Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 4894 ggr
clinteastwood
0

Hamnar ALLA i ketos?

Jag har nu ätit LCHF i två veckor, utan att överstiga 20 gram kolhydrater/dygn. En typisk matdag kan se ut såhär:

Frukost: En stor kopp te med vispgrädde, ibland två ägg med smör (Har aldrig varit en frukostlover)

Lunch: två kycklingklubbor, en avocado, en tomat och två små paket smör

Middag: Någon vispgrädde/CF-baserad gryta med kött/kyckling/fisk och lite grönsallad.

En liten Chokladmousse och några glas rödvin har glidit ned under de här veckorna också men inga mängder.

Har kollat vågen var fjärde dag ungefär och det händer inte så mycket. +/- 4 hekto. Förra gången jag körde LCHF rasade jag två kg första veckan och jag vet ju att det naturligtvis är mkt vätska etc men det känns bara lite… deppigt att jag inte ens förlorar vätska den här gången?

Nu till min fråga: Hamnar ALLA i ketos? Jag märker ingenting på varken urin eller andedräkt och min kille säger att han inte heller känner någon skillnad. Ni som är kunniga: Är det möjligt att äta som jag gör och på lång sikt inte gå ned i vikt? Jag har ca 40 kg att tappa och är i övrigt frisk förutom lite knepiga knän due to my tyngd då såklart. Har heller aldrig direkt bantat, förutom en gång då jag började träna helt hysteriskt och rasade 10 kg i kombination med stekt kycklingfilé+sallad å keso-dieten vilken naturligtvis ledde till fullkomlig dopaminbrist till slut (belöningssystemet HELT i botten) och typ psykbryt då jag tillslut skrek JAG HATAR SPINNING OCH SKA ALDRIG MERA GÅ DIT! Och sedan tryckte in 6 rostade mackor med prästost och apelsinmarmelad i fejset framför något riktigt shitty TV-program och självföraktet sköljde över mig likt en tjockistsunami. Ok ett litet stickspår där va. Men ni fattar var jag vill komma.

Tänk om det inte funkar på mig????? Mvh nojjig tjockiz

[stuxen]
0

Alla hamnar i ketos om de äter lite kolhydrater.
Men ketos betyder inte att man går ner i vikt.
Ketos inebär att majoriteren av energin du gör av med kommer ifrån ketonkroppar.

För att gå ner i vikt krävs energiunderskott.
Men många andra faktorer spelar in med.
Mejerier är en stor bromskloss för viktminskning.
Ägg och kokosfett har visat sig vara en booster för ätt gå ner i vikt.
Höga doser dvitamin skall hjälpa något och starkt kryddar mat.

Men underskott gäller i alla lägen.

Det är inte kotosen som gör det det är låga insulinvärden och energiunderskott.

clinteastwood
1

Jag fattar fortfarande inte det där med energiunderskott. Om jag sätter i mig cocosfett och grädde och smör dagligen och enbart sitter på mitt arsle på jobbet, hur uppnår jag då energiunderskott? Det fungerar ju uppenbarligen men det kan ju inte vara ett underskott? Jag vill inte hålla på och räkna kalorier och proteinprocent för att jag gjorde det sist och blev näst intill manisk vilket gjorde att jag trillade ur motivationen till slut. Handlar inte lchf om en hormonell viktnedgång?

kaisakavat
0

Hej clinteastwood - roligt att ha dig här! Skrattande

Om du inte äter socker, så måste din kropp ersätta det med annat bränsle. Annars kolar du ju.. Så den börjar producera ketonkroppar och övergår till 'fettdrift'.

Det är inte alltid det märks tydligt. Vi är olika. Övergången är olika långdragen för olika personer, vissa får massor av 'symtom', andra typ ingenting.

Det tar också olika tid innan viktminskningen kommer igång. Undantagsvis kan det förstås inträffa att den 'aldrig' kommer igång, men då har det ofta med t ex någon sjukdom att göra, eller mediciner man äter.

Du har nyss börjat - tålamod, söta du! Glad

Tycker du verkar käka bra, bara lite svårt att överblicka mängden. Tror inte det behövs några större justeringar i alla fall - möjligen kan den där tomaten bromsa.. men det är inte säkert.

