Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 4952 ggr
marsan-3
0

Karbonat och magcancer

I vilka livsmedel finns karbonat?

Nu finns en studie som visar att karbonat ger magcancer. Se här

Mervi
0

Karbonat finns i kolsyrad vatten. Och så sa de i nyheterna att nudlarna innehåller det. Men vi äter ju inte nudlar…

marsan-3
1

Men jag dricker vatten från min sodasteam :-(

Mervi
0

Kolsyra bildas av karbonat och H2 (väte???). Så jag tror att det även finns i där också. Men jag vet inte säkert.

BigBr
0

RåttforskningFundersam

Pasi
0

Dolomit och magnesiumtillskott etc är karbonater.Räcka ut tungan

hemul
0

Ja, bäst att inte gnaga på marmorgolven.

Hortensia
0

Är hydrocarbon samma sak?

Pasi
0

Det betyder nog bara kolväte, dvs organisk materia.

Sara40
0

Jag har i många år levt på mineralvatten! Druckit någon pet flaska själv per dag, tyvärr. Och som det är nu så äter jag magnesiumtillskott… hua Ledsen.

På mitt Great Earth Portamins tillskott Super Magnesium 375 står det: Detta tillskott innehåller keleterat magnesium för bästa absorbtion. Kelateringarna är oxid, aminosyror, histidinat, glukonat, aspartat, askorbat, citrat, succinat, fumarat, malat, ketoglutarat. (Kunde lika gärna vara greksika för mig - kanske till och med är det) Ledsen. Någon som vet om detta är karbonater?

Pasi
0

Du behöver knappast vara orolig ….karbonater är helt vanliga mineraler/salter som finns i nästan allt vi äter.Skrattande
Kanske är dumt att kalka sig med tillskott som många gör…annars står det - "Forskningen har visat att det inte räcker med bara karbonatjoner i kosten för att cancerrisken skall öka. Magsäcken måste samtidigt vara stressad av till exempel sura uppstötningar eller magsårsbakterien Helikobakter Pylori för att risken för magsäckscancer skall öka."……så man behöver kanske inte oroa sig för mycket!?

Sara40
0

Men Pasi… Skulle det kunna vara så att jag genom att ha druckit så mycket mineralvatten (oftast ca 1,5l pet per dag) i mitt liv de senaste åren har vant min kropp vid detta? Och av den anledningen idag får "knak och brak" och trötthet i mina leder om jag inte äter magnesiumtillskott? Så fot jag glömmer en tablett så känner jag av lederna… Höll upp ett par dagar då mitt tillskott var slut (innan jag köpt nytt) och fick då rejäla sendrag i både armar och ben.

Om så skulle kunna vara fallet, hur avvänjer jag min kropp detta "behov"?

Pasi
0

Jag tror inte man kan bli beroende av kolsyrat vatten på något sätt.
Att du får problem med lederna om du inte tar magnesiumtillskottet är väl en god anledning att ta tillskott alternativt dra ner på kalciumintaget då det främst verkar handla om att få en balans mellan dessa båda….. dessutom finns det många undrsökningar som visar på positiva hälsoeffekter av extra magnesium och att brist snarare är en hälsofara, men man ska inte ta allt på dödsallvar då det sprutar ut undersökningar som visar både det ena och det andra, bättre att låta ens egen kropp visa vad som är rätt. Så fortsätt du med ditt magnesiumtillskott.

Sara40
0

Pasi - tack för svaret! Jag tycker att ju mer man läser ju snurrigare känner man sig Räcka ut tungan

Jag tillhör den där gruppen som bara tagit allt med kropp och hälsa helt för givet i hela mitt liv. Nu när jag börjat intressera mig för sådant så går det bara runt i huvudet på mig… Hemlis

Pasi
0

Man vet ju inte vad man ska tro på med alla undersökningar som kommer. Tyvärr är det mer pengar och prestige som styr dem, och tolkningen av dem, än viljan att människorna ska må bra.