Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 4265 ggr
Katarina2
0

Jamie Oliver på kanal5

Är det någon som skrev upp recepten från Jamie Oliver i kväll?

Jag skulle vilja ha recepten på caesarsallad med kyckling och salladen med grillade persikor.

Någon??

hedakicki
0

Ceasarsalladen var väl inte så annorlunda, förutom hans egna dressing som innehöll sardiner och vitlök som han krossade, ha gärna i lite av oljan hos sardinerna.. En klick creme fraiche, massa finriven parmesan, en del pressad citon och tre delar… ja vad var det nu? Olivolja? Sedan blandar man ihop allt :)

Kyclingen med baconet såg otroligt gott ut, men vågar inte svara på vad det var för kryddor, för jag hade full sjå att inte dregla ihjäl :D Vill man ha brödet till så hade han lagt det i samma panna som kycklingen så det fick smak och fettet av det som runnit av. Det så mycket gott ut!

www.machmo.se

Airam1
0

Kanal5 lägger ut de flesta av hans recept här.

Katarina2
0

Tack båda!!

Airam:- Tyvärr är det där baraq gamla recept(men nog så användbara ändå)..Kanal5 har inte fått rättigheterna att lägga ut dom nya…Tyvärr.

Någon som har en idé om vad det var mera i salladen med grillade persikor(rosmarin var kryddan…det kommer jag ihåg)…brescola,fetaost eller getost…men vad var det i dressingen där?….Jag älskar hans sätt att laga mat på…man blir så hungrig och det ser så himla lätt ut…..Tar gärna hans trädgård också!!

Nelson
0

I dressingen till persikorna tror jag det var en klick creme fraische, tre delar olja och 1 del rödvinsvinäger, salt peppar. Sedan skakade han den i en liten shaker.

Jag minns att den såg så himla läcker ut och att han sa att man inte skulle ha på för mycket dressing.

MiaP
0

Det var inte sardiner i dressingen utan sardeller, jag tror han tog ca 3-4 st och krossade i mortel med en 1/2 vitlöksklyfta sedan tog han en stor matsked creme fraiche och en tsk av oljan i sardellburken och massor av riven parmesan.

MiaP
0

Jag tror ni har räknat upp det mesta utom brödtärningarna som han rostade.

Katarina2
0

Tusen tack allihop!!

Jag fick tips på ceasarsalladen på matlust sidan.

Håll till godo:

Jamie Olivers Caesarsallad

Kycklingben
olivolja och rosmarin
bröd
sallad
pancetta eller bacon
2-3 ansjovisfiléer
½ vitlöksklyfta
1 msk creme fraiche
rikligt med finriven parmesanost
olivolja
citron
salt
peppar

Gnid in kycklingben med olivolja, rosmarin och salt. I en ugnsfast form, lägg bröd i botten och kycklingen ovanpå. Kör i ugn tills kycklingen är klar. Ta ut och lägg på ett par skivor pancetta alt bacon. In i ugnen igen tills köttet är knaprigt.

Stöt ansjovis och vitlök i en stor mortel tills det är en smet. I med en msk creme fraiche och typ 1 dl finriven parmesanost. Ett par msk olivolja och en msk citronsaft och lite peppar. Smaka av och salta vid behov.

Lägg upp salladen. Skrapa av köttet från kycklingbenen och skär det i slarviga bitar tillsammans med brödet (som blivit krutonger) och pancettan. Lägg på salladen. Häll på sparsamt med dressing. Salladen ska bara "dressas" - inte bada. Blanda runt. Lägg upp på fat och riv över lite tunna skivor parmesanost.