Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 1122 ggr
Wildrat
1

Digitalkamera

Är det nån som kan ge lite tips och råd vad man ska tänka på när man ska köpa en digitalkamera? Eller som rent av kan rekommendera en? Har precis fått barn och vill ta bilder på honom så den behöver vara ganska snabb på att ta bilder, det är det viktigaste. Det är ju bra om kameran är enkel att använda också och inte alltför dyr…

kaisakavat
0

Kanske gå på biblan och kolla i Råd och Rön ifall de gjort tester?? Eller sök tester på internet.

Det är rätt individuellt tror jag, vad man tycker är viktigt.

Men som jag kommer på..:

Viktigt att kunna ta bra närbilder.. så alltså bra zoom och lågt närmsta avstånd.. och som du skriver att den är hyfsat snabb, från det man trycker av och tills bilden tas..

Att den laddar om snabbt till nästa bild, e t c.. Kunna ta filmsekvenser, men det kan nog alla kameror numera.

Min egen tar tyvärr inte så bra inomhusbilder, färgskalorna går inte få till riktigt trots olika 'val' man kan göra. Utomhus är den jättebra. Sur på mig själv att jag inte kollade det mer noggrannt..

(Jag har även lite taskig motorik, så jag valde en inte alltför liten med lite extra greppvänlig finish..)

[Pennylane1]
0

har inget tips men ville bara säga grattis! (vi har en liten canon den är kanon!)

Sweli
0

Jag kan rekommendera denna kamera:
Den är snabb, tar alltid fina bilder, den har allt man kan önska sig i en kamera.

Jag har haft flera Panasonic Lumix och har aldrig ångrat köpet. Den är lätt att använda och tar enorm bra bilder och är en av de få kompaktkameror med stor vidvinkel och med video.

DMC-TZ20

Digitalkamera

• 24 mm LEICA DC ultravidvinkeloptik med 16x optisk zoom
  • 1920 x 1080 60i (NTSC) / 50i (PAL) Full-HD-video i AVCHD-format.
  • Den inbyggda GPS-funktionen gör både fotograferingen och resorna ännu roligare
  • Intuitiv pekskärmsfunktion med 3,0-tums intelligent LCD-skärm
  • Kapacitet för 3D-foto
  • iA-läge (Intelligent Auto) för intelligent handhållet Night Shot-läge

DMC-TZ20EP-A-1WebA1001001A11C18A23854D26111.jpg "DMC-TZ20EP-A")

Sweli
0

Köper ofta mina kameror här:

http://www.cyberphoto.se/?kb=1&gclid=COuV7vCH56wCFWRYmAodd38NMQ

De har väldigt bra service och priser.

Wildrat
0

Tack för hjälpen allihop.

#4 Det var en väldigt bra sida med mycket info om kamerorna. Kommer nog också köpa där…

Sindri
0

Jag använder nästan alltid Prisjakt när jag skall köpa något. Suveränt att kunna fylla i olika sökvillkor. Man kan välja ut några olika produkter och jämföra egenskaper med varandra. Och man kan hitta bästa priset.

Det svåraste är att veta vad man tycker är viktigast med en kamera. Om man främst vill fota barn tycker jag en bildstabilisator är viktig.

Grattis till barnbarnet och lycka till med fotandet!

Sweli
0

#5 Ring gärna och prata med de och kolla deras tester på kameror där du kan se bilder tagna i olika situationer. De gör själva tester.

Prisjakt är bra för att jämföra priser men du kan inte jämföra kameror.

Det är bra sait för att jämföra när man vet vad man letar efter.

Wildrat hoppas det blir fina bilder på barnbarnet.

Flera i familjen har köpt Lumix DMC-TZ modeller, den har en fantasktisk optik och en super vidvinkel som inte många kompaktkameror har.

2xbildstabilisator som är bra att ha om man åker bil t ex.

De nya DMC-TZ modeller har även RAW format som är väldigt bra om man ska redigera i Photoshop och liknande fotoredigerings program.

