Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 6902 ggr
lidda
3

Hallonsufflé LCHF-style

Måste bara berätta om en nyupptäckt efterrätt som funkar för mig som inte tål så mycket kolhydrater.

Jag tog min egen hallonsylt (lite sukrin/stevia) och mixade ihop till pure. Vispade äggvitor till hårt skum och vände ihop försiktigt. Smörade en form och hade ca 13 min i ugn på 175 grader.

Serverade med en klick vispad grädde till. (testade även häromdagen med Hjortron, samma recept. Funkade precis lika bra.) Snabbt och enkelt, behövs inget socker för att den ska resa sig och det ser lite lyxigt ut. Rekommenderas varmt!

Sweli
0

Tack så mycket för receptet!!

Skulle du kunna ta en bild och publicera?

gun92884
0

Ungefarliga proportioner?

Sweli
0

ögonmått Skrattande

Lisabet
0

Min urgamla skolkökskokbok har följande propotioner:

1 hg katrinplommon (kokta och hackade)
3 dl vatten (för att koka katrinplommonen i)
3/4 dl socker
3 äggvitor

20 min i 175 grader.

Socker är ju helt onödigt med katrinplommon, antagligen med hallon också.

Själv tar jag lite fler äggvitor,eftersom det har jag rätt gott om, och ökar tiden lite.

Smält mörk choklad är också gott som smaksättning i stället för katrinplommon. Och ingen sötning här heller, men det gör man som man vill.

lidda
0

Hej igen,

Tyvärr har jag varit för fokuserad på servera innan sufflén sjunker ihop, så jag har glömt att fotografera. Det kommer, jag lovar.

Jag är lite dålig på mått, men till 4 personer har jag gjort ungefär så här:

- ca 100 g frysta hallon, som jag kokat upp med lite-lite stevia/sukrin och sen mixat med stavmixer. (bör koka bort lite vätska, annars bör man blanda i gelatin eller liknande så den inte är rinnig). Låt svalna.

- Smörj suffléformar med smält smör (om man sockrar insidan så släpper allt när man äter, men man behöver inte göra det för att få till sufflén). Jag har testat båda varianterna till gäster och mig själv.

- Vispa 3 äggvitor hårt i några minuter. Vänd ner den kalla hallonröran i äggvispet och fyll suffléformarna till kanten.

- Grädda i 175 g, i mitten av ugnen, i ca 13-15 min. Servera omgående. Gärna med en klick vispad grädde, eller hemgjord glass.

tistelflikkan
0

åh! det här lät gott. kanske nåt att testa ikväll som fredagsmys :)

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

tistelflikkan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag gjorde mina med blandade bär (blåbär, björnbär, hallon och tranbär tror jag) i silikonformar. smörjde med smör för säkerhetens skull men tror inte det behövs i dessa formar. det blev helt ok men om jag gör det igen så tar jag nog i extra bär :)

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

misfire
0

Mmm lät verkligen gott!

lidda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild från lördagsmyset. Det blev en variant, så den är inte lika snygg som tidigare. Hade lite bråttom och kokade upp hallon och grädde som jag sedan mixade och blandade i äggvitan. Det blev lite lösare och därmed kanske inte lika snygg sufflé, men det smakade lika gott om inte bättre.

Vispade grädde med lite lakritspulver i (jag älskar det, min sambo gillar inte) och silade sukrin melis över. Mums.

Seglarina
0

mums!