jo, xanthan gum kan innehålla gluten om det är gjort av vete.

Enligt wikipedia (och andra sidor):

"Specifically, an allergic response may be triggered in people sensitive to the growth medium, usually corn, soy, or wheat.[3][9] For example, residual wheat gluten has been detected on xanthan gum made using wheat.[9] This may trigger a response in people highly sensitive to gluten. Some consider this to be a separate allergy to xanthan gum with similar symptoms to gluten allergy."

gun92884
0

Ja, nagon orsak forstod jag att det maste vara eftersom NOW specificerar att deras xanthan gum ar glutenfri.

MissMullig
0

Finns det inte Xanthangummi i Sverige?

Lisabet
0

Googlat, inte prövat själv:

http://shop.goodstore.se/xantangummi-110g-doves-farm/1306-0

De verkar sälja vegetariska grejor, t ex äggfri majonäs såg jag.

MissMullig
0

Tack

Synd man måste handla för 400:- +frakt 55:- blir rätt dyrt om man bara vill ha Xanthangummi

yvonnel
0

iHerb har inga sådana villkor, inte som jag har sett iaf. Dessutom kan man som förstagångskund få 5 usd i rabatt om man uppger en kod från någon som handlat tidigare och rekommenderat dem. Det gör jag, är mkt nöjd med deras varor och fina förpackningar.

Min sådan kod är YUH004 eller LOF542, den senare kom med den sista försändelsen men jag har inte klart för mig om det är så att koderna byts ut efter ett tag men det framgår i sammanräkningen av beställningen om det blir ett avdrag eller inte, om ni skulle pröva så går det ju att avbryta processen och ändra koden.

the-fat-cat
0

Hur är det med guargummi/guarkärnmjöl? Har det likadana egenskaper som xanthangummi och hur är det med hälsoaspekterna av de båda? Har försökt hitta information för eller emot men inte hittat något. Sökning här gav bara trådar där diverse innehållsförteckningar fanns nedskrivna, men ingen diskussion om själva guarkärnmjölet.

Lisabet
0

#18 Äkta vara skriver så här:

"Kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner hos personer som är allergiska mot ärtor, bönor eller jordnötter."

Shenet säger ung. samma sak.

gun92884
0

… som jag forstar sa ar guar gum och guarmjol samma sak:

http://en.wikipedia.org/wiki/Guar_gum

gun92884
0

… om lanken gar igenom sa finns det litet mer om gums har … och ja, de tycks vara allergiframkallande i en del personer - har inte last resten av sajten sa kan inte saga om den ar av varde eller inte:

http://archive.supermarketguru.com/page.cfm/37341

ullisbullis
0

Den enda återförsäljaren jag hittat i Sverige är densamma som Lisabet hittade, dvs goodstore. Jag kände mig dock lite osäker på om innehållet är detsamma. Jag har köpt mitt från Netrition(USA). 

Jag har mejlat till LCHF-butiken och föreslagit dem att ta hem Xantahngummi i sitt sortiment. Har ej fått svar. Vi får se.Om fler mejlar dit och önskar så kanske det hjälper till.

the-fat-cat
0

Det är samma, tycker bara att det är smidigare att säga guargummi än guarkärnmjöl… Handlar från iherb, och då blir det ju på engelska. :D

Så, jag som inte är överkänslig mot nötter eller ärter har inget att riskera då? Det ska inte påverka kroppen på ngt annat sätt? Guargummi är ju dessutom billigare än xanthangummi, iaf på de ställen jag hittat som säljer bägge, och det skadar ju inte en tunn plåbok…

konichiwa
0

Crearome är svenskt och de har kokosfett också, bland annat. Men som sagt de är dyra. Och har ofta lång leveranstid (upp till 2 veckor utan att meddela).

ullisbullis
0

#24 Ja, jag föstod att det är svenskt men jag tänkte att Xantan inte odlas i Sverige och att de förmodligen importerar (kanske från USA?) och så lägger de förmodligen på lite extra för deras fraktkostnad vid importen. Kokos odlas kanske inte heller i Sverige? Men det utesluter ju inte att de är dyra endåGlad ….så klart.

Adeon
0

Det finns på Daglivs i Sthlm!

[Pennylane1]
0

# 25  xanthan är ett ämne som utvinns ur majs eller tydligen vete enl ovanstående;  vete odlas definitivt här och majs med tror jag.Tungan ute

Namnet kommer från bakterien som används när man tillverkar det ur ovanstående.

MissMullig
0

#26 Adeon

Hittar inte det på Daglivs.

Märke, namn ,var på DL står det?