calcounter
Jag läste precis en tråd här där någon hade dålig vktnedgång och rekommenderades att fylla i cacounter. Det är länken nedan som menas? http://www.calcounter.se/
Tanken slog mej att jag strävar efter att inte få i mej några kolhydrater och äta fett, men jag har ingen koll på det. Kanske jag får för mycket protein? Tycker det verkar jobbigt att fylla i allt…….å då måste jag väga all mat också? Värre än att räkna "points" på viktväktarna. Jag letade efter en färdig veckomatsedel men hittade ingen. Kanske enklare att följa en sådan där det rdan är uträknat så allt blir "rätt".
Jag tar gärna emot tips och råd. Har stannat helt i viktnedgången och känner att det börjar bli trist ;-)
Hej, eftersom man äter ganska lika mat så lägger man till dem i sina favoriter och sen klickar man bara på det. Lite jobb i början men sen får man så mycket bra information så det är värt det.
Det är absolut värt besväret. Dessutom räcker det om man gör det några veckor. Man behöver inte väga, kanske i början men om man har ett bra ögomått klarar man sig ändå.
Jag har fört in från dag 1, men fyller inte i förrän på kvällen numera, när jag ätit klart för dagen. Det gör jag mest för att kunna gå tillbaka och se.
Jag har gjrot precis som Mona-Stina en längre tid i början för att få kll på hur jg äter och lära mig hur mycket som är lagom. Men nu äter jag bara mycket fett, kött, fisk, ägg och en del grädde, mjukost, creme fraiche och lite gott med vispat grädde eller hemmagjord glass med stevia. och går ner i vikt. Trodde aldrig det skulle funka utan calcounter men nu går det!
Lycka till ullamayday
Jag brukar också lägga in de vanligaste maträtterna jag äter så är det bara att klicka på dem. Portionerna lär man uppskatta så småningom. Jag väger inget.
Att det inte finns färdiga veckomatsedlar har sin förklaring i att alla kan inte äta likadant. Man får prova sig fram. Men det finns många goda recept att laga.
ullamayday:
En annan poäng med att vi inte har veckomatsedlar är att Du lär Dig inget av att bara beta av vad andra komponerat. Då är det ännu lättare att trilla dit på det som är okänt. Man börjar kompromissa och har egentligen ingen aning om vad man äter.
Börja med att slå upp
http://www.kolhydratiker.se/dokument/kolhydrater.htm
Det är Livsmedelsverkets lista på våra vanligaste kolhydrater.
Studera den och se vad som innehåller lite resp mycket kolhydrater. Det är nyttig kunskap som man kan återgå till ofta.
Om något har mer än 3g kolhydrater per 100g då måste man börja räkna. Det som ligger under fungerar oftast utan att man räknar. Det som är över 5g kan man välja bort helt.
Jätteenkelt.
Kött/fisk/skaldjur/fågel i naturellt skick finns givetvis inte med eftersom de inte innehåller några kolhydrater alls.
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag är lite rädd att jag får i mej massor av protein och för lite fett. Kolisarna har jag rätt bra koll på.Eftersom jag inte går ner i vikt, så gör jag förmodligen något fel.
Jag har läst tidigare några procent eller gram av proteiner och fett som ni brukar ligga på. Var hittar jag det.
Håller med Margareta till viss del och jag har lärt mej massor här, som jag säkert inte hade gjort om jag hade följt ett veckoschema, men jag ska faktiskt öppna en tråd och se om någon har ett bra tips…….bara så jag kommer igång och inte ger upp.
ullamayday:
Skriv in vad du äter en dag och be om kommentarer. Då kan Du få veta precis lika många åsikter som antalet personer som svarar, men kanske kan Du dra några slutsatser ändå.
Du kan även få tips på variation om du ber om det.
Numer pensionär i Nynäshamn