Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6838 ggr
carbonara
2011-11-29 06:57
0

LCHQ

Nu har en ny variant av low carb-diet dykt upp, skräddarsydd av Fredrik Paulùn; LCHQ (low varg high quality) Ni som missat artikeln så finns det här:

http://www.expressen.se/halsa/1.2635156/tappa-kilon-med-fettdiet

Det som känns lite oroande är den där studien som visade att mättat fett inte är så nyttigt utan direkt farligt. Som vanligt - i kvällsblasksammanhang - får man inte en länk till studien så att man kan studera den närmare …Rynkar på näsan

Ska googla efter den - men om det är någon här som har tillgång till den så vore jag tacksam att få ta del av den.

ScarletMajesty
2011-11-29 07:38
1

Jag tycker det är så himla konstigt att forskare påstår att mättat fett skulle vara farligt, vi är ju gjorda av animaliskt fett och inte av vegetabilier och vi är inte gräsätare som t.ex hästar. :/

kaisakavat
2011-11-29 08:13
3

Grundregel 1 A - Lyssna inte på Paulun! Glad

Mättade fetter är inte farliga.

Såg den här artikeln igår och jag började fnittra. Han e för kul den mannen! Fått ihop en alldels egen liten bokstavskombination. Trevligt.

Vad ska han hitta på härnäst!?

*fniss igen*

Internettan
2011-11-29 09:02
2

#0:

Lågvargskost? Skulle nog passa mig, är inte så mycket för varg. Skrattande

Undrar hur man kommit fram till slutsatserna "att en lågkolhydratdiet med mycket mättat animaliskt mättat fett ökar risken att dö i förtid. En lågkolhydratdiet med mycket omättat vegetabiliskt fett däremot, visade sig minska risken."

Har de sett folk dö eller vilka faktorer är det enligt dem som ökar respektive minskar risken att dö i förtid? Vore som sagt intressant att läsa mer om detta. Vi har ju alla sett hur forskare dragit felaktiga slutsatser om t ex kolesterol och dödsrisk så jag känner mig inte alltför orolig.

Och håller med dig kaisakavat. Så övertydligt att ändra konceptet något, hitta på en egen bokstavskombination och sen ge ut en bok om det. Vill han tjäna pengar eller vill han tjäna pengar?

"Every point of view is a view from a point."

kaisakavat
2011-11-29 09:52
1

Fast det är förstås inte fel att vilja tjäna pengar.Glad

Det är ju mer sättet - det ena trixet efter det andra. Han förefaller inte så seriös.. påhitt hit och dit.

Och förefaller anpassa 'kunskaper' och terminologi och retorik efter dit vinden blåser.. vart den än blåser.

[Pennylane1]
2011-11-29 10:02
0

han hamnar nog i LCHF så småningom, och börjar sälja LCHF-produkter… ju fler som anammar denna kost, ju mer pengar finns att hämta! Glad

Tips Paulun! Du läser säkert här!

Sweli
2011-11-29 10:11
0

Skulle inte läsa en Paulun bok även om det var gratis Tyst

[stuxen]
2011-11-29 10:39
4

Den där Paulin skapar 1 diet i månaden.
Den där Paulin kritiseras LCHF sten hårt.
Den där Paulin går ett steg närmare LCHF för varje ny diet han skapar.
Den där Paulin kommer en dag lyckas påstå att det är han som skapade LCHF och få all credd för det.

Den där Paulin borde bojkottas.
Den där Paulin borde stoppas.

Men men han kommer säkert lansera LCHF produkter vilket kommer bli.

Seglarina
2011-11-29 12:03
0

Ja jisses, den mannen är trändkänslig… eller nått? Fast jag fick min en tankeställaren när jag läste artikeln. Jag känner mig trött och orkeslös, borde röra på mig, tänker börja gå till simmhallen, men kommer inte iväg. Jag skyller på att jag har haft en sån jobbig tid och att jag behöver vila. Men kan det vara så att jag äter för lite kolhydrater som han säger? Vad säger ni andra, har ni mycket energi?

Sweli
2011-11-29 12:13
0

Enligt Atkins första bok, jag har testat hans råd, blir man piggare av att äta mer protein och mindre kolhydrater.

Jag äter mest de gröna grönsaker som har mycket clorofyll.

Jag känner mig inte trött ändå är jag inte en precis aktiv person.

Mest sitter jag vid datorn Skrattande

Robb
2011-11-29 12:16
1

#8: Har man risk för diabetes eller är kraftigt överviktig så bör man säkert ligga extremt lågt med kolisarna. Är man någorlunda frisk så tycker jag man kan testa med att äta lite mer grönsaker, rotfrukter, nötter, bär etc för att få mer energi till träning. Ger i alla fall mig mer energi. Träning har extremt många hälsofördelar, inte minst mår man mentalt mkt bättre.

subcalva
2011-11-29 12:45
1

Regel nummer 1 är att lyssna på alla men sen ska man dra sina egna slutsatser. Risken är annars att man missar några guldkorn.

raphanus
2011-11-29 13:35
2

Paulún? Han lär väl snart kränga böcker i Ryssland också: LCHЖ, LCHЧ och LCHЯ.

Besika
2011-11-29 13:55
0

#Du är rolig du, raphanus… :)

[Gluttan]
2011-11-29 14:06
0

Det är ingen ny diet som Paulún presenterar som jag kan se. Det är samma rekommendationer som i GI-metoden men han vill väl delta i kostdebatten genom att presentera det som ett alternativ till LCHF.

carbonara
2011-11-29 14:12
0

Ok, det är ingen som tagit del av de där forskningsresultaten som Paulùn refererar till.

Wildrat
2011-11-29 14:29
0

#15 Enligt Kostdoktorn är det den här studien: http://www.annals.org/content/153/5/289.abstract

Seglarina
2011-11-29 17:46
0

Tack för svar.

Nu har jag ca 30 kg som jag ska bli av med. Tycker föresten att jag var väldigt trött när jag åt kollisar i blodsockerdipparna, som varade.. typ hela tiden.

Det har hänt så mycket i mitt liv nyligen så jag får ha lite förståelse för mig själv. Men jag ska nog "piska på" mig lite och röra på mig mer ändå.

Jag brukar försöka få i mig blad, men jag ska bli lite mer noga tror jag, om inte annat är det fint på tallriken.

Håller helt med, klart att vi är intresserade av vad folk hittar på och kan man suga upp några klokheter så gör vi ju det. Vi är väl ingen sekt heller.Flört

Jennix
2011-11-29 17:48
0

Säga vad man vill men Paulún verkar vara rätt bra affärsman iallafall. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Seglarina
2011-11-29 17:50
0

#18 Definitivt, där har i alla fall jag något att lära.

MickeB
2011-11-29 18:02
0

Det roliga med denna artikel är att om man går in på Tinas blogg, så ser man att hon inte kallar kosten LCHQ utan…..gissa vad! Svagt att Anna Bäsen att ta en person som äter LCHF som ett exempel på att LCHQ fungerar.