Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 2492 ggr
Elize
0

Majonäs ?

Hej.

När ni använder majonäs, vad för sort använder ni då?

Har ni gjort egen eller?  I så fall, har ni ett recept på det?

Tack på förhand/ Mvh Elize

Anterrabae
0

jag använder majonäs som smaksättning i kalla såser och dressingar, samt för att öka fetthalten i dessa. Annars för sig själv till tex räkor kanske avokado och givetvis ägg och annat som det passar till.

Jag gör egen.

äggulor vispa dessa kraftigt (gärna i mixer eller med elvisp)

tillsätt två dl olja eller ghee per äggula droppvis/matskedsvis under fortsatt vispning

smaksätt med salt, cayennepeppar, senap och citron.

Tänk på att alla ingredienserna måste hålla samma temperatur, annars skär det sig. Om det skär sig iaf. börja om med en ny äggula och tillsätt smeten skedvis.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Margareta
0

Jag köper Coops blåvita äkta fullfeta eftersom jag tycker den är godast. Eftersom jag använder så lite, så sällan, har jag bestämt mig för att skippa att just det fettet inte är det bästa.

Numer pensionär i Nynäshamn

Pasi
0

I mina trakter har de slutat med blåvitts majjo och ersatt den med Coops (inte lika god)…ingen info om vilken olja som används. Därför har jag gått över till Eldorados de få gånger jag äter majjo.

Margareta
0

Nu sist fick jag också Coops och reagerade negativt… Eldorados har jag inte testat…

Pasi
0

Eldorados är inte riktigt lika god som blåvitt men ändå helt ok…och gjord på rapsolja.

Anterrabae
0

Är dessa tre, coops, eldorados och blåvitt sockerfria och utan massa andra tillsatser?

Tycker när jag har tittat på vad som finns i hyllorna att allt innehåller socker och massa annat jox?

//Ida

Skaldeman
0

Jag kör Findus Äkta för det mesta. 2 gram carbs per hundra gram. Det blir knappast mätbart per matsked. Jag gjorde själv förut, men då är man nästan tvungen att använda rapsolja. Den är jag numera tveksam till.

Sten Sture

Tofsvipan
0

Kavli ekologisk.

Margareta
0

#6 Inte 100% sockerfria, det är någon % i dem alla.

#7 Sten Sture, vilken olja är det i Findus?

Besika
0

måste ju vara perfekt om man kan göra på Ghee??

Anterrabae
0

#10: Det kan man, men då blir den hård i kylen =)

//Ida

hemul
0

Margareta, Findus majonnäs är gjord på rapsolja.