Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3255 ggr
Saga2
0

Nyinköpt våg

Jaha, då har man anslutit sig till skaran som väger sig, eller rättare sagt ska ansluta mig….Skrattande så här efter dryga 7 veckor in i Atkins/LCHF-tänket.

Vilket tekniskt åbäke….!! Jag har varit & införskaffat mig en personvåg, köptes på Teknikmagasinet på lunchen idag för 499 pix. Den innehåller såååå mycket mer än vad jag är van vid. Ehhh van och van hihi, jag har inte vägt mig sedan jag gick på viktväktarna för 11 år sedan. Men den här genimaskinen visar vikt, fett kg/%, vatten kg/% & muskel kg/%. Helt fantastiskt Skrattande

Nu helt plötsligt känns det som om jag måste fråga alla de där frågorna som säkerligen många tycker är självklara, så förlåt i förväg!

Försökt att läsa mig till detta i manualen, men tyvärr så hittade jag inte svaren.

1. Vilken tidpunkt väger ni er?

2. Ska jag ha kläder på mig el. ska man skala av sig rubbet? (så var det ju på det gamla hederliga vågarna, av med ring, örhängen, allt för att spara ett gram el. två) hihi

P.S. Vågen är även för min man som nyligen diagnoserades med diabetes typ 1 & under väldigt kort tid rasade ner 30kg i vikt.

catlin
0

DU bestämmer hur och när du ska väga dig!

Jag väljer morgonen, nykissad, oäten och utan kläder - allt för bästa resultat! ;-)

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

Gunnilla
0

Jag väger mig lördag eller söndag, när jag är ledig och stiger upp lite senare. Anledningen är följande:

En lördag trodde jag att det var vardag (!) och steg upp jättetidigt, t o m en timme tidigare än normalt, eftersom jag dessutom såg fel på klockan. Jag vägde mig. När jag sedan såg vad klockan var och kom på att det var lördag hoppade jag ner i sängen igen ca 4 timmar. Och konstigt nog vägde jag ½ kg mindre när jag steg upp framåt förmiddagen än jag vägt i ottan. Kan det ha med vätskan att göra? Numera väger jag mig aldrig på tidiga vardagsmorgnar.Glad

Saga2
0

catlin: tack!! härligt…det är nått jag iaf är van vid…hihi

Gunnilla: Lördag el söndag låter logiskt…söndag har varit min mätdag, så jag fortsätter väl med både väg & mät den dagen då. haha….det var väl en väldans förbränning du hade i sovande tillstånd. Har ingen aning om varför det blev så, men det är säkert någon här inne som har en förklaring. Pasi brukar komma med logik i sånna här frågor.

Har varit liten aning skeptisk till att skaffa våg, men nu när jag gjort det så ångrar man ju givetvis att man inte vägde sig när man började med Atkins….jaja….

Gunnilla
0

Saga2, då kanske det stämmer som stod på Expressens löpsedel i går - Glöm alla dieter och förebud! Sov dig smal!Glad

maxiq
0

Det verkar ju dumt att väga sig på morgonen.. då har man ju nyss gått upp! Förvånad

Saga2
0

Gunnilla: Gud va härligt….men enl. Calcounter så stämmer d rätt bra…skillnaden på förbränningen när man sover & är något aktiv är inte speciellt stor…

hihihi….sant….

zeretki
0

#5 *asgarv* Men då kan man ha vågen på nedervåningen, för då går man ner innan man ska väga sig!

MiaP
0

#7 Ha Ha vad synd att jag inte har någon nedervåning.

Anterrabae
0

Det viktigaste är väl att man väger sig vid samma tidpunkt och under samma premisser varje gång ungefär..

Det är ju inte vikten i sig som är den intressanta, utan förändringen. Glad 

Vilken rolig våg du har.. Jag har en relativt ny, men den har bara vikt i kg, fett % och vatten% Iofs kostade den mindre oxå.. Men det var det mest avancerade vi hittade då.. *ler*

Iofs räcker det alldeles utmärkt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Saga2
0

#9 Ja, jag testade den igår direkt efter jag köpt den….på lunchen hahaaa…..sen insåg jag att det var ju kanske dumt….ätit frukost & lunch + kläder….& mycket riktigt, programmerade om den imorse för att få "startvikten" å kan du tänka dig…det skiljde 1,5kg…..*doh* Förvånad Skrattande

Anterrabae
0

Vissa perioder har jag vägt mig morgon och kväll, för att se vad som händer och så..