Försök skippa utsvävningar helt en tid, så de inte stör i det kanske känsliga övergångsskedet.

Hoppas det ska funka bra!

[stuxen]
0

Varför skulle det inte funka.
Är du hungrig har du ett underskott, Är du proppmätt har du ett överskott.
Går du upp i vikt har du ett överskott.
Går du ner i vikt har du ett underskott.

Är du inte hungrig och går ner i vikt grattis din insulin nivå är tillräckligt låg för att kroppen skall vilja släppa ifrån sina fettreserver och belöningen är att du inte känner hunger för att kroppen tar tillräckligt med energi ifrån fettet på din kropp.

clinteastwood
1

#3 Hej och tack snällaSkrattande!

Ang mängden så är nog problemet att jag äter lite för lite än för mycket. Håller mig så oerhört mätt på fett och protein att käkar jag två skivor entrecote med vitlökssmör på kvällen vill jag inte äta förrän tidig eftermiddag dagen efter.

Jag tror att en tröghetsfaktor kan ha att göra med vin också… jag har druckit kanske 4 glas rödvin totalt på de här 14 dagarna. Det är väl en del kolhydrater i rödvin även fast det är "ok"? Och jag ser också trådskrivande här på sajten som terapeutiska och tänker ibland högt och ba rakt ut utan filter. Men fan vad guld det är att ha ett interaktionsbaserat community där alla peppar varandra. Helt grymt. Hoppas att jag kommer kunna kämpa på med detta, skulle vara så skönt att slippa 1. vara ful (jag är snygg egentligen) och 2. vara orolig för att mina knän ska orka bära mig vid 26 fucking års ålder. Gud, det är så att man blir deprimerad. *skyfflar in en slev smör*

kaisakavat
0

Jag tror det där resonemanget med överskott-underskott är lite krångligt att förstå. Vi vet inte allt om kroppen..

Men såhär ungefär: när man tar bort 'bromsen' i käket - kolhydraterna - så förbränner kroppen mycket effektivare än när vi hela tiden käkar 'broms'.

På så vis kan det gå ihop - att äta ordentligt och ändå sitta still. Alltså - förbränningen höjs till över mängden intag.

En rolig sak är att muskulaturen håller sig i bra skick, trots icke-aktivitet - en följd av att äta rätt och nog mycket.

clinteastwood
0

#4 jag hävdar inte att du har fel här nu, är rent eh.. medicinskt (?) mkt okunnig i frågan. Gillar bara att fråga och diskutera för att fatta.

Men jag ÄR ju fan aldrig hungrig på den här kosten?? När jag käkade enbart gul mat (som jag väljer att kalla den) var jag ju hungrig jämt, konstant.

[stuxen]
0

#5 Kan mycket väl vara så att du äter för lite med,
och vist kan rödvin vara en bromskloss även mejerier, och tomat.

Dvitamin skall vara bra mot depresion. Så skyffla in lite sånt om det blir jobbigt upp till 10 000 enheter per dag är en rimlig extra dos är uppe i norr.

clinteastwood
2

Jag ska börja säga så; "Nej tack jag äter inte broms" :D

clinteastwood
0

Jag förstod inte riktigt din sista mening där men jag säger TACK för tips!

[stuxen]
0

#7 HEHE gul mat :P det var kul.

lysna på #6 ligger mycket sanning i det.

#6 Men om bromsklossen är höga insulinvärden är inte bara kh bromsklossen då många proteinkällor påverkar isuliinet i samma grad som kh.

Men vi kan iofs inte ta bort både så det blir ju i alla fall en halvering eller så.
Men för vissa kansek det inte hjälper.
Så för de som ar riktigt svårt att gå ner i vikt kanske det krävs att man fettfrossar.

Vad vet jag.

kaisakavat
0

#9  Du e kul! Skrattande Upprepar: roligt att ha dig här!

Jag är också extremglad över att KIF finns. Alla kunniga hjälpsamma människor som finns här.. helt fantastiskt.

Och trevligt i största synnerhet.

