Komma igång. Tips
Jag skulle gärna vilja ha lite tips för att komma igång med LCHF.
Jag har bipolär sjukdom (manodepressiv) så jag äter en rad läkemedel (lithium, zyprexa, seroquel och mirtazapin) för som har gett mig ca 20 kg övervikt på lite mer än 2 år. En del av dessa läkemedel har som vanlig biverkning viktökning. Jag har främst problem med mitt sockersug, nästan alltid efter jag har ätit middag så blir jag sugen på något sött ca en timme efter att jag har ätit. Jag får också sug efter mat efter jag har tagit mina kvällsmediciner, vilket tyvärr oftas gör att jag springer i kylskåpet under nattetid. Träning har haft noll effekt på vikten sedan jag började medicinera. Jag tränar i varierande grad under mina friskare perioder allt från långpromenader till löpning och pass på gymet.
I våras körde jag LCHF över en månad eller två och tappade några cm på midjan, under samma tid hade jag också en kraftig hypomani (minskad hunger, ökad aktivitet) vilket säkert också var bidragade. Under tiden som jag var inlagt på psyket så respekterade vården mina kostönskemål. :) För ca 1,5 månad trillade jag ner i en Depression istället och blev flitig kund hos pizzieran i huset och har nu gått upp 7 cm på midjan sedan jag var som smalast i våras. Det känns hårt. För att jag det här med LCHF ännu krångligare för mig så har jag dessutom äggallergi. Jag har problem med att jag är tröstig i princip alltid (pga litium) och tyvärr har druckit en hel del cola zero som jag nu försöker sluta med efter att ha sett på kostdoktorns blogg att sötningsmedel påverkar blodsockret. De två senaste dagarna har det blivit ca 3-4 liter vatten om dagen!
Jag har precis kommit igång igen tänkte skriva lite vad jag äter om dagarna och när för att se om det är någon klok människa som kan ge bra tips.
Frukost: Makrill med/undan grönsaker el Laxbollar i sås el grekisk yoghurt med linfrö el matrester
Lunch: Ungefär samma som frukost
Mellanmål: lite ost el grekisk yoghurt el advokado
Middag: Kött/kyckling/lax med grönsaker och sås av någon form av grädde el creame fraise
Extra mål om det behövs: Blåbär mixat med grekisk yoghurt
Tack på förhand
Hej! Jag är också bipolär man i en sorts lätt variant, typ 2 tror jag det heter och jag har aldrig varit så illa däran som du. Det är mest depressioner som jag lidit av, hypomanin har mest varit en fördel eftersom den aldrig gått över styr.
Jag medicineras med mirtazapin och lamotrigin, men visste faktiskt inte att de ledde till viktuppgång. Det förklarar en del. Liksom du är jag en träningsmänniska, det får mig att må bra, mycket av oro, stress och negativa tankar rinner av mig när jag tränar.
Jag tror att det är bra för dig med lchf, också menalt. Att leva med blodsockerfall och så vidare är jobbigt även psykiskt.
Visserligen är jag relativt ny med LCHF och jag noterar att du i likhet med mig inte riktigt orkar lägga kraft på matlagningen. Det blir mest kött och grönsaker och grekisk youghurt. Framför allt grekisk youghurt.
Jag har fått tipset att inte äta för mkt mejerier om jag vill gå ner i vikt, så leta efter bättre alternativ till youghurten. Det är inte lätt om man är lat - som jag, men jag har förutsatt mig att lära mig en del om lchf-matlagning, det finns massor av recept på både huvudmål, mellanmål och efterrätter i trådarna här. Och vi kan lära oss baka lchf-bröd, vilket kan vara ett sunt och trevligt mellanmål istället för grekisk youghurt.
Jag vet, det är rätt jobbigt om man inte från början gillar att stå i köket och laga mat (-vilket du kanske gör, men inte jag), men jag tror att det är värt besväret. Väl kunnig och invand går det i ett huj att göra det där brödet, de goda rätterna och de smarriga snacksen.
Kram
Ett bra tips är att försöka sluta med läkemedeln. Piller blir man inte frisk utav utan de lindrar bara symptomen och ger ofta biverkningar. Frisk blir man av att byta livsstil, kost, börja motionera om man inte redan gör det och se till att man får i sig vitaminer t.ex D-vitamin genom att vara ute i solen.

# 2 Nu är du ute på hal is. Är du läkare? Eller "allkunnig" inom medicin?
herregud! Lyssna INTE på #2 det kan vara direkt livsfarligt!
# 3 snarare allokunnig
…
#3 och #4: Tack! Det är bokstavligen livsfarligt att sluta med medicinerna, hur gärna man än vill.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 du har helt rätt. Medicinerna lindrar bara symtomen, och det är lite det som är meningen eftersom Bipolär sjukdom är kronisk.
Dock delar jag din åsikt om att D-vitamin är en bra idé att testa. Tar i form av kosttillskott (2000E) och hoppas på att det ska ha viss effekt även på bipolära depressioner. Hittar tyvärr inga studier på detta, har sökt länge på nätet. Kanske det är morgondagens kunskap?
#1 Hej! Kul att du hörde av dig. Att ha rutiner med den här sjukdomen och svängningarna är minst sagt en nöt att knäcka. Dock vet att jag att jag mått som bäst när jag har rutiner på mat, träning och sömn.
Det här med matlagning går upp och ner beroende på mitt humör. Under depressioner blir det inte mycket lagat, och i viss mån brister det i hypomanier också eftersom jag oftast är på språng då. Annars tycker jag att matlagning är roligt och gillar att testa nya recept.
När jag fick ner som mest i våras så skippade jag yoghurten. Då blev det "vanlig mat" till frukost. Försöker att utesluta mejeriprodukter så mycket som möjligt. Om jag bara hade kunnat äta ägg så hade det varit så mycket enklare.
Mår du bra på dina mediciner? Har du fått jämnare humör?
#0 Just Mirtazepin gav i alla fall mig ett enormt sug.Jag hoppas du har en kunnig psykiatiker som vet vad den pysslar med eftersom du har så många olika preparat.Tycker du att medicineringen hjälper?Eftersom olika antideppresiva ger så olika biverkingar för olika människor kan det vara ide att diskutera ett byte av preparat om man vet var problemet ligger.
