Julbröd á la LCHF
1 st limpa
10 ägg
50 gram smält normalsaltat smör
1 dl glutenfritt öl med 1, 5 gram kh per 100g
1 dl kokosnötsmjöl
2 dl mandelmjöl
0,5 dl pofiber
0,5 dl fibrex-strö eller mixade fibrexflingor
2 tsk bakpulver
1,5 tsk ingefära
1 tsk pommeransskal malda
1 tsk malda nejlikor
Gör så här:
Smält smöret med kryddor och fibrexen.Vispa äggen fluffigt i minst 5 min. Tillsätt det smälta möret, blanda. Blanda övriga torra ingredienser och blanda ner det i smeten. Häll smeten i en bakplåtspapperklädd form 1,5 l. Grädda i ugn 175 grader i ca 40 min.
Gott till julskinka och senap!
©Mariann Andersson
För bild på brödet, kika in i bloggen.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF

Åh, låter superbra! Tack det ska jag testa!
Låter jättegott ska prova. Men hur tror ni det går om man vill ha det till "dopp i grytan" på julafton
?

… hmmm … vad föreslår du att jag använder istället for Fibrex eftersom det inte finns här …
#2 tror jag blir svårt, då brödet troligen suger upp vätskan för kvickt och ramlar isär. men prova med en skiva och se. 
#3 Öka pofibern?
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
finns det särskilt fibrexströ?
Och ang. att doppa, kanske man kan skiva det och så låta det torka till lite i fria luften, kanske över natt t.om. (man kan ju testa innan julafton så man inte står där med skorpor
) så att det inte suger åt sig lika lätt! Då kan man ta vörtkryddor i också om man gillar det.