Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2606 ggr
LottiM
0

Behöver pepp och råd om att börja med LCHF

Hej Har funderat ett tag på denna kost och sökte runt på nätet och hamna här, verkar vara en toppen sajt! Mitt mål med det hela är att gå ner i vikt. Har varit överviktigt nu både pga graviditet och skilsmässa.. Nu vill jag ta tag i vikten! Skulle gärna vilja bli peppad av er som lyckats, hur mycket har ni gått ner? Vad bör jag börja med i kosten? Hur börja ni? Hälsningar Lottie

dufva
0

Hej!

Börja med att minska på de stora stärkelsekällorna som pasta och ris till maten och allt bröd

Ersätt med blomkål/broccoli/vitkål i olika goda former.

Var inte rädd för fettet och drick lite extra dom första dagarna Skrattande

Har hållit på länge med kosten

Gick ner 15 kilo som mest och har nog gått upp lite av det fast jag tror det är mest muskler Flört

Jojo55
0

Jag har gått ner 13 kg. Det är 5 kg mer än mitt ursprungliga mål! Det viktigaste för mig var att bli av med mitt sockersug och så kanske, kanske att jag skulle kunna komma under 60 kilos strecket hoppades jag. Men nu väger jag 55! (Jag är endast 157 cm lång så det är inte så lite som det låter utan alldeles lagom)

Jag började med att utesluta pasta, potatis, ris. Sedan sötsaker. Sedan bröd. Sedan började jag jaga fett som jag knappt visst hur jag skulle få i mig eftersom jag varit höggradigt fettskrämd i en oherrans massa år.

Lycka till!

Jennix
0

Mitt råd är att börja strikt för att bli av med sockersug direkt och sätta fart på viktminskningen.

Fokusera på kött, fisk, ägg och lägg till fett om det behövs. Lägg till grönsaker i olika former.

Mejerier och frukt/bär ska vara tillbehör, inte huvudmåltiden - du kan alltid lägga till mejerier efter två veckor, om du känner att du vill ha mer variation, och då märker du enkelt om du fortsätter gå ner i vikt.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

MimLan
0

Börja med att läsa tråden "13 artiklar jag som nybörjare har stor nytta av!" som finns bland de översta trådarna här till vänster. Det finns mycket användbart och vanliga frågor och svar finns också där.

Fokusera dock på dig själv, inte på hur andra har gått ner i vikt utifrån deras egna nivåer av kolhydrater/mat/etc. Allt handlar om hur DU fungerar och att hitta en nivå som är bra för dig, vilket kräver att man börjar lyssna på sin kropp. Det tar lite tid så ägna de första månaderna åt att bara vänja dig.

magma
0

Välkommen hit!

Jag har gått ned 20 kg nu, har väl ungefär 8 kvar innan jag blir nöjd. Jag äter just nu väldigt lite kolhydrater, de jag får i mig kommer i stort sett från kaffe, grädden i kaffet och ägg samt ost. Lite gurka, vitkål och paprika då och då. Har hållit på sedan 26 juli 2006, ibland ganska liberalt, däremellan strikt. Dessa 20 kilon har jag gått ned från januari i år, då jag insåg att den liberala varianten inte var för mig.

Mitt råd är att du förbereder dig genom att skaffa dig kunskap om vad LCHF är och handlar hem lämpliga livsmedel- och förbereder dig mentalt på att din omgivning kanske inte alltid kommer göra vågen när du tackar nej till fikabröd, godsaker och potatis…

Bra information hittar du både här och i böcker. Jag gillar de Sten-Sture Skaldeman har skrivit.

Här är nyttiga länkar:

http://kolhydrater.ifokus.se/articles/4d7171cfb9cb46221d081586-lchf-for-nyborjare#articles-2

http://kolhydrater.ifokus.se/articles/4d716bf2b9cb46223907d0e0-inkopslista-for-nyborjare#articles-3

En mycket bra folder om LCHF-kost: http://kolhydrater.ifokus.se/articles/4d7162a2b9cb462244070ffe-lchf-folder#articles-3

LottiM
0

Tack för alla svar!! Känner mig jätte motiverad efter att ha läst mer om denna livsstil och kosthållning. Har inte riktigt bestämt mig om hur hårt/strikt jag ska börja. Har haft ett riktigt tufft år med en tuff skilsmässa och vill kanske inte ta ett för stort steg som jag sen kanske inte klarar av men ändå vill man få en riktig skjuts på kroppen och vikten så det kanske är den striktare som måste till? Jätte grattis till er som lyckats gå ner så mkt i vikt! 20 kg Magma! Wow och du ska gå ner ytterligare 8 kg. Vet inte om du vill svara på detta men får man fråga hur lång du är och hur mycket du vägde innan dessa 20 kg. Är kanske en för känslig fråga här? Hur funkar kosten med träning? Tränar ni något? Vad? Lågintensiv träning ska ju vara bra ur fett förbrännings synpunkt. Jag har ca 20 kg som jag skulle vilja gå ner. Är för övrigt ca 160 cm. Väger ca 70 kg… Hoppas på ett nytt lättare och lyckligare liv nu! :-)

magma
0

*host* Jag kan ju säga så mycket som att jag är 171 cm lång, och om jag går ned de där åtta kilona så ser jag nog ganska normalbyggd ut… Flört 

Förra året var riktigt tufft för mig också, och jag vet så väl att det inte är så jättebra att göra några stora förändringar i det läget- inte om man vill hinna med mentalt och att de ska vara hållbara. Du har trots allt ingen stor övervikt och det är inte alls säkert att du måste vara så strikt som en del måste vara- t.ex jag.

