Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 4111 ggr
Sweli
0

Rättika gratäng

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag gjorde jag en rättika gratäng som jag fick idé här på forumet.

1st. rättika

1/2 purjolök

1/2 sellerisjälk

2 gullökar

Salt/vitpeppar

100g bluecheese

100g gratängost

1dl riven parmesan

Smör/kokosfett

Gör så här:

1. Skala rättikan och skär i 1/2cm tjocka skivor. Skölj och ta bort trådarna på sellerin. Dela sellerisjälkarna i 2cm långa stavar.

2. Koka rättikan och sellerin i saltvatten ca 10 minuter.

3. Hacka löken  purjolöken grovt. Lägg i stekpannan me smör och lite kokosfett. Stek några minuter tills den är  mjuk.

4. Lägg några bitar kokosfett i botten på en ugnsform. Lägg i rättikan och selleribitarna i formen. Blanda i löken.

5. Blanda i bitar av bluecheese så att det blandas med grönsakerna.

6. Täck med gratängosten och sedan med riven parmesan.

Lägg i ugnen 200grader ca 15 minuter eller tills den har fått färg.

Jag serverade till stekta biffar.

UNDERBAR GOTT!!!

Sweli
0

Har någon testat rättikagratäng?

Jennix
0

Nej, men jag köpte en stor rättika häromdagen och funderade på vad man kan göra med den - för jag har aldrig tillagat rättika förut, så detta var passande för mig. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Sweli
0

Jag var förvånad egentligen. Läste någonstans att det smakade som rädisor att det var av samma familj. Så jag bestämde mig att köpa en och testa.

Den är mildare i smak än rädisor så det var en trevlig överaskning.

Man kan äta de även råa i sallader.

Jag ska testa nästa gång med fänkål som är en andra favorit.

Selleri brukar jag äta också råa med bluecheese som drinktilltugg.

Chinilla
0

Japp jag har testat rätttikagratäng, men en annan sort än den du gjort. Jättegott. Den jag gjorde var snartlik potatisgratäng. Kanske tar och provar den här varianten också någon gång. Låter gott! Glad

[Pennylane1]
0

jag har testat men vi blev besvikna, gillar det inte. Blomkål är godare enl. min smak!

raphanus
1

Rättikagratäng är det ursprungliga skälet till varför jag är här över huvud taget!

När jag 2007 insåg att LCHF var någonting för mig, var jag ännu kvar i övertygelsen om att man måste äta grönsaker. (Jag har bytt övertygelse sedan dess, men det är en annan historia.) Därför listade jag de grönsaker jag visste var kolhydratfattiga, och gav mig sedan ut på Internet och letade efter "recept på rättikagratäng". I Googles sökresultat hittade jag ett recept på en sida kallad Kolhydrater i Fokus. Jag öppnade då ett eget medlemskonto, och valde förstås användarnamnet raphanus, det latinska ordet för rättika.

Det recept jag hittade då borde ligga kvar här någonstans.