Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 7343 ggr
catlin
0

Fika på möte?

Snart är det dags att ha föreningsmöte hemma hos mig.

Jag skulle gärna bjuda på något mer LC-aktigt än det sedvanliga hembakta med pålägg och mjuk kaka.

Hur gör ni? Är det provokativt och oförskämt att bara sätta fram sånt jag äter? Eller ska jag satsa på bröd som de gillar och med riktigt schyssta pålägg till, som jag kan äta av?

Eller nåt helt annat som inte påminner om mackor?

Alla tips på enkel plockmat mottages tacksamt!

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

Nelson
0

Bitar av ölkorv
Coleslaw
Kallskuret
Nötter
Grönsallad med en smaskig vinegrette
Ungsbakad fisk funkar också, med någon görig sås
Ost, ev kex till de som vill ha
Ugnsomelettrulle med fyllning, typ köttfärs eller stuvning
Eller använd ugnsomeletten som botten och gör stora pizzor
Blanda marinerad fetaost, soltorkade tomater i olja och keso, god röra

Chokladmousse till efterrätt, riktig så klart!

Nu kommer jag inte på något mer just nu men det kanske kommer…

Gojkan
0

Varför inte lite tacobuffé. Du tar inte majsbröd utan stoppar ditt "gojs" i salladsblad.

catlin
0

Nelson: oj, vilken massa idéer! Tack! En del låter mer som kalas i mina öron, ska spara tipsen till ev sådan framöver! :-)

Till denna gången måste det gå ursnabbt att duka fram och kunna serveras kallt, alltså precis motsvarande smörgås. Coleslaw, korv och ost är ju jättebra.

Efterrätt låter trevligt, men vi ska nog inte skämma bort gänget… ;-)

Tack igen! Kom gärna på mera!

catlin
0

Gojkan: Bra idé - fast lite för festligt!

Spar även denna till senare! :-)

Sara40
0

Jag som har varit helt tokig i sötsaker (beroende) brukar numera köpa hem ett par kaksorter som jag inte alls tycker om när jag skall bjuda "vanliga" på fika Räcka ut tungan. Vill helt enkelt inte utmana mig själv hemma just nu. Jag har några sådan kaksorter som jag själv upplever äckliga; finska pinnar, korintkakor och liknande…

Än så länge har ingen kommenterat detta, varken familj, vänner eller bekanta och jag säger inget heller Flört.

Med andra ord jag skulle duka upp ett vanligt fikabord men med sorter jag själv inte ville ha och skulle det bli något kvar så skulle jag truga på någon av gäserna dessa kakor.

DaMum
0

Jag tycker visst att man kan utgå från vad man själv inmundigar!

Om inte annat, så blir det ju en fingervisning till de övriga inför framtida möten hos dem.

Bra tips här ovan. Ska det gå snabbt, så varför inte en god Brie, valnötter, oliver. Eventuellt hallon och vispgrädde som "sötsak".

Kram!

Mervi
0

Brie med tillbehör var kanon bra ide.Skrattande

parsley
0

Ölkorv, några ostar, lite kex, dipp med grönsaker kanske?

Undin
0

baka mina kakor kanske? Inte helt nyttiga, men jag gick ner 0,5 kilo i veckan med en om dagen när jag praktiserade

http://www.boohembygdsforening.se/ under sommarcafe

Anterrabae
0

Gör det enkelt.. fixa vanligt fika, dvs pålägg du kan äta, oliver, ost kokt ägg och majjo. Nåt bröd för de som vill ha

Ostkaka med grädde och bär till efteråt.. Givetvis sockerfritt, med sockret brevid så kan de som vill söta..

Samt kaffe och te

Så gör jag när vi får "vanligt" folk hem..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

catlin
0

Tack för alla tips! Nu har jag att välja bland!

Kommer just hem från ett möte med en annan förening (jag är ingen föreningsmänniska och jag avskyr möten, fattar inte varför jag hamnar i sånt här…Skrikandes ) där fikat var Jansson, kex och brie.

Mycket brie blev det…Räcka ut tungan 

Tack igen, godingar!

DaMum
0

Ja, du Catlin, jag måste ju säga att det är något udda med Jansson till fikat…

…därför behöver ju inte du känna dig konstig om du själv bjuder på LCHF-fika menar jag.

Kram!

catlin
0

Det kan du ha rätt i!

Dessutom lyckades jag ordna så att gruppen jag träffade igår också ska ha sitt nästa möte hemma hos mig. Och dessa människor är gourméer… En är dessutom halvvegetarian (äter fisk) - ja, hrmmm, jag återkommer om självförtroendet sviktar och jag behöver mer stöd! ;-)

DaMum
0

Det där fixar du! Och vi hjälper dig gärna med tips och trix… Hur var det Karlsson på taket brukade säga…? "Det är VÄRDSLIGT!".

Stor kram!

Gunnilla
0

Jag brukar bjuda på GI, det är accepterat hos alla. (Fruktsocker tillåtet.)

Hortensia
0

Min favvofika är fn tonfiskröra med lök, gurka, paprika och majjo, är det fettskrämda som kommer kan man bara låta bli majjon i ena skålen. En krämig fetaost och kokta ägg. Sen bröd och tex finn crisp till.

Enkelt och gott tycker jag. Ingen som kommenterat att jag inte äter bröd till detta, har även haft med mig röran ibland, när jag gått på fika.Skrattande

Tofsvipan
0

Det vattnasi munnen. Tur att det snart är dags för mitt kaffe med grädde och kokos…

Undin din chokladkakka fick snålvattnet att börja rinna.

Gunnilla
0

Undin, vad för sorts kokosfett använder du? (Det lät gott!Räcka ut tungan)