Omega 3 och Omega 6
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Har en fundering ang omega 3 och omega 6. Vet att det inte är bra med för mycket omega 6. Äter själv Pikasol men ger mina barn snart 11 år eye q (vilka innehåller omega 6) Kan jag ge mina barn Pikasol eller vet ni något annat som passar bättre för barn.

Den mesta maten innehåller i dagsläget redan för mycket omega-6, så nåt tillskott bör man knappast ta.
För att få omega-3 i tillräcklig mängd äter man företrädesvis fisk, skaldjur, vilt, gräsbeteskött osv. I andra hand sälolja, fiskolja eller krillolja.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det finns olika omega 6 också. Den vanliga alfalinolensyra är inte svår att få i sig. Eyeq däremot innehåller omega 6 fettsyran GLA som inte alls är lika vanlig men som sägs behövas, särskilt om man har problem som dyslexi och liknande.
Vill du inte ge eyeq (den är ganska dyr) så ge fiskolja och sen lite gurkörtfröolja (ca ett kryddmått) som innehåller väldigt mycket GLA i förhållande till andra fetter.
Eller så tar du reda på din och dina barns balans mellan just Omega-3 och Omega-6 så att du vet exakt hur mycket som behöver kompletteras..
Oil4Life gör ju ett sådant test där man får se sina världen och sedan kan korrigera sina värden efteråt!
Och det är med 100% säkerhet att detta test stämmer?

#3#4
Alla har i princip ett stort överskott på omega-6 så för att bekräfta det behöver man nog inte göra något test.
Antagligen gör man mer för sin hälsa om man kan minska ner omega-6 intaget än om man ökar på med omega-3
Hellre en balans på en lägre nivå än på en högre.
Bästa källan till omega-3 är via kosten som Pasi skriver här ovan
#4 #5
Absolut! Kolla på deras hemsida! Det är en blodanalys som räknar ut dina fettsyror.. De har även något exempel på sidan som visar på hur det kan se ut och hur man kan återbalansera sin kropp!
Jag tycker att testet är väldigt intressant, det kan variera otroligt mycket för olika personer och visar på om man behöver ta 7 eller 12ml om dagen, vilket i slutändan även kan vara en kostandsfråga..
Men som du säger, alla har verkligen i princip ett stort överskott på Omega-6. Viktigt är att få i sej tillräckligt Omega-3 då! De kör även korrigeringskurer på Oil4Life me!
En liten jämförelse:
En burk med makrill i tomat innehåller 4g n-3. kostar en tia.
n-3 kapslar med ett gram n-3 kostar mycket mer, och här får man inte i sig alla proteinerna som vid makrillen…
:)
Mm, det är korrekt att makrill i tomat är bra och ger mycket Omega-3. Men det jag tycker om med den olja jag tar är att man vet exakt vilken mängd EPA och DHA man får i sej! Och sen så slipper man ju de föroreningar som dessvärre finns i fisken.
Oil4Life oljan jag tar för att balansera upp mina nivåer kostar runt 9kr per dag och sen så ska den innehålla en kallpressad olivolja med antioxidanter o antiinflammatoriska ämnen med :) Och det är ju bra!
Så vill du ta reda på dina värden eller bara få i dej bra kvalitetsolja, så rekomenderar jag starkt Oil4Life !
Finns det någon risk med att överkonsumera Omega-3??? Och hur visar det sig då?
Man börjar lukta fisk!
#10 Leifemil, mmmmmmmm, tack för tipset!!
#9 Man börjar inte lukta fisk vad jag vet men däremot tunnar det ut blodet. På ställen där de äter mycket fisk som Japan så dör de av hjärnblödning istället för av blodpropp (stroke och hjärtinfarkt) så det kan bli för mycket av det goda.
Om omega 3 (blodförtunnande och antiinflammtoriskt) och omega 6 (blod"tjockande" och inflammatoriskt) är i balans funkar allt som det ska. Vi BEHÖVER det omega 6 ger också, utan de inflammtoriska egenskaperna funkar inte sårläkning och sånt som det ska heller…
Tyvärr finns det ingen som vet exakt hur mycket vi behöver av omega 3 resp omega 6 men siffror jag hört är 1-2E% fleromättade oljor per dag och då både omega 3 och 6…
#12 Wildrat, då uppfattar jag det som att det är helt riskfritt att moffa i sig av fisk och skaldjur, eftersom vi får i oss O-6 i överskott i form av köttet i charkdisken.
Inte dig Wildrat i synnerhet utan tråden i allmänhet, vill säga……..
#13 Borde vara tämligen riskfritt.
ja, mumsa i dej massor av fisk och omega-3. Märker du att du är ur balans kan du ju ta tag i det då :) men det kan ju vara en kostandsfråga också… Därför uppskattade jag min fettsyraanalys vilket gav mej svar på hur mycket/lite Omega-3 jag behöver få i mej!
#12 med testet på Oil4Life jag pratade om tidigare kan man i stort få reda på hur mycket Omega-3 respektive Omega-6 man behöver få i sej.