Det stuxen skriver… D-vitamin är bra att lägga till - vi får för lite solljus på bara skinnet häruppe i Norden, för att tillverka tillräckligt mycket själva. Så ta gärna tillskott, det är bra av många skäl.

Tillägg: D-vitamin anges i olika enheter, jag äter ca 2000 såna enheter extra, vissa äter ännu mer. IE tror jag enheten är.. om jag nu inte minns fel.. Rätta mig nån isåfall.

Aniara4
0

Jag håller med kaisakavat, du skriver roligt! Glad

Det finns olika saker som kan hindra en behövlig viktnedgång (du tillhör ju uppenbarligen inte typen som redan är normalviktig men vill bli ännu smalare), men dem tror jag vi kan fundera på lite senare. Efter två veckor är det nog fortfarande tålamod som gäller, vänta och se lite till helt enkelt. Ibland tar det ett tag.

Fortsätt som du gör nu, möjligen med lite mindre vin, så kan vi stämma av igen om några veckor till.

clinteastwood
0

#13 haha tackar! Och du har rätt såklart. Antar att 2 veckor känns så oerhört mycket längre än vad det faktiskt är, iaf såhär i början. Vissa av er har ju hållit igång med lchf i flera år liksom. Jag ska fan inte väga mig mer i oktober. Dra ned på vinet (men det är ju så göööött) och kanske byta ut tomaten mot grön paprika eller gurka.

kaisakavat
0

stuxen - Jag har lite svårt att tro på att proteinkällor påverkar insulinet likadant, eller lika mkt som kolhydraterna gör. Inte så länge man äter protein i vettiga mängder.

Och förvisso finns det gott om folk som äter MYCKET, utan att gå upp i vikt, så länge det är lågkolhydrat..

Men jag är ingen expert på det här - min 'förklaring' i #6 är ju en tämligen grov förenkling av ett troligt sammanhang.

Kanske är vissa av oss jättekänsliga för t ex mjölkproteiner.. mycket möjligt. Men jag tycker det vore underligt ifall våra kroppar är konstruerade så att vi är jättekänsliga för protein generellt, på ett sätt som är negativt.. Obestämd

Angelvoice
0

Hej clint eastwood

Jag har experimenterat med LCHf för att komma på när jag är i ketos och går ner i vikt och när jag står still och trampar.

Som jag upplevt det med viktnedgången så har det bara funkar när jag varit riktigt strikt. inga Chokladmousse eller rödvin eller tomater och sallad det ökar insulinet och sockernivån i kroppen.sallad mättar dessutom inte så då är kroppen otilfredställd och vill bara äta mer senare.

Man måste sluta med allt socker om man är mycket överviktig. har man lite övervikt så kanske det går bra att äta lite mer kolhydrater. men de som har lyckats bäst med 30-70 kg viktnedgång har alla det gemensamt att dom ligger på långt mindre än 20 gram kolhydrater om dagen. dvs runt 5 gram kolhydrater istället..

jag gick ner 10 kilo e första 10 veckorna när jag började med lchf.

jag vägde 110 när jag upptäckte det och nu väger jag 96.

men varje gång det var middag hos andra eller jul och påsk så gick jag upp i vikt för att jag inte orkade vara strikt hos andra och mådde dåligt efteråt.

när jag väl smakade en chokladpralin eller knäck.. så blev det lätt många fler så som sockernarkoman så ska man undvika allt som är sött. även rödvin.  läser just nu sockerbomben med bitten jonsson och beskrivningen av mig däri är slående. men den är nog slående på många mer också. kanske även du. läsvärd i alla fall.

jag har slutat att dricka grädde på morgonen. dricker enbart vatten nu.

har lite grädde i frukostäggröran med bacon.

till middag blir det kött med mycket vitlökssmör eller dylikt utan massa grönsaker. när jag åt grönsaker åt jag mer mängd mat. och blev hungrig fortare.

jag äter fortfarande grönsaker ibland men inte varje dag. nån dag i veckan får det bli. då förblir jag i ketos bättre.

på apoteket kan man köpa teststickor som mäter ketos och glukos keto-diastix heter dom.. dom har jag använt flitigt för att se om jag varit i förbränning eller lagringsfas..