Jag själv upplever att mejeriprodukter mättar för dåligt möjligen med undantag av keso.Jag brukar göra riktiga storkok och frysa in portionsvis eftersom min ork är väldigt skiftande.Grytor och köttfärsrätter blir det mycket.Är bra för ekonomin också om inte annat.Tonfisk på burk är enormt mättsamt.
Jag har hjälp av boendestöd via komunen.Har du det? Det är skönt att ha någon att bolla tankar med och få stöd av även rent praktiskt.
Man skulle ha en minneslista över rätter man har goda erfarenheter av för det är lätt att glömma.
Håller bägge tummarna för dig!!!
Jag hade lite Depression förut och var ganska upp och ner i humöret men det har helt försvunnit sen jag började med LCHF. Jag har tack och lov aldrig börjat med antidepressiva medel eller liknande piller, tyvärr så kan väl positiva effekter som man kan få av att börja med lågkolhydratkost förstöras av läkemedel t.ex viktuppgång. Det finns en hel del intressant att läsa om antideppresiva läkemedel
http://psychdata.blogspot.com/2006/12/treating-bipolar-disorder-without.html
http://www.naturalnews.com/022473.html
#TS Tack! Ja, jag mår bättre på dessa mediciner än när jag fick seroquel som gjorde mig helt avdomnad, seg och trött. Nu är jag piggare och jämnare i humöret och det är skönt även om jag alltid kommer att sakna "topparna", mitt "upptempo" då jag orkade hur mycket som helst och hela livet log mot mig i medvinden.
#8 Goda grytor att frysa in är en jättebra idé eftersom min ork i köket också är mkt skiftande. Tonfisk med keso och sallad är en höjdare, om det är rätt märke på tonfiskburken. Jag har ett antal ggr råkat ut för att fisken stinker när man öppnar på locket, och det är en så avskyvärd lukt att den suger sig fast i minnet. Tips på bra märken med frisk, fräsch tonfiskas önskas! 
D-vitamin är vad alla pratar om just nu, att det hjälper mot depressioner eftersom det påverkar dopaminnivåerna är en gammal kunskap, men nu har forskningen satt ny fart. Min syster, som är biokemist och arbetar på Apoteksgruppen, är helt uppfylld av D-vitaminets effekter (rätt tjatigt och tröttsamt faktiskt, men alla blir saliga på sin egen medicin..
)
Att fett hjälper mot depressioner hörde jag på P1:s "Kropp och själ" av ngn kostexpert som menade att alla light-produkter och rädsla för fett mycket väl kan vara en av orsakerna till att antalet deprimerade människor ökat lavinartat.
om man "bara" har "lite" (dina ord) Depression kan man nog sluta med medicinerna och experimentera med annat,men det kan få vådliga resultat om man är sucicidal t.ex. (talar av erfarenhet, dock inte egen men i min omedelbara närhet) och med en bakomliggande sjukdom som i detta fall så kan det ju som påpekats innan vara direkt livsfarligt.
Jag har en mycket kunnig och erfaren läkare sedan ett åt tillbaka. Det är faktiskt den första som jag är nöjd med och som jag kan sitta och diskutera alternativen av medicinering med och väga för- och nackdelar med. Det har tyvärr blivit en salig blandning av mediciner eftersom jag har haft flera olika läkare, där varje har velat sätt sitt spår. Nu börjar det egentligen hända saker. Trappade ut Ergenyl nyligen och satte in Zyprexa. Zyprexa är en riktig viktbov och förändrar metabolismen, men jag är beredd att ta risken för jag har cykloida drag (psykotiska, vanföreställningar) också, vilket den har hjälpt bra mot. Det är också en av anledningen att jag har bestämt mig för att få LCHF att fungera för mig för att motverka de förändringar. Vill inte sitta som diabetiker om 20 år. Min senaste Depression som håller på att läka nu har varit väldigt annorlunda utan vanföreställningarna. Så jag skulle säga att medicinerna fungerar, även om det inte är helt optimalt än. Kanske aldrig blir heller.
Jag har inget boendestöd. Jag fungerar för det mesta i vardagen och studerar samt jobbar extra. Det är i de mest akuta faserna som allt fallerar.
# 10
Vad skönt att höra att du mår bättre. Det är du väl förtjänt! Ja, uppåtperioderna är förrädiska. Det är svårt att stoppa sig själv och när man väl inser att det är dags att stoppa sig själv så har det redan gått förlångt. Mina neråtperioder kommer ofta efter en uppåt så jag måste bli bättre på att stoppa mig själv om jag ska få ett jämnare humör. Jag är snabbsvängande så jag hinner ofta knappt bli pigg från en Depression från det är igång igen. I de situationerna är det svårt att skilja på att vara frisk och vara påväg uppåt. Jag har haft det så här sedan jag var 14 år så jag vet faktiskt inte riktigt vad ett jämnt humör är. Jag har lärt mig att anpassa mitt liv efter detta.
Nu vill jag verkligen försöka få stopp på det hela. Ska prioritera kost, sömn och motion. Inte ta på mig för mycket.
Hur länge håller upp eller neråtperioderna i sig, rör det sig om timmar, dagar eller veckor ? Att äta en kost som håller blodsockret på en låg och jämn nivå måste vara bra om man har problem med upp och nergångar i humöret och viktigt också att äta ganska mycket fet mat.
Det rör sig om veckor dock inte lika illa hela tiden, runt 1-3 månader per skov ca 4 stycken per år.
Jag är också nyfiken på att undersöka om LCHF kan ge mig jämnare humör, men jag tror medicinerna behövs också.
Du verkar inte förstå till vilken grad den här sjukdomen påverkar livet. Det handlar inte om smådeppighet eller lite extra energi. Det innebär tydliga beteendeförändringar under skoven, skillnad på vakenhetsgrad. En Depression innebär runt 16 timmars sovande per dygn medan under en hypomani behövs ingen sömn alls nästan.
