Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 2508 ggr
Lolivia
0

Tips - hälsoundersökning

Hej på er!

Vet att det finns många kunniga personer på det här forumet så jag hoppas att någon kan ge lite input på min fråga.

Jag skulle vilja gå på en grundlig hälsoundersökning. Det "normala" är ju att vända sig till sin vårdcentral men jag har med tiden blivit ganska skeptisk. Har t.e.x. blivit ifrågasatt då jag ville testa järnvärdet (fick i princip övertala dem) och då visade det sig att jag hade blodbristanemi och varpå jag fick järnsprutor. Ja, ni fattar…

Känner mig allmänt trött och håglös och skulle vilja kolla upp hur det ligger till med olika vitaminer, mineraler och liknande. Vill att de kollar rubbet för det känns helt idiotiskt att köpa olika kosttillskott på måfå…

Vart vänder man sig? En privat mottagning, en homeopat, nåt slags lab? Vill bli väl bemött, seriöst genomkollad och helst slippa bli ruinerad.

Är mycket tacksam för svar! Har ni konkreta tips på vart man kan vända sig i Sthlmsområdet så vore det helt förnämligt!

Mvh Lolivia

Wildrat
0

Känner inte till nåt ställe men de brukar anlita Scandlab för att göra analyserna. Om du vill kan du vända dig direkt dit och köpa testerna. Inte billigt men du "slipper" betala för läkaren/terapeuten också…

Beate
0

Sök på "hälsoundersökning Stockholm" så får du upp massa ställen som gör undersökningar. Finns oftast i två-tre olika omfattningar och priserna verkar ligga på 1200 - 3000 kr. Kanske du kan ta det via ditt jobb om du inte vill betala själv, många företag har ju friskvårdspeng upp till ca 5000 kr/år.

Även vårdcentraler gör omfattande hälsoundersökningar men där får man också betala själv om man mer vill göra det "för skojs skull". Dock är du ju trött och håglös så du kanske kan få dem att iaf göra några tester utan kostnad (förutom vanlig patientavgift).

Jag har också länge tänkt att man borde/skulle vara intressant att göra en riktigt stor hälsoundersökning just för att se vitamin/mineralbalans.