Itrim - bu eller bä?
Hej,
Jag vill börja röra på mig, träna lite försiktigt. Har sett Itrim som ju har fokus på folk med övervikt. Har också hört att de förespråkar pulverdiet vilket jag INTE är intresserad av eftersom jag tror på LCHF, vill inte ha en tillfällig lösning. MEN jag tycker konceptet med cirkelträning som man kan göra närsom verkar bra.
Till min fasa ser jag nu när jag letar på deras hemsida att det är allas vår Claude Marcus, och 3 av hans adepter som är "expertråd" för Itrim. Alla 4 kommer från Karolinskas överviktsenhet.
Undrar nu om någon kan svara på vem som är grundare av Itrim? Är det personer från Karolinska som äger och driver denna kedja - för jag vill inte stötta dem med en enda krona efter att ha sett Claude Marcus osakliga påhopp på LCHF. Sen har de inte några priser på sin hemsida vilket gör mig misstänksam - är det någon som vet vad det kostar där om man bara vill träna? De har kontaktformulär men jag avskyr att ge dem mitt telefonnr osv för att de ska ringa upp, då vet man aldrig om de ringer 100 ggr i framtiden och tjatar o tjatar.
… skaffa ett gymkort istället. Bland annat Friskis & Svettis har cirkelträning i gym.
Eller skaffa dig några hantlar hem och en bok om träning.
Eller ingetdera: varken armhävningar, situps, knäböj eller hopprep kräver dyra redskap.
iTrim vill tjäna pengar. KiF vill att du ska må bra. Lycka till!
Hej
Har en bekant som varit med i itrim,hon gick ner på pulver och motionerade den tid hon var med där men har nu gått upp nästan allt igen.
Vet inte vad det kostade men det var ganska dyrt.Men betalar för en kurs så om du inte tänker äta deras mat (=pulver)så verkar det ju onödigt.Känns lite som VV stil tycker jag.
Gör som Mikaelj rekomenderade gå till f & s cirkelträning om det finns i närheten av dig och fortsätt här så får du både motion + stöd.
Lycka till
http://www.winthers-skafferi.se/
bu alltså..

Bu eller bä?
Bu.

#3 Aha! Det måste ju vara som det antyds i artikeln, herr Lederhosen har ett företag för att göra folk feta och ett annat för att svälta ner dem. Det torde leda till att många växlar mellan att vara kunder hos det ena eller det andra företaget. Grymt smart affärsidé!

Buuu

Itrim är ett franschaise-företag som McDonalds där det finns en person som är franschaisetagare på varje Itrimcenter.
Claude Marcus och de andra är som sagt "bara" expertråd.
I sin marknadsföring så går deras koncept för viktiminskning ut på att följa något av deras program och de har några att välja på bl a endast pulverdiet då måste du ha ett BMI över 32 då dricker du 4 st av deras pulver per dygn i 10 veckor.
Annars kan du äta varierat och då byter du ut 2 mål mot deras pulver samt äter " vanlig kost" enligt deras kostråd resten och deras kostråd utgår från handflatemetoden. eller du kan äta helt enligt handflatemetoden (sök på detta i google så finns det länkar om detta från bl a aftonbladet)
Du binder dig på 1 år hos dem och i viktminskningsprogrammet så får du 1 träff varje vecka första 10 veckorna sedan en varannan vecka i 10 veckor sedan en var 4:e vecka upp till ett år. Deras gruppträffar anses viktiga eftersom de tror att det hjälper folk att peppa varandra och under dessa får de också information om kost, ombytt motion, vardagsmotion, motivation och livstilsförändring.
Varannan träff har de också vägning på schemat, med vikt kroppsfett och hela rubbet samt midjemått och Blodtryck.
Samtidigt som dessa träffar så kör de igång med motionen i form av cirkelträningen Puls-pass.
30 minuters träning med avslutande 10 minuters streching 2-3 ggr i veckan.
kostnaden för detta kalaset är 800 kr i månaden med en startavgift på 500kr om de inte har någon kampanj så du slipper den.
Till detta kommer kostnaden för ev. Pulverdrycker då, som är betydligt dyrare än de som finns ute i handeln ( t ex Allevo etc.)
Må Bra tidningen hade en lite smaktest för några nummer sedan 2008/10 där de hade gett Itrims Tomatsoppa bra betyg men det var som sagt bara på smaken inte på priset. 