Föreslår att du börjar med små förändringar- eller små och små, men om jag säger såhär: ta bort de största/värsta kolhydratkällorna som bröd/fikabröd, pasta, ris, potatis, bulgur och liknande. Vill du äta frukt så begränsa mängden, eller byt ut den mot bär istället. Se till att välja smör och/eller cocosfett istället för oljor eller margarin, och behåll de grönsaker du vill äta, även om det innebär morötter och rotfrukter- åtminstone den första tiden. Att få stora omställningsproblem är inte det ideala om du redan mår mentalt dåligt och står på lite ostadiga ben i livet.

Kom också ihåg att om du drar ned på kolhydraterna så behöver du öka på fettmängden, så du inte äter fettsnålt och lite kolhydrater.

LottiM
0

Tack för dina svar Magma, är imponerad av hur bra du lyckats med vikten! Tränar du något? Jag skulle vilja komma igång med träning undrar lite om vad jag ska tänka på i kosten då. Behöver jag få i mig ännu mer fett? Jag tänkte starta på måndag :-) Klassiska Måndag :-) Ska försöka ganska strikt, även om jag mått väldigt dåligt och det är fortfarande jobbigt sen skilsmässan så känner jag att det kanske kan få mig att lägga mitt fokus på detta och mig själv i stället för "han" som lämnade mig och allt som varit efter det… Ska bli skönt att få "komma igen"!

TeamVanity
0

Låter helt klart som att du kan behöva
en positiv förändring, vare sig du går ner
i vikt eller inte. Kom bara ihåg att det är
du som är viktig nu, inte 'han'. Lägg fokus 
på dig nu, på vem du är och vem du vill vara.
Ta hand om dig själv så mycket som det går.

Och kom ihåg att smärtsamma avslut brukar
faktiskt vara början på något alldeles nytt och
på något så mycket större.

Tror du kommer fixa detta
galant. Lycka till och kram på dig!

LottiM
0

Tack Team vanity, det stärker mig mycket att läsa det du skriver. Jag vill gå vidare och bli stark och hitta livet igen. Vem vill leva med någon som ändå inte älskar en utan bara levt med en för det varit så länge, vi hade 12 år tillsammans.. Men tydligen hade hans känslor tagit slut för längesen och han trivdes inte i vårt liv tillsammans. Inget jag tyvärr märkte utan en dag hade han tydligen träffat sin stora kärlek.. Jaja nu ska jag resa mig ur detta och jag har blivit enormt peppad att sätta igång med en ny livsstil och kost. Ska bli skönt att andas igen och ta tag i MIG! Nu är det min tur känner jag! Tack än en gång för all uppmuntran!

TeamVanity
3

Det är lätt hänt att man fastnar i något som blir bekvämt
och det ska man aldrig acceptera. Så om det var så han
kände så gjorde han dig bara en tjänst som gav dig chansen
och friheten att hitta något eller någon som kommer göra
dig lyckligare. Blir ledsen av att läsa att han inte hade
mod nog att säga som det var från början till dig, sådant
gynnar ingen. Förstår att det är hårt att gå igenom, men
du fixar detta. Kom ihåg att det är okej att vara ledsen men
att vara ledsen är ett sinnestillstånd som går över med tiden.

Du fixar detta, och när du väl gjort det så kommer du
komma ur det starkare än innan :)

LottiM
0

Ja det är svårt att ställa om livet så drastigt när det ändras så fort. Och på detta sätt. Men som sagt nu är det dax att gå vidare! Och jag är enormt peppad för att starta med Lchf. Efter allt jag hittills läst så känns det bättre och bättre och som ett väldigt bra sätt att genom sin kost minska i vikt på ett hälsosamt sätt. Vet du TeamVanity något om att träning och kosten? Tränar du något? Tack för dina stärkade ord!

Jojo55
0

Jag tränar inget alls. Jag har däremot ett rörligt heltidsarbete som ibland kan vara tungt. Man bör förstås motionera för hälsans skull men man går ner i vikt med lchf även om man inte motionerar.

TeamVanity
1

Inget att tacka för :)

Som jag förstått det och från min egen erfarenhet
så beror det nog  på hur du själv vill 'bygga' kroppen.
Vill du gymma (t ex styrketräna) samtidigt så går
du ner såklart, men samtidigt upp i muskelmassa
vilket kan resultera i plus/minus/noll på vågen, men
istället ser du den största skillnad på måttbandet.

Vill du bara gå ner i vikt så kan det räcka med
att jobba på förbränningen med t ex raska
promenader, löpning och crosstrainern. Vissa (jag)
tycker det är bäst att göra det innan frukost, fast jag
har någonstans läst att det tydligen inte spelar någon
roll, om det stämmer vet jag inte.

Sen har jag hört samma sak som #13 skriver; att
man går ner i vikt med lchf även om man inte motionerar,
men det vet jag inget om eftersom jag alltid rört på mig -
i perioder har jag tränat och i andra perioder har jag bara
hållt mig till promenader. Allting har hängt på vilket resultat
jag velat uppnå - muskler eller ren viktnedgång. 

Detta är min erfarenhet :)