Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8019 ggr
mammam
0

Antabuseffekt?

Är det någon som märkt någon effekt på hur alkohol smakar efter kostomläggningen?

Efter att jag började med LCHF smakar inget vin gott, så mitt alkoholintag har minskat drastiskt.

Och den kalla ölen som var självskriven på fredagar efter bastun, smakar heller inte så underbart som den gjorde förr..

Vad har hänt? Är detta en följd av kostomläggningen eller vad är det frågan om?

Pasi
0

Alkohol varken smakar eller upplevs så roligt på LCHF, på gott och ont… och behovet av en fylla minskar radikalt….mest gott tycker jag.Glad

mammam
0

Javisst, minskat alkoholintag måste vara ytterligare en av behållningarna med den här kosten!

ullamayday
0

Absolut, för mej innebär det att lägga om kost och livsstil. Varför dra i sig en massa onyttiga kolisar när jag inte behöver.

Sen är det förvisso inget problem för mej, eftersom det var längesedan jag slutade använda alkohol.

zeretki
0

Jag dricker nästan inte alls något annat än vatten..men har upptäckt att jag uppskattar vin mer nu än tidigare. Det var bara surt och bitter förut, nu kan jag känna smaken på det. :) Så för min del kanske det blir mer alkoholintag? Fast nu snackar vi ett glas vin på 2-3 månader… *skratt*

maxiq
0

Jag var bjuden på en fest för någon månad sedan och då köpte jag med mig ett par flaskor ekologiskt rödtjut (jag som bara dricker öl)
och tog med mig ost- och salamikuber som tilltugg samt en dip gjord på creme fraiche och currykrydda. Det blev en hel del frågor (och provsmakande) från de andra på festen så jag hoppas att det blev några nya "frälsta".

Jag blev i alla fall mycket mindre baksjuk än vad jag blev förut på samma promille!

PaulaW
0

Hmmm. Jag tycker att jag tål alkohol mindre nu än förr. Drack 1,5 glas rödvin häromkvällen, och blev på lyran.

Ulf-S
0

Som jag sagt tidigare så tål jag nog ungefär samma mängder som tidigare, men är inte alls lika sugen på att dricka…

Antagligen för att jag mår bra och har ro i kroppen, det krävs liksom inte en massa alkohol för att kunna slappna av och ha kul.

hemul
0

Jag har testad några gånger sista veckan och det smakade precis lika gott som förut. Räcka ut tungan

Tilda-T
0

ett eller ett par glas rött är aldrig fel!Oskyldig

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Margareta
0

Jag dricker gärna rödvin, men inga större mängder. Jag blir onykter på minsta lilla med den här kosten.

Numer pensionär i Nynäshamn

Amiechan
0

…också jag blir onykter av att titta på en öl inköpt på ICA :P

PaulaW
0

Åh så skönt att det är fler som reagerar lika! Jag blev lite chockad av den häftiga reaktionen, men i fortsättningen vet jag bättre och skall försöka att hålla mig på nivån salongsberusad. Åtgången av vin blir inte så stor dåPenga mun

Tilda-T
0

Har också funnit att man blir kanonfull av bara några glas rött vin. Finns det någon som har någon vettig förklaring till  varför det blir så?

Före LCHFtiden kunde jag dricka betydligt större mängder utan att däcka!

maxiq
0

Jag tyckte att jag tålde mer eller minst lika mycket som innan LCHF. Den enda gången jag druckit sedan jag började så käkade jag en hel del fett samtidigt (se ovan) och det kanske hade någon inverkan.

Någon annan som har samma erfarenhet?

Pasi
0

Tilda - Eftersom levern är satt på att göra det den ska (tillverka ketoner och blodsocker till hjärnan) så har den mindre tid till nedbrytning av alkoholen….när den bryts ned långsammare så ökar koncentrationen hastigare i blodet och man blir fullare på en mindre mängd.

maxiq
0

Jag visste det! Jag är inte som de andra barnen…

Defekt lever till salu!

…någon?