Där kunde man också läsa att de andra dryckerna rekommenderades endast i 3 veckor i sträck men Itrims drycker kunde man använda i 10 veckor pga att kuren görs i samråd med läkare, men så är INTE fallet.
Det finns INGEN som helst läkare inblandad i dessa viktminskningskurser förutom dessa fina namn som står med som expertråd på hemsidan.
Du kan även vara enbart motionskund hos Itrim och det innebär att du kan träna på deras Puls-pass och får en Motions-analys när du påbörjar din träning där, en vid 6 månader samt en vid 12 månader. En motionsanalys innebär att de gör en vägning med fett% och vikt% (BIA-vägning) mäter midjemått, Blodtryck och frågar om tidigare motionsvanor.
Kostnaden för detta är 400 kronor i månaden och startavgiften är det samma som för viktminskningskunderna.
Deras inställning till LCHF är ganska klar.
Handflatemodellen går ut på att äta:
kött, fisk, fågel enligt DIN egen handflata minus fingrar och tumme (höjd och omkrets)
kolhydrater en knytnäve (din egen)
samt 2-3 knytnävar ( din egen) grönsaker till varje måltid och då helst grova grönsaker med riktigt tuggmotstånd (morötter, kålrötter, palsternacka etc)
Mättat fett = farligt= varning för höga kolestreolvärden= hjärtsjuk=tidig död ungefär……
De jag mött som jobbar inom Itrim har INTE accepterat när man pratat om LCHF de låter som man pratar om att någon spridit ut ett mjältbrandsvirus. Tyvärr ingen öppenhet för andras åsikter.
Det som är tråkigt också är att om du som motionskund kommer igång riktigt bra och känner att du vill mer med din träning än vad Itrims träning kan ge så finns det ingen möjlighet att säga upp eller överlåta ett avtal till någon annan somm vill komma igång med träning, vilket de skulle kunna vinna lite på för de pratar mycket om att vilja göra människor friskare, och många där kommer igång bra och då räcker deras träning inte till, den blir för enahanda.
Jag håller nog med mikaelj skaffa ett gymkort det finns ganska många gym som har uppsägningstid du kan börja där om du är osäker det kan vara nån 50-75 kr/månad dyrare men prova så några månader och bind sedan om det känns OK så får du ner månadskostnaden.
Beställ tid hos en av de personliga tränarna de har och få ett eget utformat komigång schema till träningen. Det kostar 300-500 kronor om det inte ingår i startavgiften (ibland ingår det PT) och det är lätt värt det. Och sen fortsätter du med din LCHF-kost som du mår bra av.
Kram Lillan.
Grannarna gick ner. Kommer inte ihåg hur många veckor de gick där men tror de var ganska länge6-10v. Bara pulver hela tiden. Han gick inte upp allt efteråt, men det gjorde hon.
Hej!
Jag har en arbetskompis som går på iTrim i Göteborg/Mölndal (Hej, hej, Maud om du ser detta!) och som enligt egen utsago äter "nästan inga kolhydrater". Hon har gått ner ungefär 27 kilo, går och tränar tre gånger i veckan och går till och från jobbet. För henne har det fungerat bra.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Deras pulverdiet (och även andra VLCD-drycker) fungerar väldigt bra för de allra flesta och allra bäst för dem som har ett väldigt högt BMI.
Det säger sig själv, att om du ligger på ett BMI över 32 och bara får äta 440 kcal per dygn att du tappar MÅNGA kg.
Men det är ingen låg kolhydrat - hög fett variant.
Ett dygns intag av dessa drycker ger ca:
42% Kolhydrater
41% Proteiner
17% Fett varav endast 2.08% mättade.
Det går ju också bra att själv byta ut något/ ett par mål per dag mot någon typ av dryck om man vill det (eller ett billigare alternativ t ex Nutradiet el Allevo etc) och det eller de målen man äter mat så äter man LCHF då behåller du ketonförbränningen och får ner den %-uella delen på kolydraterna som ligger alldeles för högt om du dricker endast dryckerna, och får upp fett%.
De har bra resultat bland sina viktminskningskunder och det verkar som ingen tappar mindre än 5 kg och de som tappar mest är de som väger 120 kg och däröver.
Sen så bygger inte deras FILOSOFI på att äta mindre kolhydrater och mer fett. Definitivt inte. Och deras expertråd färgar av sig en hel del på den övriga personalen. De har en del studiedagar där de ger med sig av sina råd och kunskaper som det får ta med sig ut till sina centran. På både gott och ont.
