Jamie Oliver på kanal5
Är det någon som skrev upp recepten från Jamie Oliver i kväll?
Jag skulle vilja ha recepten på caesarsallad med kyckling och salladen med grillade persikor.
Någon??
Ceasarsalladen var väl inte så annorlunda, förutom hans egna dressing som innehöll sardiner och vitlök som han krossade, ha gärna i lite av oljan hos sardinerna.. En klick creme fraiche, massa finriven parmesan, en del pressad citon och tre delar… ja vad var det nu? Olivolja? Sedan blandar man ihop allt :)
Kyclingen med baconet såg otroligt gott ut, men vågar inte svara på vad det var för kryddor, för jag hade full sjå att inte dregla ihjäl :D Vill man ha brödet till så hade han lagt det i samma panna som kycklingen så det fick smak och fettet av det som runnit av. Det så mycket gott ut!
www.machmo.se

Tack båda!!
Airam:- Tyvärr är det där baraq gamla recept(men nog så användbara ändå)..Kanal5 har inte fått rättigheterna att lägga ut dom nya…Tyvärr.
Någon som har en idé om vad det var mera i salladen med grillade persikor(rosmarin var kryddan…det kommer jag ihåg)…brescola,fetaost eller getost…men vad var det i dressingen där?….Jag älskar hans sätt att laga mat på…man blir så hungrig och det ser så himla lätt ut…..Tar gärna hans trädgård också!!
I dressingen till persikorna tror jag det var en klick creme fraische, tre delar olja och 1 del rödvinsvinäger, salt peppar. Sedan skakade han den i en liten shaker.
Jag minns att den såg så himla läcker ut och att han sa att man inte skulle ha på för mycket dressing.

Det var inte sardiner i dressingen utan sardeller, jag tror han tog ca 3-4 st och krossade i mortel med en 1/2 vitlöksklyfta sedan tog han en stor matsked creme fraiche och en tsk av oljan i sardellburken och massor av riven parmesan.

Jag tror ni har räknat upp det mesta utom brödtärningarna som han rostade.

Tusen tack allihop!!
Jag fick tips på ceasarsalladen på matlust sidan.
Håll till godo:
Jamie Olivers Caesarsallad
Kycklingben
olivolja och rosmarin
bröd
sallad
pancetta eller bacon
2-3 ansjovisfiléer
½ vitlöksklyfta
1 msk creme fraiche
rikligt med finriven parmesanost
olivolja
citron
salt
peppar
Gnid in kycklingben med olivolja, rosmarin och salt. I en ugnsfast form, lägg bröd i botten och kycklingen ovanpå. Kör i ugn tills kycklingen är klar. Ta ut och lägg på ett par skivor pancetta alt bacon. In i ugnen igen tills köttet är knaprigt.
Stöt ansjovis och vitlök i en stor mortel tills det är en smet. I med en msk creme fraiche och typ 1 dl finriven parmesanost. Ett par msk olivolja och en msk citronsaft och lite peppar. Smaka av och salta vid behov.
Lägg upp salladen. Skrapa av köttet från kycklingbenen och skär det i slarviga bitar tillsammans med brödet (som blivit krutonger) och pancettan. Lägg på salladen. Häll på sparsamt med dressing. Salladen ska bara "dressas" - inte bada. Blanda runt. Lägg upp på fat och riv över lite tunna skivor parmesanost.