Skogiz
0

Jag blev svårt chockad för några veckor sen då jag drack blaskigt 3,5% öl (Haha, lowcarb faktiskt) Och blev redigt på snusen. Jag har tålt rejäla mängder men nu kände man sig som i 17års åldern igen. Blev inte så bakis men kass i magen av kolisarna. Tror det var därför i alla fall.

PaulaW
0

Nu har det hela tydligen fått sin förklaring! Skönt att jag inte var udda i sammanhanget.

susanne.s
0

Hej alla ni som inte tycker om alkohol längre. Vilken grej att skriva om till Annika i hennes jakt på hälsovinster. Jag har inte märkt något själv eftersom jag inte drack förut heller men skriv ni allt som är positivt måste fram till henne.

xanni
0

Novis som jag är när det gäller LCHF, finns det nån lista över vad för dryckjom - sprithaltig sådan - som man bör undvika? Eller hur mycket olika sorter innehåller?

Jag vill ju inte stjälpa mitt resultat med LHCF-kosten med alkohol, men jag dricker gärna lite vin eller öl till helgen, eller går på krogen. Jag är inte särskilt "präktig", jag gillar att ta lite gott vin/god öl/ en drink…  

Anyone?

Pasi
0

Jag tycker man ska undvika öl då det egentligen är flytande bröd…alltså gjort på spannmål.
Bättre med torrt vin och osötad starksprit.Räcka ut tungan

umbra55
0

När jag växte upp sades det alltid att man skulle "grunda med fett" om man befarade ett sjöslag till fest. En del drack ren grädde före. Tydligen blir man mindre packad om man har fett i "botten", men varför- vete tusan…

Nåt för Pasi att bita i?

(**S** Jag kommer från områden där man pressade saven ur tallar, brände och drack den..ifall ni undrar över mina alkoholvanor)
Har dock ätit en rejäl middag som avslutades med en pannacotta dvs- en rejäl dos fett, På kvällen var det sen poker.. med "drivmedel".. jag blev vare sig berusad eller bakfull.. Tror det beror på fettet.

PaulaW
0

Varför tål inte jag alkohol längre då? Var betydligt tåligare vid mager kost…

Tilda-T
0

En till här jag blir görfull på bara några glas vin och det blev jag inte före LCHF

problembarn
0

Så då måste jag väl som vanlig vara tvärtemot Skrattande min lever mår så mycket bättre så jag tål alkohol betydligt bättre (efter candiabehandlingen) nu och med fettet i kosten dagen efter blir jag aldrig bakis!!! (förr kunde jag kräkas en hel dag av ett glas vin!!) Så det är väl en hälsovinst i och för sig… ;-)

kan både dricka mer (betyder inte att jag gör det..) och blir inte bakfull som jag jämt blev förr!!

Mervi
0

Jag tål inte mycket, blir lullig av lite vin. Flört

Pasi
0

Massa fett innan man dricker gör ju att alkoholen går ut i kroppen långsammare.
Detta innabär i sin tur att man kan dricka mer och få en rejälare baksmälla….."more bang for the buck"!Flört

odezza
0

Vi hade trumkurs i helgen, och en långväga deltagare fick övernatta hos mig. På lördagskvällen åt vi middag (LCHF förståss) och delade på en flaska vin.

På natten vaknade jag, och var tvungen att gå upp och spy. Jag mådde rejält dåligt, med svettningar och kraftig törst… och blev förståss orolig över att jag hade blivit ordentligt sjuk, och kanske inte skulle orka vara med på kursen på söndagen… typ vinterkräksjuka, eller nåt…

Men på morgonen var jag i form igen, ingen baksmälla, ingen onormal törst… inga som helst problem med att genomföra kursen… kunde äta normalt…

Vet inte om det var vinet, eller något annat… Jag dricker sällan, men jag har inte spytt tidigare vid de få tillfällen jag har druckit sedan kostomläggningen.

