Om kolestrerol
http://www.netdoktor.se/hjart-karl/?_PageId=176593
Det är inte lätt att veta vad man ska tro på.. Äter LCHF sedan ett par månader tillbaka men måste tillstå att jag blir undrandes när jag läser sånt här…
Jag tror inte hälften av vad han säger 
Han har missat de senaste researchen.
Läs här istället:
Tack. Ska göra det vid tillfälle.
Tyvärr är det lite som religion - vi måste välja vem vi ska tro på, nån vetenskaplig sanning finns innte ännu eftersom forskare o vetenskapsmän o läkare tror olika.
Men jag älskar fett kött o smör, och min mage funkar mycket bättre utan en massa fibrer. Och jag har numera en vikt som jag är nöjd med - alltså tror jag på kostdoktorn, Skaldeman och Annika D o en massa andra som företräder en åsikt som tilltalar mig.
.
Håller med #3.
Mitt kolesterolvärde har sänkts med ägg och smör. Inte mycket men ändå. Äter LCHF sedan 4 år tillbaka och straxt efter jag börjat tog jag blodprov. Nyligen togs ett nytt prov och nivån hade sänkts.
Gertrud: Om du är orolig, gå och testa dig nu och sen ät LCHF och testa dig om ett år igen. Då vet du hur just du har reagerat.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag lyssnade på en intervju med Uffe Ravnskov, expert på kolesterol. Han säger att det är bara bra att ha högt kolestorol och att det inte finns något kolesterol som är dåligt.

Tycker han snackar onyanserat och i nattmössan, han blandar ihop en massa olika saker!
Ja.. kraftigt rubbade blodfetter är inget tecken på en frisk metabolism, så långt kan vi var överens.. men vanligaste orsaken till det är metabolt syndrom, följt av hypotyreos, samt några andra ämnesomsättningsrubbningar, även vissa former av ärftligt hypokolesterolemi.
Metabolt syndrom hänger snarare ihop med kolhydratmetabolismen och insulinresistens, hypotyreos är antagligen mest genetiskt och administreras genom Levaxintillskott, och ärftligt högt kolesterol kan man i värsta fall åtgärda genom statiner, men alla former av detta behöver inte blodfettsänkare.. dock kräver oftast mindre intag av kolhydrater för att undvika allt för hög glykoliserat lipoproten.. vilka kan inleda Arteroskleros i kärlen.
Sen så det lite lustigt med ökat fettintag och mindre andel kolhydrater, det sänker som regel triglyceriderna, dvs den mängd fett som cirkulerar i blodet.. medans ökad andel kolhydrater oftast höjde de samma!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack till er alla
Jag var också orolig och ville veta mera om just kolesterolet. Så jag lånade böcker av Uffe Ravnskov som är duktig på just kolesterol. Han förklarar på ett lättläst sätt hur det fungerar i kroppen och varför det är en allmän uppfattning att det är farligt. Jag läste och förundrades. Spännande läsning!
Kolesterol är ett av kroppens viktigast ämnen. Alla celler innehåller kolesterol, om vi får brist på det kan vi tillverka det själva. Så viktigt är det! Mättade fetter är välgörande för hela kroppen inte minst för hjärtat och hjärnan.
Det verkar som om rädslan för mättat fett och kolesterol bygger på gamla, förlegade och dessutom dåligt gjorda studier. Med LCHF mår man ju så bra. Är inte det tecken nog på att dessa fetter är välgörande på kroppen? Jag tolkar det så.
Boktips: Uffe Ravnskov, Hur kolesterolmyten hålls vid liv
Bruce Fife, Stoppa Alzheimer nu.
Allt gott!
Cecilia