3-4 L vatten om dagen. Är inte på gränsen till farligt?
Trist att höra om dina problem, men fortsätt kämpa på bara. Det kan ju knappast bli värre = nu blir det bara bättre härifrån!
Jag vet ju inte hur dina mediciner påverkar sötsug och hunger, men tänk alltid fett+protein när du te.x känner kvällssuget. Trots att jag har ätit lågkolhydratkost i så många år (5-6?) så kan jag inte bryta mönstret med att äta i TV- soffan.
Är så invand vid att tugga på något när filmen eller favoritprogrammet rullar i dumburken. Det löser jag genom att äta just allt annat än kolhydrater. Eller nötter på sin höjd.
Övrig mat? Ja, tänk bara kött, fisk, fågel, nötter, grönsaker, bär i alla dess former. Personligen äter jag också lite frukt.
Kämpa vidare bara. Rom byggdes inte på en dag. Räkna med att det kan bli många återfall, så var det för mig också. Och tänk långsiktigt!
Mvh
Tack för din uppmuntran och tips. Du har helt rätt. Det kan inte bli värre än det har varit. Nu gäller det att få det här med LCHF att fungera och vara förlåtande mot sig själv när det blir återfall.
Jag är egentligen ingen godisgris. Äter det mest för att dämpa ångest, eller skifta om humöret. Så jag tror att regelbundna tider på riktigt mat kanske kan bryta det här beteendet.
Tack alla som gett respons i tråden. Tänkte hålla den här tråden i liv och uppdatera någongång i veckan hur det går med maten och förhoppningsvis minskning på måttet runt midjan.
På måndag börjar jag jobba igen efter sjukskrivningen så det blir en utmanning i sig att planera och ha med mat till jobbet istället för att köpa något helt som man blir hungrig på igen efter två timmar.
Om du känner att en kost som innehåller lite bara kolhydrater hjälper, så toppen. Sedan kanske dina problem har andra bottnar? Jag menar, det är ju bara så mycket man kan lösa med en bra kost..
Är lite grann som den gamla frågan om man blir lyckligare om man har mycket pengar? Nej, tror jag.
Men om man har pengar, kärlek, vänner, roliga hobbies, en tillfredställande karriär och en god hälsa så är man nog ganska nära målet 
Poängen är i alla fall att många positiva saker gör att man mår bättre. Sedan är ju ingen lycklig jämnt, det är något man måste jobba på.
Lycka till nästa vecka, det kommer säkert att gå jättebra.
p.s
Har läst att man (inom vården) rekommenderar personer med ångestbesvär att sluta dricka kaffe. Att det ska ha en negativ påverkan. Vet att jag själv får lite ångestbesvär av just kaffe. Kanske också kan hjälpa?
"Men om man har pengar, kärlek, vänner, roliga hobbies, en tillfredställande karriär och en god hälsa så är man nog ganska nära målet
"
Jag håller helt med mig. Och detta är ingen ny kunskap precis som LCHF. Aristoteles funderade ju en del på det här också. 
Kaffe har jag inte märkt har någon ångestdrivande effekt på mig, men jag har också hört att en del får ångestproblem av det.
#18 Fast om man nu inte har god hälsa utan t.ex bipolär sjukdom så får man ju "spela dom kort man har" efter bästa förmåga.Trots att livet är orättvist!!
Trots att cm-mätande med linjal av glasspaket etc invaggande åtminstone mig i motsatsen när jag växte upp: Att det finns någon rättvisa eller att man får vad man förtjänar.Livet har lärt mig att det inte är så.Inte tror jag på ödet eller slumpen eller karma heller för den delen men jag tror på att man alltid kan påverka sin situation utifrån sina förutsättningar och låta bli att jämföra sig med andra.
RockarFett, har du också bipolär sjukdom? Vilka mediciner står du på i så fall?
Efter att ha läst lite mer i trådarna här så är jag ganska säker på att jag äter en hel del kolhydrater. Dels äter jag ganska mycket grönsaker till måltiderna samt en del mejeriprodukter främst cream fraise, gräddde och grekisk yoghurt. Har precis kommit på att det är en himla bra idé att blanda yoghurt och grädde tillsammans så att mättnadskänslan blir större. Få nog bli i framtiden att jag gör så.
En annan sak jag funderat på är att det inte är meningen att man ska äta större köttportioner, så frågan är vad är en normal köttportion?
en handflata brukar det sägas, men det är ett knepigt mått, säger ju inget om mängden, jag menar talar man om lövbiff så blir det ju väldigt lite, talar man om flintastek blir det ju rätt mycket. Ett par hundra gram rent kött kanske? Det blir 40 gr. protein. Bättre kanske att hålla koll på att man får i sig tillräckligt med protein. För mig handlar det mer att få UPP proteinet. Du ska äta minst 1.5 gr per kroppsvikt, om du inte är normalviktig då räcker det med 1 gram. I runda slängar.
#0: Välkommen hit!
Ska börja med att säga att jag inte har egen erfarenhet av bipolär sjukdom eller medicinering av densamma. Det jag skulle vilja föreslå, utifrån det du beskriver att du äter, är att du försöker öka ditt fettintag och förmodligen även äta mer protein, bådadera på bekostnad av mejeriprodukterna. Makrill är jättebra att äta men du kanske kan lägga till fett genom att blanda majonnäs med creme fraiche? Eller fungerar inte majonnäs heller, p.g.a ägginnehållet? Det kanske finns andra feta, kalla såser du kan ha till makrillen?
Äter du inte sådant som bacon ibland till frukost? Om du gör gratänger med t.ex broccoli, ost och stekt bacon eller annat kött i (t.ex brynt köttfärs med kryddor och lök) så har du mat för ett par dagar och behöver inte stå vid spisen så ofta.
Lycka till, hoppas du hittar en bra balans med maten och måendet!
