Energi-bars
Ni som är duktiga på att baka eller vet saker om köks-kemi/fysik:
Jag har fått ett recept på något som kallas "energibars", som innehåller kokos, solrosfrön, pumpafrön och havregryn, russin och 2 ägg. Man ska mixa och forma och sedan grädda dessa i ugnen.
Själv vill jag ha först och främst kokos och nötter i detta, och byta ut havregyn och russin - kan ni hjälpa mig med förslag på vad man skulle kunna ha istället för detta?
Jag antar att man måste ha något klibbigt, för att allt ska hålla ihop till kakor eller "bars" istället för russin.
Vad kan man tänka sig som bindemedel?
Vad kan man ha istället för havregryn?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Istället för russin kan ju man sträcka sig ganska långt väll….typ linfrön, sesamfrön, paranötter, mandel, hasselnötter osv.
Nånting klippigt vet jag dock inte haha ;P
ägg är ju rätt klibbigt, kanske räcker med dessa? Kanske lite husk för det klibbar ju och binder bra. Vill man ha något grynigt kan kanske fibrex funka.
Tre kanske i det lilla inlägget, låter onödigt osäkert,
tror det funkar gôrbra!
Jag gjorde ofta förr powerbars som var väldigt bra. Endast vitan från ägg används. Kanske du kan använda detta recept som bas och byta ut fibergryn och russin mot något annat?
Jag har använt kokosfett, det binder bra när det stelnar.
Tack för tipsen! Fick ett tips från annat håll, att russinen inte skulle binda ihop något speciellt ändå, så hon trodde det gick lika bra utan russin.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag gjorde ett recept för low-carb bars från ca 10 år sen- den innehöll inte ägg men jordnötssmör, cocosflingor och mandel mjöl bl.a. Jordnötssmör är klibbig iaf. Lägg gärna in receptet om det blir bra.
Hittade informationen i shenet.se
Kan man inte använda Xanthan gum ?
Mat och dryck
Xantangummi (E 415 Xantangummi) får användas utan mängdbegränsning i alla livsmedel som får innehålla tillsatser, utom i torkade livsmedel som ska tillsättas vatten strax före förtäring. Det förtjockar och stabiliserar konsistensen i t. ex. godis, konditorivaror, dressing, sås och mjukost. I glutenfritt bröd ersätter det till viss del glutens bakegenskaper.
eller Guarkärnmjöl?
Mat och dryck
1) Guarkärnmjöl (E 412 Guarkärnmjöl)
Får användas utan mängdbegränsning i alla livsmedel som får innehålla tillsatser, utom i torkade livsmedel som ska tillsättas vatten direkt vid förtäring (bantningsbulk). Det förtjockar och stabiliserar konsistensen i sådant som ketchup, dressing, yoghurt, glass och milkshake (1 %). I frysta livsmedel som glass förhindrar det kristallisering genom att binda vatten. Det används också som tablettslagningsmedel.
Invärtes bruk
1) Guarkärnmjöl
Lejgur används medicinskt som fiberkoncentrat (bulkmedel) vid bantning och som laxermedel. Diabetiker tar det för att det anses sänka blodsockerhalten. En del studier tyder på att det sänker kolesterolhalten i blodet men här går resultaten isär.
Giftighet
1) Guarkärnmjöl
Guarmjöl tas inte upp av mage eller tarm men kan påverka upptaget av andra ämnen och läkemedel. Stora doser är laxerande. Inga rekommendationer finns om högsta dagliga intag. Varken pulver eller tabletter ska intas torrt eftersom det kan börja svälla innan det nått magsäcken; folk har kvävts av guarkärnmjöl som börjat svälla redan i matstrupen. Det är förbjudet som bantningsmedel. Eftersom moderväxten är en ärtväxt/baljväxt kan den som är allergisk mot ärter, bönor och jordnötter överreagera på mjölet. Folk som inandats pulvret under en längre tid har utvecklat allergi mot det.
Miljö
1) Guarkärnmjöl
KRAV-godkänt emulgerings / stabiliserings / förtjockningsmedel