Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2469 ggr
carl-gustaf
0

Monsterhydrater!

Fem av Sveriges största slakterier tar emot och slaktar belgisk blå, trots att de utåt hävdar motsatsen.

Gå in på  http://www.atl.nu** och gör din röst hörd.

**Kalvarna från monsterrasen Belgisk blå är så stora  att de måste förlösas med kejsarsnitt. De vuxna djuren kan knappt gå och får tidigt  skador i benen.  Hjälp till att stoppa vidare avel i Sverige på denna defekta ras.
Bojkotta Ugglarps produkter, slakteriet som medvetet handlar med monsterköttet! Penga mun

hemul
0

Gärna! Men hur gör man? Jag hittade artikeln men något upprop eller likande hittar jag inte.

Sara40
0

Ytterligare ett argument för att köpa kött från gräsätande "sydamerikaner"…

Köpte i o för sig sådant i helgen som luktade helt ok men var mycket segt och smakade lite syrligt. Ledsen

catlin
0

Sånt här gör mig förtvivlad, äcklad, spyfärdig och fly förbannad! Precis detta fick mig att sluta äta kött -95. Har verkligen inget hänt sen dess?

Nä, protestera allt ni kan, det ska jag göra (om jag bara visste hur?)

Inga djur förtjänar att ha det som Belgian Blue, det är vidrig fullskalecynism på djurens bekostnad.

Och nu svär jag haranger tyst för mig själv så ni slipper höra.

Tack för informationen, carl-gustaf!

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

DaMum
0

Detta är upprörande! Jag trodde verkligen vi kommit längre, men tydligen är pengar viktigare än hälsa, både för djur och människa.

Var protesterar man? Kan inte heller hitta någon länk till detta i artikeln? Eller ska man gå in i debattforumet och skriva där? Någon som vet?

parsley
0

Här kommer mera.

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=40401&a=H%F6jdare%20vill%20utreda%20belgisk%20bl%E5

Höjdare vill utreda belgisk blå

Både jordbruksministern Eskil Erlandsson, c, och Kött- och charkföretagens vd Åke Rutegård vill att belgisk blå ska utredas på nytt.

Tidigare artiklar

- Jag tycker det har kommit fram så pass mycket nya uppgifter, och väldigt motstridiga uppgifter, så jag tycker man ska göra en ny bred belysning av den här rasen, säger Åke Rutegård, som är mer öppen för belgisk blå än bondeetablissemanget i övrigt.

- Vårt motstånd är lika starkt nu som tidigare, skriver LRF och Sveriges Nötköttsproducenter i ett gemensamt uttalande.

De svenska uppfödare som ATL har kontakt med hävdar samfällt att de inte har de problem med kalvningar och djurhälsa man sett i både Belgien och Danmark. Genom att sätta in befruktade embryon i mjölkkor slipper den renrasiga kon att kalva.

Saknas kontroll
Men det saknas en kontrollerad avel som visar att det de svenska uppfödarna säger verkligen är sant.

- Är branschen intresserad av att göra nya utvärderingar därför att saker och ting har förändrat sig så tycker jag de ska göra det, säger jordbruksminister Eskil Erlandsson.

Villiga att köpa
När ATL:s reporter utgav sig för att vara uppfödare var alla slakterier villiga att köpa hälftenkorsningar av belgisk blå. Trots att de skrivit under på att låta bli. Slakterierna får nu kritik för att de inte håller sitt löfte.

- Det är inget annat än pinsamt. Det är bara att åtgärda bums, säger Åke Rutegård.
- Antingen leva upp till åtagandet, eller också stryka det.

- Jag är bekymrad över att branschen inte har tagit det ansvar som man lovade, säger Eskil Erlandsson.
- Förtroendet för livsmedels-sektorn riskerar att skadas. Det är till förfång för köttdjursuppfödningen, men det kan vara till förfång för andra branscher också.

carl-gustaf
0

Gå in på www.atl.nu i vänsterspalten står Tyck till.

Monsterprofitörer är osolidariska mot Bönder som alltid tjänat jorden på bästa sätt och vett.
Fast det verkar som många nu bara lever för dagen och struntar i framtiden.

Mervi
0

Så nu har jag också varit där och tyckt till! Jag är helt emot detta.