Tack för dina tips. Vad som kanske inte framgår är att det är makrill på burk som jag äter. Imorse testade jag faktiskt att blanda med grädde och det smakade bra, så det kommer jag fortsätta med. Jag är ingen morgonmänniska så jag går inte upp tidigare än jag behöver, så större matprojekt som att steka bacon går bort. Det händer att jag skippar frukosten, vilket inte alls är bra eftersom jag blir vrålhungrig vid kl 10 och då åker lätt något ner som jag helst inte vill äta. Det är bland annat sådana här ovanor som jag vill sluta med. Jag har levt i en skyddad verkstad nu i tre veckor iom min sjukskrivning och det är först sista veckan som jag orkat bry mig mer om vad jag stoppar i mig igen. Så, som jag skrev innan i tråden. Imorgon blir en utmanning när det är dags att börja jobba igen och att få vardagspusslet att gå ihop igen.
Jag har suttit och letat efter LCHF-recept de senaste dagarna för att få lite inspiration, men tyvärr innehåller de flesta ägg. 
MaxMin , jo även jag är bipolär - i alla fall på papperet.Jag själv tror mer på enbart unipolär eftersom jag nästan uteslutande är låg samt ändå lägre samt under mitt 40-åriga liv haft några renodlade reaktiva psykoser - som inte har präglats av mani.
Mot mina depressioner känns det som att man prövatr sig genom hela Fass både framlänges och baklänges närmast helt utan framgång / behandlingsresultat däremot är jag enormt biverkningskänslig.ECT har jag också genomgått med lika dåligt resultat.
Sedan flera år har man varit av den åsikten att jag mår bättre utan psykofarmaka än med så vi kör på det spåret.Det är flera olika överläkare i psykiatri som kommit till samma resultat.
Sedan jag började äta LCHF runt Påsk i år samt dessutom verkligen börjat ta tag i mitt mat/sockermissbruk får ju framtiden utvisa hur mycket av mina depressiner som eg. bottnar mer i denna problematik eller min kroniska värkproblematik.Allt påverkar ju varandra i alla fall!
Jag har ätit Lithium/Litarex i flera omgångar helt utan resultat men senast reagerade mina njurar.Jag drack _kopiösa_ mängder och trodde till slut därför att jag fått diabetis men det visade sig altså bero på Litiumet.Nu FÅR jag inte äta Litium.
Apropå Makrill - det är ju precis som lax en fet fisk i sig själv också.När det pratas om makrill på Kif menas nog ofta just Makrill i tomatsås.Eller?
Har du testat Kokosfett -om du önskar dra ner på mejeriprodukterna?
Jag brukar äta lagad mat till frukost ganska ofta.Sådan jag redan gjort förut altså.
Här är en sida som man kan få tips om att bli bättre på naturlig väg utan piller www.alternativementalhealth.com/articles/default.htm#B
Hej Rockerfett,
vad tråkigt att höra om din sjukdomshistoria och att inga mediciner hjälper, samt att du fått tråkiga biverkningar. Känner verkligen med dig. Depressioner och psykoser är inget roligt. Har du prövat någon antipsykotisk medicin som stabiliserande? Hoppas LCHF har positiv effekt på dig. Tar du D-vitamin och omega3 som kosttillskott? Finns visst stöd för att dessa tillskott kan ha positiv inverkan.
Jag använder kokosmjölk i maten ibland. Har sett kokossmör i affären, är det gott att steka i, eller kan man använda det på något annat vis?
#32 Tack!
Det har varit mycket kortvariga och reaktiva psykoser jag har drabbats av pga att jag t.ex slutat sova.Senast det hände var 1995 så det är mest minnet av det som är plågsammt och inget jag har behov av att medicinera förebyggande för.Jag måste ju däremot försöka att ständigt vara klok ang. hur jag lever,äter och sover förstås samt restrektiv med sådant som kan vara psykosframkallande.
Jag använder numera Omega3,D-vitamin samt Magnesium men har ännu inte märkt någon effekt.
Oj,kokosfett - hoppas någon annan kan förklara och motivera varför det är så bra! Finns enormt mycket att läsa om det på Kif.Det är ju ingen mejeriprodukt så jag väljer det för att inte trigga mitt sug.Det är inte samma sort som silverpaketen i affären.Skall visst vara bra mot sötsug… Hopppas jag! :)
Just nu har jag kört fast själv ang. vad jag skall äta! Har så ont så jag orkar inte riktigt med tillvaron och maten i frysen är slut.Tur att jag kan äta ägg i alla fall!
Hoppas det funkar att gå tillbaka till arbetet för dig.
Vad skönt att läsa att du inte fått psykos på länge och att du har hittat strategier för att hålla dem bort.
Hoppas att du hittar lite styrka att ta dig till affären snart, vet precis hur det är när det inte fungerar. Var ju där själv för några veckor sedan.
Första jobbdagen gick väldigt bra faktiskt och det har funkat med mat under dagen. Dessutom fick jag veta att en arbetskamrat också kör LCHF och har gått ner 6 kg sen början av juni.
Idag har jag köpt hem cocosfett. Det fick bli silverpaketet i närmaste affär. Har smakat på det och det var ju smakfritt. Går det bra att steka de flesta råvarorna i det?
Antingen har jag omställningsbesvär eller så gör jag fel. Jag är hungrig redan 2-3 timmar efter att jag har ätit och har ett jobbigt sockersug. Det känns som mitt blodsocker dalar. Lägger upp vad jag har ätit idag och hoppas att någon kan ge input.
Kl 6. 15 Frukost - Nötfärsröra (ca 100 g kött) gjord med creame fraise. Kaffe med grädde
Kl 10:30 Nötfärsgöra med broccolimos gjord med smör och grädde. Kaffe med grädde
Kl 15 Kaffe latte
Kl 16-17 smakat på kokosfettet, två ostskivor, ca 1 dl grekisk yoghurt med lite grädde. (är väldigt sötsugen)
Till kvällsmat blir det kyckling med wokgrönsaker i kokosmjölk. Ska stekas i kokosfett.
Jag pratade med min läkare om mitt höga vätskeintag och ska göra lite tester. Mina njurtester var bra i maj, så förhoppningsvis är det inget fel på dem. Men jag ska göra clearence (filtringstest) någongång i höst för säkerhetens skull. Ska även få mitt fasteblodsocker testat.
Silverpaketet är inge vidare tyvärr..
