Till er som saknar grönsaker!!
Hejsan! En del saknar ju grönsaker!! Och en glad nyhet.. at ni akn äta det!!
Broccoli/Kolhydrater: 2 gram per hundra
Ja, broccoli är riktig god grönsak :)
Broccoli är jättegott och jättebra…
Numer pensionär i Nynäshamn
Broccoli älskar jag äter ofta.
Men är det ingen mer än jag som får "känningar" av välkokt broccoli? För magens skull började jag nämligen endast äta själva buketterna och dessutom kokade jag den länge och väl innan förtäring. Hej hopp och jag började "suglängta" efter broccolin!!! Kanske blir den mer lättsmält på detta sättet och därmed en större bov i kolhydratsdramat?
Men gott är det Baerta! Min favorit är broccoli stekt/wokad i massor med smör o vitlök och med riven parmesanost på! Oj, måste kanske till affären ikväll 
Hmm AnnK, när du wokar broccoli, kokas den först? Brukar endast köpa hem fryst, och den är ju lite bökig att hantera om man inte kokar den.. då ska man tina osv ;)
Det lät dock jättegott med smör & vitlök!

Om jag ska woka broccoli (eller andra frysta grönsaker) tar jag dem direkt ur frysen, häller i ett durkslag och spolar ett ögonblick i hett vatten under kranen. Då "stannar" de inte upp wokningen.
Det där med parmesanen lät intressant… ;-)
*stay calm - be brave - wait for the signs*

Gjorde i kväll en jättegod aubergingratäng som jag ville tipsa om. Som vanligt så gör jag allt från grunden.
Ingr: Olivolja, soltorkade tomater, vitlök, krossade tomater, Aubergine, riven ost, permensanost, oregano, salt och peppar
Tomatsås: Fräs lök, soltorkade tomater, vitlök i olivolja tills löken blivit mjuk, slå på en burk krossade tomater och lite vatten, krydda med oregano, salt och peppar. Låt såsen koka ihop en stund.
Gratängen: Skiva Auberginen och lägg den i ugnsäker form, krydda med salt och peppar. Bred på tomatsåsen, strö riven ost över tomatsåsen plus lite riven permensan, grädda i ugnen 225 i ca 30 min el till osten fått färg.
Jag severade gratängen till fläskfilé som jag stekt tillsammans med champinjoner. Ett tips för er som vätskesamlar pga salt, är själv känslig mot salt så jag saltar mkt sparsamt och har därför hittat örter som får smaksätta min kost i stället, lite mer åt det italienska köket mao och jag gillar det, kände mig så hemma i Milano och det italienska köket då jag var där tack vare det.
I morgonkväll blir det en lasagne på Zuccini, köttfärs, tomatsås och ostsås. Den blir också kanongod.
Bon apitit / Cina - 27,5 kg

Mumsigt det låter man kan nästan äta sig mätt på att läsa!
Ja verkligen ^^

Blomkål är ok med och förvädd vitkål
Är det bättre att steka grönsaker eller lägga dem i ugnen än att koka dem? Eller är det hur mycket tillagade de är - oavsett hur - som gör skillnaden?
Gillar grönsaker
Mina kockkunskaper innan LCHF sträckte väl sig till att bryta sig in i en burk ravioli så jag kanske inte ska uttala mig i frågan, men rent logiskt borde väl det bästa vara att steka dem för det nyttiga som man annars slår bort med kokvattnet stannar kvar i stekfettet som man ändå mumsar i sig. En "ugn" vet jag inte riktigt vad det är så där håller jag igen luckan.

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Liiv, bäst är väl att ångkoka dem.

Man kan alltid koka grönsakerna i grädde eller smör och sedan äta upp alltihop!

Har just tagit fram ett forpackning kycklinglevermousse enligt Margareta recept. Tar en liten sked och ger mig sjalv vitaminger och mineraler, eftersom jag inte ater nagra gronsaker. Nar jag oppnade burken, kom hunden fram och satte nosen i vadret. Eftersom det var dags for att maska av honom, fick han sin tablett inne i en liten sked med och innan han markt nagot hader han svalt alltihop. Det ar nog det godaste han vet och aven for mig ar det nog favoritsmak just nu.
Broccoli och blomkål använder jag som substitut för potatis. Funkar alldeles utmärkt.

Rå broccoli är både gott och knaprigt.
Ovanjordgrönsaker är nyttigt

Köpte broccoflower i förrgår. Korsning mellan broccoli och blomkål. Ångkokte och åt med smörklick till en london broil med vitlöksmajonnäs m. dragon. Yumyum…
jag har pippi på gratinerad broccoli.
Förväll buketter, dra ut en klick smör i en form, lägg i buketterna, salta, peppra, häll på grädde och en god ost och in i ungen.
Gott till allt…