En del personal blir lätt så fast i ett tänkande att de inte klarar att tänka självständigt och se till olika åsikter och individer.
Jag tror emellertid gruppträffar, tätt till att börja med och glesare senare är en bra grej. Jag tror det är bra att de som väger mycket tappar mycket i vikt till att börja med det ökar motivationen oerhört och att man börjar med träningen direkt är också bra så att de inte tappar musklerna som de burit upp sin tunga kropp med förut utan börjar bygga upp den mera direkt och ffa förbättra konditionen som säkert känns bättre och bättre allt eftersom kilona försvinner.
// Lillan
Jag var med i iTrim under hösten 2007. Åt pulver i 10 veckor och rasade ner 19 kg. Det gick jättelätt - inga problem att undvika fast föda trots att jag jobbar med matlagning. Tappade enormt mycket hår under pulverätandet. Började med vitamintabletter o då stadgade det sig något.
När man börjar med mat igen räknar de med att man går upp lite grann. Jag gick upp ca 1 kg i veckan under den tid som var kvar på kursen utan att de hjälpte mig med råd eller så. Hade aldrig kommit in i deras matråd som de pratade om på veckokurserna eftersom jag åt pulver o det kändes inte intressant med mat.
Fortsatte med deras träning 2-3 ggr i veckan tills mitt år hos dem hade gått. Sedan min dipvikt hos dem har jag gått upp 22 kg.
Har stora förväntningar på det här med LCHF eftersom min syster o svåger har fått så bra resultat. Läser GINoll o funderar på hur jag ska omvandla recepten så att jag får utlopp för min glädje att laga mat. Det är inte så roligt med biff o bea varje dag även om det är gott!
Är jätteglad att jag hittat det här forumet för här finns svar på ALLA frågor om LCHF man kan ha.
Oj, det verkar ju inte som någon bra reklam för itrim! Ner 19 kg, upp 22 kg efteråt, det verkar vara lite viktväktarstuk över det hela!
Hittade en gammal tråd, men jag svarar ändå.
Jag började med iTrim 8 november och har alltså snart hållt på i 12 veckor. Deras idé nu är att man kör VLCD (pulver) 3 veckor, sen LCD (måltidsersättning i form av bars, frystorkad mat och smoothies) i dom resterande 9 veckorna.
Jag tror stenhårt på det här. För det handlar ju om en livsstilsförändring. Man kan inte dricka pulver i 10 veckor och tro att man ska stanna där sen när man börjar äta vanlig mat. Man måste ändra hela sitt tänk!
När personer som går på iTrim börjar äta så äter man efter "handfast" metoden. En handflata protein och tre knytnävar frukt, grönsaker eller bär vid sina måltider.
Jag har gått ner 16 kilo och har ca 12 kvar att tappa, och börjar alltså äta två mål vanlig mat om dagen om 1½ vecka. Och jag tror fortfarande stenhårt på detta!
Dom har forskning på alla sina kunder och där är det bevisat att de som går ner snabbt i början har störst (och bäst?) resultat på att hålla kvar vikten eller gå ner ännu mer efter 2 år.
Så sen den här tråden startades till idag har det nog skett rätt många förändringar, eftersom dom endast verkade köra med pulver förut.

#13 Ok, kul att du har hittat något du tror på. Men varför skriver du detta på ett forum för folk som äter LCHF? Lite malplacerat kanske.
Men du, om det skulle visa sig att du som så många andra går upp all vikt igen när du slutar med lågkaloribantning så är du hjärtligt välkommen att komma hit och prova med LCHF istället!
#14 Jag svarade på en gammal tråd jag hittade?
Någon frågade om det är Bu eller Bä. Jag skrev vad jag tyckte.

Jo, fast jag tror den tidigare diskussionen var utifrån hur det funkar i relation till LCHF. Och de flesta verkar överens om att det inte går ihop. Så jag saknade väl nån koppling till det i ditt inlägg, på vilket sätt det är relevant för någon som är övertygad om att det är kolhydrater och inte fett som är problemet. Jag fick nästan intrycket att du inte var helt klar över vilket forum det var du skrev på.
På min arbetsplats är en tredjedel av oss som arbetar där iTrim-bantare.
De har framgångsrikt tappat kilon i en för mig skrämmande takt, men var och en gör ju som den trivs med så passar det dem så bra för dem liksom.