#35 Du kan steka i kokosfett.Vet andra som också använder silverpaket och jag klarar inte att förklara vad som är olämpligt med det tyvär.Är själv intresserad av att få veta varför eftersom "det rätta" ekologiska kokosfettet blir så dyrt.Tala gärna om ifall du finner någon bra förklaring!
Jag undrar om du äter dig mätt när du äter mat? Eller har du som jag svårt att känna mättnad? Tycker 100gr. köttfärs låter lite och skulle möjligen förklara varför du blev hungrig igen fort.
Mejeriprodukter ger sug hos somliga samt mättar dåligt men själv tycker jag det är väldigt svårt att helt avstå.Sannolikt mest av vana och brist på fantasi vad jag skall äta istället.
Hur kände du innan du började äta LCHF med hunger och sug?
Inte för att jag vet men jag tror att en del av dina mediciner kan ge sug men i så fall skulle du väll ha det så redan tidigare antar jag.Men det är först när man försöker förändra sittt ätande man märker det ju…
Jag har själv medicin som ger sug som biverkan - känns lite tröstlöst.Skall försöka orka kräva ett seriöst försök att finna något annat alternativ.
Jättebra att läkaren kollar upp ditt vätskeintag.Om jag försökte dricka mindre medan jag åt Litium vakande jag på natten och var tvungen att dricka.
#0 Jag hade stor ökad törst som omställningsbesvär i början men det gick över.
Hur går det med Colan då? Söta drycker ger ju också sug så hoppas du orkar kämpa på med att sluta med den.
felet med silverpaketet är (förutom att det är Unilever som tillverkar det, som många vill bojkotta) att de numera härdar fettet. Och härdat fett är inte nyttigt. Förmodligen behöver det inte härdas speciellt mycket men det är iallfall en manipulering. De gör detta för att fettet inte ska bli flytande då det blir mer lätthanterligt om det håller formen. (för de ändamål de flesta förmodligen använder det till)
#39 och ni andra om silverpaket med kokosfett.
Det finns 2 sorters silverpaket som är väldigt lika varandra i utseende och färg. Det ena är "fulfett" från Unilever, detta är härdat och inte bra alls.
Det andra är från Alba i Dalby, detta är INTE härdat och därför mycket bättre.
Alba-fettet säljs i allafall i Stockholmstrakten av bl a Citygross och andra butiker i "Matrebellerna"-kedjan.
Jag har varit i kontakt med Alba för nån månad sedan där dom skriftligen bekräftade att deras kokosfett inte är härdat. Detta använder jag i matlagning och te. Smakar ingenting.
#37 och 38
Jag provade att steka i kokosfett igår men tyckte inte att det var höjdare. Min sambo var inte alls pigg på idé så det blir nog smör i fortsättningen.
Jag blir mätt när jag ätit. Jag krympte nog min magsäck lite under depressionen eftersom jag inte var alls hungrig då, åt mest för att man måste. Annars får jag magkatarr. Jag kanske kan äta större och mer mättande portioner med tiden.
"Hur kände du innan du började äta LCHF med hunger och sug?"
Jag hade ett stort sockersug innan jag började med LCHF, det är en av anledningarna till att jag började. Den andra anledningen är för att motverka de metaboliska förändringarna som kan ske med Zyprexa. Zyprexa frisätter sockret i blodet. Jag går på 10 mg, det är ganska hög underhållningsdos om man har fler stämningsstabiliserande mediciner. Sedan jag började seriöst med LCHF för 2 veckor sedan har jag varken ätit godis eller druckit cola zero, men det har varit tufft emellanåt.
"Jättebra att läkaren kollar upp ditt vätskeintag.Om jag försökte dricka mindre medan jag åt Litium vakande jag på natten och var tvungen att dricka."
Det är inte ovanligt att vätskeintaget ökar med Litium, det är om det blir väldigt högt som man måste sluta. I slutändan handlar det om hur värdena är i kroppen. Det ska mycket till för att jag ska sluta med Litium (min sköldkörtel har redan kraschat), det är den medicin som haft bäst effekt på mig. Var väl insatt i vilka risker det finns när jag började.
#41 Wow! Det är ju superstarkt av dig att kunna sluta med Colan! Super!!!
Tack för din förklaring. Silverpaketet åker ut och så får jag investera i riktigt på nätet istället.
# 40 Jo jag vet att det finns på vissa ställen det här från Alba Dalby men jag själv har aldrig sett det.
Hej! Om du vill ha tips på maträtter kan du kolla in min blogg =)
Detta har inget me LCHF att göra är helt O.T. Men iaf såg ni programmet Inlåst del 1 och 2 på svt för ett tag sedan? Finns nu på Svt Play och handlade om människor med bipolär sjukdom. MYCKET bra. Jag har inte själv bipolär sjukdom men en närstående har.
#46 Du menar nog " sluten avdelning", eller?
Jag såg programmen när de visade dem förra hösten. Framför allt del 1 är talade för Bipolär sjukdom.
De senaste dagarna har gått bra. Jobb och mat, har fungerat. Mätte midjan, står på -2cm än så länge. Roligt! Jag har även börjat träna lite smått igen och det fungerar bra. Känner ingen onormal trötthet i kroppen. Nu kör jag iofs vara medelhårt tempo utifrån mina förutsättningar 30 minuter på motionscykel. Känner mig faktiskt lite starkare nu än innan depressionen på cykeln. Project Rehab back to life är igång med andra ord.
Igår fick jag ett litet återfall. Åt ca 40 gram mörk choklad. Det var inte alls så gott som jag förväntat mig och jag mådde dåligt efteråt. Så resterande 60 gram blev liggande. Vilket är bra för att vara mig, jag brukar alltid äta godis tills det är slut. Nya tag nu gäller nu.
#47 Ha ha ja inlåst hette det ju inte. Men det var så bra och en av kvinnorna sa en sådan bra grej som jag skrev upp så jag inte skulle glömma det. Det handlade om att ha en kronisk sjukdom. Just nu kommer jag inte åt den anteckningen men jag ska skriva den här sen.