Sindri
0

#7 Varför tycker du inte att man kan jämföra produkter på Prisjakt? Det gör jag ofta. Man kryssar i de man tycker verkar mest intressanta, sedan bockar man i Jämför och får upp en sida med de olika produkterna och deras egenskaper jämsides. Ibland får man på så sätt tips om egenskaper man inte ens tänkt på. Jag sorterar sedan bort en efter en och så kanske man har ett par, tre stycken kvar att välja på. Därefter går det ju att gå in på märkenas egan hemsidor och ev. titta på foton och annat.

Bra också att man kan sortera på märke, pris, omdömen, popularitet eller recensioner.

parsley
0

# 4 Tänkte också tipsa om Cyberphoto. De har köpråd och testresultat på sin hemsida och man kan se hur bilder tagna med resp kamera blir. En nackdel med att handla på Cyberphoto. De brukar skicka med en chokladbit i leveranskartongen. Glad

Sindri
0

P.S. Sweli - Din kamera ser jättefin ut och är rankad som tvåa på Prisjakt, ser jag. Just nu är den billigast på Expert om man kan hämta i butik.
Jag är så sugen själv på en kompakt - har en rätt stor, som jag köpte för 7 år sedan för att den hade så bra zoom (då). Det bästa med den är att den har ett tittöga - jag klarar inte av att bara titta på skärm - är för darrhänt nuförtiden.
Men det finns väl inga kompaktkameror som har tittöga?

dufva
0

Jag gillar också Panasonic kamerorna med sin fina Leica optik

Har en med några år på nacken som alltid tar bilder med fina naturliga färger.

Även Canon gör bra kameror som alltid är i topp i testerna Glad

kaisakavat
0

Lustigt.. vilket sammanträffande! Jag har också en Panasonic. LUMIX DMC-TZ med Leicaobjektiv. Som har några år på nacken. Glad

Och som är jättebra, förutom att jag alltså inte är helt nöjd med inomhusbilderna.

Sweli
0

#12 har du ändrat programet så att du tar inomhusbilder med rätt program?

#8 Jag menade inte att man inte kan jämföra kameror på det sättet, egenskaperna i en kamera talar inte om om kameran tar bra bilder eller inte och det kan du inte se på prisjakt. Men på Cyberphoto tar de varje kamera och fotar med den och visar resultatet.

Deras tester kan inte jämföras.

De här små DMC-TZ kameror är rätt fantasktiska. Kaisakavat, kanske dags att byta? utvecklingen går rätt fort.

#10 ja jag tycker att den är super bra, lät att ta med sig och tar enormt bra bilder. Den har allt man behöver och samtidigt är en billig kamera.

kaisakavat
0

#13 Hm.. Jag HAR försökt ställa in. Men kan ju inte svära på att inte ha missat nåt viktigt.. Skäms ..har t o m undrat - tycker den ska ha bättre prestanda även där - den är inte SÅ gammal. Tungan ute Och jag är inte nåt geni på sånthär, med mitt 'trötta' huvud.

Ska kolla lite till, för som sagt, den är riktigt bra på många sätt.

Sweli
0

Min gamla panasonic heter DMC-TZ5 några år på nacken men fungerar jätte bra fortfarande.

Gå till menyn och välj scenario för inomhus, värre än så är det inte.

Den är bra på att ta bilder även utan flash med dålig belysning.

kaisakavat
0

#15 Hm.. Fanns ju en ruskig massa scenlägen att välja bland. Som jag inte kollat på förut. Skäms Har hela tiden misstänkt att den kameran är för bra för lilla mej.. och där kom beviset. Flört

Tack! Skrattande

Och Wildrat - förlåt för trådkapning.. Skäms

Sweli
0

#16 denna kamera är den lätaste kamera jag har någonsin ägd.
Jag har haft Olympus - Canon och andra avancerade kameror, som jag trodde jag behövde för att fotografera produkter till min shop.

När jag köpte den lilla Panasonic var mest för semester, liten och bekväm.

Nu använder jag bara den Skrattande