Väger genomsnitt 2-2,5 kg mer på kvällen. Då är det utan kläder vid båda tillfällena.

Som mest väger jag runt 17-18 på eftermiddagen. då kan det vara upp till tre kg skillnad från morgonen. Men efter hand så försvinner vatten och mat… och vikten minskar.

Det är ganska roligt att jämföra. Jag väger minst på morgon/förmiddag. Mamma berättar att hon väger minst innan lunch.. typ vid 12.. Morgon är samma som kvällen innan hon lägger sig.

//Ida

Gunnilla
0

Menar du verkligen att din mamma har samma vikt på morgonen med tom mage som på kvällen med fylld?! Jag trodde man vägde flera kilon mer på kvällen.

MiaP, du kanske har en övervåning i stället.Glad

maxiq
0

Jag måste alltid köpa vågar i tvåpack. En under höger fot och en under vänster… 

Ledsen

Saga2
0

#11 Nämen jösses va lustigtFörvånad det kan man ju inte tro….men nu ska jag lägga band på mig å inte bli helt våg-beroende….ska väga mig på söndagar har jag bestämt, samma dag som jag mäter mig….

Blev såååå glad igår med, min sambo ställde sig på det tekniska undret & hade gått UPP 10kg på 3 veckor, helt fantastiskt. Varför? undrar ni nu, jo han har precis blivit diagnoserad med diabetes typ 1 & höll helt enkelt på att försvinna innan dom gett honom rätt insulin & doser.

Anterrabae
0

Gunilla: Ja, så är min mamma. Jag har själv sett det. Hon behöver komma upp och äta och röra sig för att hennes ämnesomsättning ska vakna. Det är som att kroppen går i dvala eller nåt på natten.

Jag väger flera kg mer på kvällen *flinar*

Vad skönt för din man att han mår bättre, hälsa och gratta. Det är inte kul att få typ 1 (kommer ihåg för 5 år sen) Men säg honom att vara försiktig när han kommit upp dit han ska. Insulin är det mest anabola och fettbildande hormon vi dras med. Det blir lätt att man fortsätter uppåt. (vet av erfarenhet) Särskillt om man dras med aningen för höga insulindoser och tenderar att få känningar..

//Ida

Saga2
0

#15 Tack det var snällt, ska jag göra….Glad Nä, det har varit en liten pärs…..det med vikten har han blivit varnad för av diabetesläkaren också att hålla lite koll på…..så att han inte skenar iväg menar jag.

Anterrabae
0

Det värsta är ju att diabetesläkare och sskor rekommenderar en att dra ner fettet och öka kolhydraterna för att få ett stabilt blodsocker.. Vi är många diabetiker här som märkt att det är precis tvärt om. Jag halverade mitt insulin sen jag startade här…

Men innan han vill exprementera så bör han ha lärt sig hur han funkar först, med insulin och provtagning och kommit in i en vardagslunk lixom..

Men om vikten sticker iväg för fort.. så rekommendera honom att dra ner på kolisar.. Precis som för friska.. Fast det blir ännu tydligare för en diabetiker..

//Ida

Saga2
0

Ja dom e allt lite lustiga på det sättet…..nu levde vi redan med typ 1 i familjen, lilltösa har haft det i 7 år…..så lite visste vi ju sedan innan….

Nu har jag ju varit extremt intresserad av vad alla ni typ 1:are har skrivit här inne, plöjer mig igenom alltSkrattande så förhoppningsvis så kan jag leda honom att testa "vårat" sätt om det skulle visa sig behövas…

Anterrabae
0

ok.. va ovanligt med två.. i samma familj. Men jag har hört att om pappan har eller har benägenhet till typ ett så är risken större att barnen får det.. typ..

lycka till iaf.

//Ida