Bra iaf att du åt mörk choklad det är väl högre kakaohalt, eller? Och att du inte åt upp, KANONBRA!
En halvtimme på cykel är väl jättebra?
Det viktigaste är att man motionerar varje dag även om det inte blir så mycket eller långt varje gång.
Om du håller fast vid nuvarande kost och motion kommer du att må kanon ganska snart. Och bli helt garanterat smalare. Lycka till!
#48 Ja, det var mörk choklad med 71% kakaohalt.
#49 Om man kör intevaller en halvtimme på motioncykel så får man ut ganska så mycket av passet. Med LCHF-diet så får man släppa föreställningar om att man bränner mer fett på 60% av maxpulsen. Om jag förstår teorin rätt så borde jag bränna fett oavsett tempo. Jag cyklar dock inte varje dag. Jag har ett rörligt arbete så jag får motion där också. Nu har jag dock råkat ut för kramp i vaderna också, så jag har inte haft något sug att cykla de senaste två dagarna. Hur lång till tar det ungefär för det att gå över? Jag har läst här på forumet att magnesium kan hjälpa, men jag vågar inte testa det innan jag vet att det inte påverkar min litiumkoncentration i blodet.
Jag har börjat få rutin nu på min nya kost. Tycker att jag mår bättre, framför allt därför jag inte känner samma sockersug längre. Om jag känner ett sug, så är det ofta på riktig mat, inte godis, pizza el cola zero. Ännu en cm har försvunnit på midjan, nu totalt 3 cm. Så jag känner mig tämligen högmotiverad att fortsätta med LCHF.
Detta sa en av kvinnorna i programmet Sluten avdelning. Det var så bra så jag skrev upp det. Är sjuk själv så det lindrade faktiskt.
"Även ett liv som är plågsamt är värt någonting i slutändan. Om det inte blir bättre så finns det i alla fall något att lära sig. "
Är inne på fjärde veckan med LCHF. Hade hoppas på bättre resultat när det gäller vikten. Står kvar på - 3 cm på midjan. Har gjort en del förändringar. Äter riktig mat till frukost nu. Gårdagens rester, bacon eller falukorv med hög kötthalt. Har knappt något sockersug längre, och om jag ska festa till med något så blir det vispgrädde och hallon. Vet inte riktigt hur jag ska komma vidare från här. Har knappt tränat de två sista veckorna pga tidsbrist. Kanske det som gör att det står still?
Tycker att jag borde få bättre resultat med tanke på att jag konsumerande en hel del pizza, godis och cola zero innan jag bytte till LCHF.
Det tog mig över en månad innan jag märkte någon skillnad i vikt. Förmodligen är det individuellt eftersom alla våra kroppar har en egen historia, erfarenheter av vad vi gjort med dem. Därtill finns genetiska faktorer, ålder med mera.
Ha tålamod. Det kan ta längre tid för dig, liksom det gör för mig. Nu har jag tappat cirka sex kilo på 2,5 månader. Jag rasar inte i vikt direkt men det går åt rätt håll.
-6 kilo på 2,5 månad är ju fina resultat. Grattis!
Jag är glad om jag tappar ett halvt kilo i veckan. Vet att jag har medicinerna emot mig, utan dem hade jag inte ens varit i här med 20 kilos överviktigt. Jag antar att jag får ha bättre tålamod. Tålamod är dock inte min starka sida. Jag upplever så många andra fördelar med att äta den här kosten så jag är motiverad att kämpa på trots att det inte hänt så mycket på kroppen än.
Jag har nog fått svaret på varför jag inte får några fina resultat av LCHF. Senast jag tog prover på min sköldkörtel så hade jag ett TSH-värde på 18. Ganska högt och nu jag ska jag höja min Levaxin dos. Jag har även bytt till ett SSRI preparat istället för mirtazapin för min Depression, men jag är fortfarande väldigt trött och orkar inte med vardagslivet i dagsläget.
Du kanske skulle prova att börja ta magnesiumtillskott och D-vitamin, de kan hjälpa om man är deprimerad och är trött.
Jag tar redan D-vitamin - 2000E - men har funderat på att ta mer. Jag är ju inte precis ute i solen nu, håller mig mest hemma och instängd med undantag när jag ska på föreläsningar. Har läst en del om hur mycket man kan ta. 4000E verkar inte enligt min efterforskningar vara risk för överdosering. Vad säger ni andra? Jag tänker inte ta magnesiumtillskott, eftersom jag tror att det interagerar med Litium.
Nu är jag tillbaka. Depressionen som jag beskrev i tidigare inlägg föll jag allt längre ner i och fick till sist genom gå 13 elbehandlingar. Jag låg inne på psyket under ca 1,5 månad. Under den här tiden åt jag LCHF så gott det gick. Jag uteslut kolhydraterna i ris/potatis/pasta mm. Åt en köttbit och lite sallad. La till en litet paket bregott ibland. Det var svårt att få i sig tillräckligt med fett. Vilket gjorde att jag inte kunde hålla hungern i schak och det blev någon kaka ibland till kaffet. Om jag åt frukost så fanns det bara bröd, likadant till kvällsfikat. Om jag hade besök så bad jag dem ta med en burk grekisk yoghurt, men överlag var inte kosten bra. Jag har gått upp lite i vikt under min Depression. Runt 5 kg som jag nu tampas med. Jag har varit hemma i drygt en månad och kört strikt LCHF sedan 2-3 veckor. Tränar 4-5 ggr i veckan motionscykel á 40 min medelhårt tempo. Aptiten har jag tappat helt. Är bara hungrig på kvällen, äter en normalstor portion. T ex en köttbit med blomkålsmos eller likande. Vikten händer det ingenting med. Är det så att jag måste äta mer? Jag får nog en hel del energi från grädden i kaffet som jag dricker under dagarna. Jag har köpt hem kokosolja, hur ska jag använda den? Testade i kaffet, men det var ingen höjdare. Däremot har jag inget emot smaken och tyckte att det var gott att äta den direkt från burken. Hur mycket kokosolja per dag bör man få i sig. Jag har gjort en del medicinändringar och inte lika många mediciner med viktuppgång som biverkning så jag ser verkligen chansen att komma iform nu. Är sjukskriven till 20 januari så jag har all tid att ägna mig åt kost och träning. Men varför händer det inget? Tacksam för tips.