Det jag reagerat på är dessa bars som tillkommer efter X antal veckor med soppa som verkar smaka pyton eftersom den kryddas massor för att kunna ätas. Att äta godisbitar med kaffe till lunch liksom!?
Letade upp innehållsförteckning för godisbitarna en kväll när jag hade inget att göra..
Inget jag skulle vilja bjuda min kropp på kan jag ärligt säga. Har svårt att tänka mig att någon som har problem med sötsug blir hjälpt av att äta dessa bars dagligen istället för riktigt mat.
Innehåll i en Meal fruit and nut:
seIngredienser: Sojakrisp (sojaprotein, tapiocastärkelse, salt), sojapulver, oligofruktos, maltitol, fruktossirap, sojaprotein, havregryn, aprikoser (6,6%, innehåller sulfit), russin (4,4%), glukossirap, jordnötter (3,1%), cashewnötter (3,1%), mandlar (3,1%), riskrisp (rismjöl, vetegluten, socker, vetemalt, glukos, salt) mineraler(dikaliumfosfat, trikalciumfosfat, magnesiumoxid, järn(III)difosfat, zinkoxid, kopparsulfat, mangansulfat, kaliumjodid, natriumselenit), sojaolja, fruktos, surgörande medel (citronsyra), salt, arom, vitaminer (C, B3, E, pantotensyra, B2, B6, B1, A, folsyra, biotin, D, B12). Innehåller sojaprodukter,nötter, jordnötter, vete och gluten (havre). Kan innehålla spår av mjölk och sesamfrö.
Gott och nyttigt? Nä, jag äter hellre LCHF jag!
Efter att ha trott att det där med "ner 19, upp 22" bara gällde andra och när vågen stog stilla för länge körde jag en 8-veckors Allévo och gick ner hur mycket det nu var, 8-10 kg. Skitnöjd så länge jag höll på, kändes toppen. Men sen…
Att börja äta LCHF igen när jag vant mig vid att äta soppor och chokladbitar i stället för mat… jag hade sånt sötsug som jag aldrig haft och det ville inte ge med sig på långliga tider! Så när jag gått upp typ 5 av de 8-10 kg jag gått ner så körde jag en kur till, men stod i princip stilla i vikt och då hade jag ännu större sug och började smygsvulla och beté mig som jag inte gjort på … ja sen tonåren. Så jag tog tag i saker och började om med LCHF för att göra kroppen trygg igen och stod stilla och lovade mig själv att aldrig mer …
Men så började en kompis med pulverdiet igen och det gick så himla fort nedåt, så jag tänkte att fasen…
JA och för att göra en lång historia kort så … jag stod i princip stilla i vikt igen, segade mig ner fyra kg, typ, men fasen vad långsamt det gick och när jag inte stod ut längre så tänkte jag att jag aldrig mer ska lyssna på dem som tror på snabba fixar och att jag nån gång måste lära av mina misstag!
Så tillbaks till LCHF och tog det lugnt, var lite liberal (läs knäckebröd! En bulle då och då -nej inte en. Många.) och i kombination med att sitta stilla och plugga 7-8 timmar om dan, men tog det lugnt… Gick upp allt och lite till som jag gått ner från början.
Och nu har jag börjat på Friskis, tre ggr/v och äter typ 15-20 kh och jättemycket fett och mår strålande och går ner i vikt och känner mig stark och sund och… Lovar att jag ALDRIG ALDRIG ska gå på VLCF igen. Nånsin! För ner 19, upp 22 gällde visst mig med. Fast med andra siffror.
Ja, och hur gick det för kompisen? ner hur mycket det nu var och upp betydlligt mer.
Så: bu!
Har själv gått ner med pulverdiet (14 dagar = 8 kilo)(Xtravaganza). Funkade bra. Efter pulverfasen gick jag direkt på LCHF. Funkade jättebra, man var ju redan i ketos. Men varken Itrim eller Xtravaganza har någon vettig metod att behålla vikten efter pulverperioden. Min åsikt iaf.
Deras bantningsprodukter är skräp.
Svärmor tränar där, och verkar trivas. Det är väl som vilket annat gym som helst. Allt som funkar i träningsväg är bra.
Hittade den här gamla tråden om iTrim till Nagithas information.
Itrims grundare är själv överviktig, säger ju något om hur matråden håller i längden haha…har en kompis som går där och hon var och hälsade på hennes ställe en gång.