PS. En halv flaska vin är fullt tillräckligt… ;)

"still lost in space and time"

mammam
0

En öl Generad, igår och det var en för mycket…

zeretki
0

#28 Låter precis som när jag blivit matförgiftad, dvs ätit någon dålig mat. :(

umbra55
0

jag blir också på röken om jag inte ätit extra fett före.. Normalt räcker det med ett (stort) glas vin för att jag ska bli lite fnittrig, två- så är det bäst gå och lägga sig..*S*

odezza
0

#30, jag tycker också att det låter som matförgiftning… men jag tvivlar att det var det. Jag hade bara ätit sådant jag tillagat själv under dagen, matsäcken jag hade med till trumkursen förvarades i kylväska, och middagen åt även min övernattande gäst, och hon hade inte mått dåligt… så jag tror inte att det var matförgiftning.

Det enda jag kommer på är vinet… jag följde inte Skaldemans råd att äta först och dricka sen… utan jag började dricka då jag lagade maten… stekt lax med gräddstuvad spenat…

Anterrabae
0

Odezza: Ang #28, PRECIS så där blir jag om jag dricker mer än ett glas vin med lchf till. Äter jag däremot lite kolisar extra så går det bättre. Men jag behöver bara dricka ett glas vin vissa gånger så får jag gå upp och spy på natten och må jättedåligt för övrigt. Men sen blir det inget mer. Ingen baksmälla eller nåt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

odezza
0

Jaha, där ser man, Anterrabae, vad för sorts kolisar äter du i så fall, när du undviker illamåendet? Tar tacksamt emot tips!

Kanske ska man göra två flugor på smällen och äta pasta (min forna favorit) när man ändå har tänkt att dricka vin…? 

Spenaten innehåller ju lite kolisar, men grädden kanske tog bort dess eventuella anti-illamåendeeffekt…?

Anterrabae
0

Ja när jag har märkt effekt av kolisar så är det när jag ätit rena kolhydratgrejor… Trillade dit på chips vid nåt tillfälle och då blev jag inte dålig.. Samma med godis.. :P Tog en halv potatis till laxen för ett tag sen för att klara vinet.. det gick det med.

Prova du pasta om du tål det.

Nu känner jag att det enstaka tillfället  när jag dricker vin sådär borta, så väljer jag ett avsteg mer fullt ut. Och tar smällen sen. Brukar inte resultera i nåt panikartat.. 

Man får passa på suget efteråt bara… och att alkoholen kan göra en mindra förståndig.. Det blir lätt att man äter för mycket efter som kolisar gör en hungrig.. iaf mig.

//Ida

Pasi
0

Jag hade en gammal teori om att man underlättade leverns arbete om man äter lite kollisar tillsammans med supandet…sorry, drickande. Genom att äta olika former av socker i rätt mängd behöver inte levern tillverka hjärnglukos och ketoner och kan då ägna sig helhjärtat till alkoholen.
Testade aldrig klart denna teori eftersom jag mår så dåligt av kolhydraterna.

Illamåendet kan nämligen bero på just en "antabuseffekt"…levern har så mycket att göra på sitt riktiga jobb att den slarvar vid nedbrytningen av alkoholen så att en hel del stannar i formen av aldehyd en längre tid. Aldehyder är giftiga och ger illamående.

Anterrabae
0

Pasi: Det låter logiskt.. Eftersom det jag märker tydlig skillnad på om jag lägger till "rena" kolisar eller nåt som kroppen först måste bygga om.

Det är samma med diabetesen. Man behöver äta lite mer kolisar om man dricker alkohol när man har insulinbehandlad diabetes. Just för att levern "koncentrar sig" på alkoholen och man därför riskerar att få för lite socker i blodet. Om allt funkar som det ska vill säga. Slarvar levern för att komma undan snabbt med jobbet så kan det nog bli mycket aldehyder…

Är aldehyd samma som formaldehyd??

//Ida

Pasi
0

Formaldehyd är den aldehyd som bildas utifrån metanol, acetaldehyd av etanol (vanlig alkohol).Glad

Anterrabae
0

ok.. Jag kom bara att tänka på att av aspartam blir det formaldehyd eller formalin.. den av de två som inte är gas.. samt träsprit. Skkulle blivit förvånad om alkohol gav "samma" restprodukter…

//Ida

Pasi
0

När aspartam bryts ner bildas metanol som i sin tur bryts ner till formaldehyd, därefter myrsyra…men slutar som vatten och koldioxid.