Ingen som har något att komma med? Jag vill verkligen komma igång med viktminskningen. Jag trivs med kosten, det är inte bara enbart viktminskning som jag vill få ut av kosten. Har blivit av med mitt godissug, vilket är en vinst i sig.

Hej!
Vad tråkigt att du inte har fått något svar. Jag är ingen expert men ska försöka att svara så gott jag kan.
Vad jag förstår har du fortfarande mediciner som påverkar vikten även om det inte är lika mycket som förut? Det spelar säkert in men exakt vad det innebär vet jag inte. Däremot vet jag att många skriver här berättar om att lchf har hjälpt dem med olika typer av psykiska besvär. Kanske behöver hjärnan fetterna för att fungera riktigt bra?
Kokosfett använder många i kaffe och te men man kan nog behöva vänja sig lite först. Jag är tedrickare och tycke att det kändes ganska skumt i början med kokosolja i teet men nu går det bra. Försök att få det mesta fettet från kokosolja och smör (förutom själva köttet/fisken) eftersom grädde och creme fraiche har en del kolhydrater. En del måste vara väldigt strikta med kolhydraterna för att vikten ska röra på sig och utesluter därför grädde och creme fraiche. Var noga med att inte äta för lite! Då tror kroppen det är svält och drar ner på ämnesomsättningen.
Med tanke på vad du gått igenom och hur både mående och mediciner kan spela spratt med metabolismen får du kanske nöja dig med att bli så psykiskt stabil som möjligt i första hand och där kan nog lchf vara en hjälp på vägen. Efter det är det inte omöjligt att viktminskningen kommer igång av sig själv.
Om du hade ett så högt TSH tidigare i höstas är jag skeptisk till att din hypothyreos är välbehandlad så här snabbt. Är den det?
Rent generellt, tyvärr, så kan det ta lång tid för kroppen att slappna av när man väl börjar komma tillbaka på banan. Tålamod är kanske inte så kul tips, men det är ofta svaret.
Se hellre det som att viktminskningen kommer när du mår bra.
Jag har fortsätta vara tålmodig. Min kropp är kanske fortfarande i stresstillstånd och det försvårar ju viktnedgång. Jag hade TSH på ca 12 för en månad sen. Ska ta nytt snart. Depression orsakar ofta ett högre värde så läkaren avvaktade med att höja dosen för att se hur värdet är när jag kommit i balans. Jag kan också tycka att det är en bra idé eftersom jag får lägre värde under mani. Det verkar vara delade meningar i läkarkåren om huruvida humöret orskar svängningar i TSH värde. I psykiatrin menar de dock att de har sett ett samband. Min husläkare som till vardags sköter min sköldkörtel menar att det inte finns det. Jag köpte 87% choklad som jag tänkte unna mig med. Inte ens det smakade och jag är i vanliga fall chokladmonster så LCHF har verkligen hjälpt mot sockersuget.
Jag fick ett tråkigt och ett bra besked igår. Jag kunde inte undvika att väga mig och det visade att jag gått upp mellan 8-9 kg under min Depression. Lite nedslagen av beskedet så mätte jag mig efter en brakmiddag (lax och cream faise, åt mig mer än mätt). Nu visade måttband på -2 cm. Det känns som om jag är på rätt väg trots allt. Tror att den här förändringen har skett på 1,5-2 veckor.

Sedär! 
Denna vecka blev det -1 cm. Hade hoppats på mer, men det har varit en lite rörig vecka. Har varit ute och rest en del och haft svårt att gå ihop det. Enklaste LCHF måltiden som jag kan komma på är Kebabsallad när man ska äta ute. Försöker tänka långsiktigt att 1 till 1,5 cm i veckan är minst 4 på en månad. Det blir 12 cm på 3 månader och då har det verkligen hänt en förändring på kroppen.
Hemma har jag dock skärpt till mina rutiner. Jag äter numera ett paket bacon till frukost och en brieostbit till mellanmål. Samt kvällsmat på det, mer än så behöver jag inte.
jag har fått lite problem med mitt humör igen, vet inte riktigt vad som kan orsaka det. Om det är dåliga TSH värden (tagit prov idag), depressivitet eller om det är omställningen som gör att humöret inte hänger med. Jag har tränat hemma de senaste 3-4 veckorna, men beslutade jag mig för att ta mig till gymet istället så att jag får se lite människor. Det ska bli skönt att snart återgå till studierna, jag har svårt att sysselsätta mig med något när jag går hemma. Blir mest att jag sitter vid datorn och tränar. Inget annat vettigt om dagarna.
Jag har fått svar på mina sköldkörtelvärden, de var tvetydliga. T3 och T4 var normala, TSH 12. Så nu blir det nya prover på en massa andra saker också igen i mellandagarna. Det är något som inte stämmer i min kropp, jag tappar bland annat en hel del hår. Jag överdriver inte när jag säger att det är en mindre boll från borsten var gång jag borstar håret. Duschavloppet får rengöras stup i kvarten pga allt hår.
Det går alldelse utmärkt att träna hårt på LCHF. Jag har tagit mig till gymet igen som sagt och till min stora förtjustning så har de numera kettlebells på mitt gym, så jag håller på att träna grundövningarna nu. Hur kul som helst. Jag älskar träningsformer som kräver total uppmärksamhet, är också ett stort fan av styrkelyft.
Jag har funderat lite på om jag får i mig tillräckligt med protein.
Mina matdagar ser ungefär ut såhär nu.
Frukost: Ett paket bacon
Mellanmål: Breiost eller ca 2 dl turkisk yogurt med grädde, ofta tar jag också en rejäl matsked kokosfett när jag känner sug.
Kvällsmat: En köttbit/lax/kyckling kan väg väga någonstans mellan 90 till 150 gram beroende på kött och bitstorlek. Till det blir det ofta broccilomos eller blomkålsmos gjord på rejäl klick smör (har skippat grädden).
