Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1859 ggr
Carolinalovetobias
0

Varför mår ja så här? :'(

Hej alla.. Vill bara skriva av mig lite.. Jag känner mig jättedeppig fast ja ÄNTLIGEN har börjat gå ner…
Jag känner mig konstant trött, ofta huvudvärk å ont i axlar å deppig.. Vet inte va de e med mig? Borde va hur glad som helst när vågen börjar gå ner, vi har på börjat renoveringen här hemma.. men de känns som ja går i en "dvala".. Känner inte för ngt å de finns inget "go" i mig kvar :( De känns som ja kan ligga under täcket hela dagen eller sitta framför tvn hela dagen 7 dgr i veckan.. de e precis som ja e deprimerad nästan?

Är så ledsen att ja känner mig så här.. :(
Tur ja har min son som drar upp mig på möran.. å att ja har saker ja MÅSTE göra annars hade ja väll bara gjort ovanstående :(

Wildrat
0

Äter du LCHF? Du kanske äter lite för lite. För lite mat gör att man känner sig uschlig.

Annars kan det kanske behövas lite D-vitamin. Inte de mesiga tabletterna från Apoteket utan rejäla grejjer. Minst 2000ie behöver de vara på och ta då ett par, tre stycken under iaf ett par veckor. Såna hittar du på hälsokostaffärerna.

Jag använder den här sorten med 5000ie: http://naturprodukter.se/visa_produkt.asp?t=D%2D5000%2C+60+veg+kapslar%2C+Thorne&id=1456&lang=sv men vilken som helst som är starkare duger. Ta dem tillsammans med nåt fett.

cnidaria
0

Hej där! Jag rekommenderar verkligen D-vitamin, precis som Wildrat skriver. Gör du det redan kanske det är nåt du missar genom maten. De D-vitaminer jag använder och som hjälper mej att slippa vinterdeppet heter Holistic D-vitamin, finns på hälsokost samt på nätet. Lycka till!

Road-Kill
0
bluegoose
0

Får du i dig tillräckligt med salt?

När man äter lågkolhydratkost utsöndrar njurarna salt mycket effektivare och man kan få brist på både natrium, kalium och magnesium.

Bristen kan visa sig genom huvudvärk, trötthet, svaghet, förstoppning…

Var inte rädd för vanligt bordssalt och drick gärna ett par dl buljong/dag.

(Boktips: The Art and Science of Low Carbohydrate Living av Stephen Phinney.)

Kalle-B
0

#4 Blir lite nyfiken på det du skriver om att lågkolhydratkosten kan medföra brist på vissa mineraler. Jag har faktiskt upplevt problem med mitt humör, upplever perioder med deppighet sedan jag började med LCHF. Men vet ju iofs inte om det har med LCHF att göra. Har nog upplevt samma sak även tidigare, men kanske något värre senaste åren.

Började käka D-vitamin förra vintern. Ingen skillnad.Rynkar på näsan

Började käka Magnesium för en dryg månad sedan. - Jätteskillnad.Glad Har fått ett stabilare humör o halkar inte ner i några ordentliga "dalar". Men iofs för tidigt att utvärdera, men jag kände skillnad bara på ett par dagar med magnesiumtillskott.

kaisakavat
0

Hur strikt äter du?

Jag mår bäst om jag varvar strikta perioder med perioder då jag äter mer grönsaker. När jag åt 'likadant' över tid, d v s halvstrikt ca 10 kh per dag, då kunde jag hamna i lågstämningsläge. Men inte sen.

Sen undrar jag som någon ovan - hur mycket/lite äter du? För lite käk kan ge det där läget det åxå.

Ge gärna exempel på en typisk ät-dag.

bluegoose
0

#5: Jag håller just på och läser Phinneys bok och han skriver en del om att man utsöndrar mer salt på lågkolhydratkost. Brist på natrium kan ge följdproblem med både kalium och magnesium. Han rekommenderar tillskott av magnesium också i vissa fall, men i första hand tycker han att man inte ska äta snålt med salt och att man ska dricka buljong varje dag (då får man i sig både natrium och andra mineraler).

Om jag fattat honom rätt alltså - jag rekommenderar läsning av hans bok!

Minorca
0

Hej

Iden här länken:  http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7145e4b9cb46222d05a18d-raddad-av-en-potatis#discussions-1

Är det några som mår bättre och de äter en liten kokt kall potatis innan sängdags.

Carolinalovetobias
0

Tack för alla svar.. Har fått hem magnesiumabletterna nu så vi får se vad som händer. Äter redan d-vitamin men har höjt dosen nu.. Jag äter inte jättestrikt å ja tror ja får i mig för lite salt har typ minskat på de för ja har trott att de va bra med denna diet..

Tack alla!

Mooniq
0

Jag äter D-vitamin sept - april och är inne på mitt tredje år. Stora förbättringar. Jag slipper mina vinterdeppressioner.. Skrattande

Läste om koffein och fasade bort koffein för några månader sen och bestämde mig för att boosta med Magnesium under vintern. Stora förbättringar. Har mer energi, fryser mindre, har sänkt innetempen i huset till 19 och tycker att det är ok. förra vintern var 22 grader ok.. sover bättre (koffein kan ge sömnstörningar där man missar den djupa sömnen om man är stordrickare av cola, energidrycker, te eller kaffe).

koffein lakar ur kroppen på viktiga mineraler, googla koffein blodsockernivå - mycket läsvärt där.

Mental klapp på axeln och hoppas du snart är pigg och alert igen.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