Anterrabae
0

//Ida

Anterrabae
0

hmm nu blev det konstigt…

iaf fall.. Nu är jag förvirrad. På det du beskriver låter det som att aspartam inte är så farligt.. Det bildas förvisso metanol - träsprit men det verkar som kroppen kan ta hand om detta.

Då önskar jag en kommentar till detta:

Metanol 

Här låter det som att Metanolen är så giftig för kroppen att man helst inte vill att den ska brytas ned alls, utan att man ska svettas ut den, alt få ut den ur kroppen med dialys. Även att bara ett par cl är dödlig dos.

Alltså måste aspartam bli ruggigt giftigt på vägen så att säga,  även om man bara får i sig extremt små mängder…

*förvirrad*

Aspartam lär iaf inte vara nyttigt för min lever..

//Ida

Pasi
0

Självklart är det skitfarligt även om kroppen fått ett system för att bryta ner de små, naturliga mängder vi normalt får i oss.
Det är nog främst dess nedbrytningsprodukter som är farliga…speciellt formaldehyden. Men jag tror på att inte dricka metanol alls.Flört
1g aspartam ger bara lite spår av metanol så jag tror inte att det är så farligt. Den största faran med just aspartam (tycker jag) är dess cancerogena effekter….men jag tror inte man vet vad denna beror på. Kanske nån annan vet?

hemul
0

Formalinet kan väl vara en orsak.

Anterrabae
0

hmm jo det ligger väl något i det.

Jag kan tänka mig att hela "coctailen" aspartam (och givetvis annat), och vad resultatet blir i kroppen belastningen osv tillsammans med "modern livsstil" och massa socker i annan form är cancerogent…

//Ida

Pasi
0

Undrar om man kan få cancer/tumörer av aspartam om man inte äter kolhydrater (cancerceller har inga mitokondrier och är därför beroende av kollisar)!?Räcka ut tungan

honung
0

Pasi, detta blir OT, men betyder det att man inte kan få cancer över huvudtaget utan kolhydrater? låter ju helt otroligt, betyder ju isf att man kan stoppa tumörtillväxt genom att nolla kolisar? eller?

Pasi
0

Nog kan man få cancer trots det men det (The Bear fick det) borde ju iallafall ge sämre förutsättningar för cancercellerna att överleva.

mammam
0

Ja, det stämmer nog. Jag har också läst och hört att cancerceller gillar högt blodsocker.

Anterrabae
0

Dcos berättade om en cancerbehandling som gick ut på att man "spetsade" glukosmolekyler med en järnmolekyl. Cancercellerna tog till sig det spetsade glukoset som injeserats i kroppen och dog pga järnet..

//Ida

emelyaus
0

Cancer är ju en modern sjukdom så tanken på att kolhydrater är en stor bov är ju faktiskt troligt.

Pasi
0

Eftersom cancerceller bara kan nyttja kolhydrater och dessutom med dålig effektivitet (5%) så måste de ta upp stora mängder…så tanken att skicka med gift med glukosen, eller något som förgiftar i stora mängder, är logisk och lockande. *Muahahahah*

Jag tror absolut att socker och insulin (minskar nedbrytningen av celler och de blir därmed äldre innan de byts ut) i kombination med stora mängder omega6 är boven vad gäller cancer. Givetvis borde miljögifter, oxiderat margarin/olja från stekning osv också spela in.

dcos
0

#50 tillägg:

Patienterna fick "järnberikad" glukos via dropp (tror jag) under ett par dagar. Ytterligare ett par dagar senare så var järnet mest koncentrerat i cancercellerna, pga att de så glupskt satte i sig av överflödet av glukos. Då sattes strålning, typ induktionshäll, in, och cancercellerna värmdes upp till närmare 70 grader celsius, utan att närliggande områden påverkades nämnvärt…

Pasi
0

Häftigt!Räcka ut tungan
Det är så de skall tas!!!!
Kanske skulle kunna slängs in vederbörande i magnetröntgen vilket skulle skjuta sönder cancersellerna!? *ännu ett hånskratt*