Ibland äter jag ca 2 dl turkisk yoghurt eller breiostbit på kvällen.
Under dagen dricker jag säkert mellan 4-6 koppar kanske med grädde. Kokosfettet funkade inte för mig.
Nu till mina funderingar. Jag jämnförde kesealla och turkisk yoghurt. Det är ju båda mindre kolhydrater och mer protein i kesealla så det verkar vara ett bättre mellanmål, eller?
Äter jag fortfarande för mycket mejeriprodukter? Jag har ju viss förändring på midjan, men inte så stor som jag hoppas på utifrån kosten och träningen.
Jag väger mig inte så ofta, får ångest av det. Är ångestskapande också att skriva ut här att jag väger 90 kg till min 160 cm. Mer eller mindre protein?
Inte hunnit läsa hela tråden nu, men det låter som du nog skulle få lite bättre sammansättning om du skippar yoghurt/kesella etc. och lägger till mer kött/fisk/ägg. Det kan vara lite småsnålt med protein från de bättre källorna, och blir det 4 dl yoghurt är det definitivt väl mycket. Tränar du dessutom lite styrketräning är det än viktigare att få i sig mer.
Kan du inte äta lunch istället för 2 mellanmål? brukar bli nyttigare så.
Hårtapp är ju ganska typiskt för hypotyreos (och kostförändring i sig, oavsett vad du byter till/från fast brukar ta några månader innan det sker). Det var ju onekligen höga TSH värden, och då faller håret när det pågår till skillnad från kostförändringar och liknande då det tar ett tag oftast.
Tack för ditt svar. Tyvärr är jag äggallergiker så det går tyvärr bort, annars hade jag testat äggmjölk och en massa andra härliga recept. Det är lite svårt att få ihop LCHF utan ägg, men man får spela med de korten man har.
Jag har haft svårt med min aptit senaste tiden, att jag äntligen kan få i mig ett paket bacon på morgonen känns bra. Oftast är jag vaken några timmar innan jag kan äta, så egentligen är det väl mer lunch för min del. Jag skulle kunna klämma i mig mer vid den här tiden för att få längre mättnad, men jag vet inte riktigt vad jag ska lägga till. Tar ofta en rejäl matsked kokosfett bredvid baconen. Ibland om jag ska vara iväg hela dagen tar jag en bit brieost också, men det är väl egentligen inte heller den bästa energikällan. Nu när jag börjat träna lite hårdare styrketräning så känner jag att jag fått tillbaka mer av hungern, säkert därför som jag blir småhungrig vid läggdags. Det är kanske bättre att trycka i sig ännu mer kokosfett då?
Jag tycker verkligen att det är svårt att få ihop det med LCHF. Jag vill så gärna få det att funka, för jag är ganska övertygad om att det är bra mot min manodepressivitet och lindrar biverkningar av mediciner. Mitt sötsug är mer eller mindre helt bort med LCHF, jag upplever så många fördelar med den här kosten.
Jag har som tur en jättebra psykiatriker som vänder på alla stenar för att försöka hitta problemet på mina tvetydliga sköldkörtelvärden. Det är fler värden i min kropp som inte stämmer. Jag verkar t ex för tillfället har sämre upptag av mina mediciner (de som går att mäta i koncentration).
#69 Ajdå med äggen, de är ju annars lätta att ta till. Prova att göra storsats med köttfärsbiffar, de är goda kalla också (eller ost(/skink) fyllda lövbiffar, kanongoda även kalla att ta en när man är hungrig , eventuellt med lite kryddsmör på)
Som variant kan jag tänka mig det kunde bli gott med t ex mixat broccoli eller spenat med keso, utan ägg kanske lite fiberhusk för att hålla ihop när man steker som "plättar" eller gräddar relativt tunnt i ugnen). Eller skaffa kanske kokosmjöl, det borde vara bra till det och ger lite extra på proteinet det med tror jag. Lite magert att äta bara, men jag tror det definitivt är nyttigare än yoghurt/kesella.
Tycker inte du ska nödvändigtvis trycka med mer kokosfett, utan snarare försöka öka portionerna av protein källorna alternativt äta dem oftare så mellanmål inte riktigt behövs.
#70 Det är verkligen bra tips du kommer med som skulle ge lite mer variation i min kost. Fiberhusk hittar man väl i vanlig affär, men hur är det med kokosmjöl?
De hade billig blandfärs när jag handlade igår så tanken är att det ska göras biffar, men då kan jag har någon extra dagen efter. Låter toppen, ett mål mindre med mejeriprodukter. :)
Min första LCHF jul gick bra. Smakade av artighetsskäl på gröten, men inte mycket. Blev lite ischoklad också. Tyvärr glömde mamma ett paket salta kex hos mig som jag har ätit upp med brieost. Det var gott. Så med mina snedsteg blev det att jag stod still runt midjan denna vecka. Det har också blivit mindre träning nu kring jul, men nu kör jag på som vanligt igen. Ska inhandla fiberhusk och prova broccoliplättar.
Om man ska kaloribegränsa sitt matintag, vad är du rimligt för en kvinna med 20 kg övervikt. Just nu sjukskriven och ganska orörlig i vardagen, men konditionstränar 30 min per träningspass och ca 30-40 min styrketräning 4 till 5 gånger i veckan. Jag funderar på att ligga runt 1500 kcal, men har svårt att avgöra om det är för lite. Ska registera min kost på minmat.net i några dagar och se var jag hamnar så som jag äter nu. Då får jag också en bättre uppfattning hur mkt kolhyderater jag får i mig med.
#73 Tycker inte du ska göra drastisk kalorbegränsning innan du fått det hela att fungera ordentligt, speciellt inte om du har lite väl låg ämnesomsättning (med det höga TSH värdet), då vill du inte skruva ner den mer - finns risk du bara mår dåligt då. Men att registrera är en bra idé i sig för att se hur fördelning och så ser ut.
Men visst, du bör kanske inte sätta i dig säg 4000 kcal om dagen - se till att du inte går hungrig och lägg dig kanske snarare runt straxt under 2000 som kvinna. 1500 låter som att be om att inte må så bra i ditt fall.