om du minskar grönsakerna och ökar smöret tror jag du kommer gå ner bättre också. grädden har mer socker än fett i sig om man jämför med smör så det kan också hindra fettförbränningen från att komma igång. jag fastnade på en viktplatå på 97 när jag varje morgon drack grädde utspätt med vatten och en klick smör.

men nu har det kommit igång igen. gick ner till 96 förra veckan. hoppas man kan hålla det denna gången. men räcker att man äter lite nåt sött så går det igång och lite fusk blir mycket fusk så får verkligen hålla mig strik nu.

Mvh Kim

MimLan
2

#16 Nej, du har inte använt ketostix för att mäta ketos, utan för att mäta överskott på ketonkroppar, vilket är något annat.

Ketos hamnar alla i som äter tillräckligt få kolhydrater (i runda slängar under 100 gr) eller där det dröjt sedan man åt, som efter en natts fasta.

gun92884
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Skrev inte Goliath - med faktaunderlag - na'nstans att detta inte stamde att alla ar i Ketos efter en natts fasta eftersom det fanns tillrackligt med reserver?

kaisakavat
0

Det finns säkert 'grader av ketos' om ni ursäktar den amatörmässiga formuleingen.

Menar.. kroppen börjar så smått tillverka ketonkroppar, utan att man fördenskull helt övergått från sockerdrift.

Ingen konstigt med det.. tycker jag.. Obestämd

Brynhilde
0

Jag läste nånstans att det blir överskott på ketonkroppar vid kostomläggning till lågkolhydrat och innan kroppen vant sig att använda det som bränsle istället för glukos. Ju längre man äter lågkolhydrat, desto mindre överskott på ketonkroppar.

Om detta stämmer har jag ingen aning om.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

clinteastwood
0

#16 Wow tack för aslångt och intressant svar. Mkt låter rimligt. Det här med sockerberoende tror jag finns i grader. Jag har aldrig varit någon godisgris och jag har faktiskt inte speciellt svårt att hålla mig ifrån den söta smaken. Däremot är jag fullkomligt TOKIG i annan stärkelserik föda tex bröd. Pommes frites med bea. Pasta med smörig sås. Ostbågar. Men mest bröd bröd bröd. I alla former. Och ja det är naturligtvis socker det med men det här med att vissa livsmedel triggar sötsug stämmer faktiskt inte hos mig, jag är mycket sällan sötsugen. Det är väl naturligtvis ett visst typ av sockerberoende jag har men jag tror också att det går utmärkt att bli tjock pga att man helt enkelt äter för mycket skit för att man tycker att det är så jävla gott. Och tro mig, det här är inte en förnekelse-rant då jag inte skulle ha några som helst problem att rannsaka mig själv och "erkänna" sockermonstret. Det som hjälper mig i den här kosten är att jag blir så mätt på fettet att jag inte orkar äta mera, dvs macka eller makaroner med smör. Grejen är att det är näst intill omöjligt att äta fakirstrikt i min livssituation. Jag är beredd på att det får gå långsammare men inte stå stilla. Och jag dricker inte ett glas grädde på morgonen, jag har max en halv dl i teet, vilket i kolhydratsynpunkt är stor skillnad. Sist jag körde såhär gick jag ned tio kilo på två månader och nu är jag bara lite… jag vet inte, orolig? Att jag bara fick en lchf-chans liksom. Av smalguden. Vinet kan jag fatta bromsar och så även chokladmoussen men jag vägrar tro att fem ruccolablad på köttfärsen och en liten blek tomat (jag väljer aktivt de bleka och smaklösa i affären, mvh kolhydratfreak) skulle stoppa mig från att gå nedåt när jag i övrigt lagt om min kost SÅ vansinnigt rejält. Men det kanske är där problemet ligger. Buhuu i så fall. Jaja den som lever får se.

Angelvoice
0

I boken sockerbomben som jag pratade om så står det t.ex så här.

2,5 dl kokta makaroner ger motsvarande 10-12 teskedar socker vilket är lika mycket som en burk läsk..

1 dl grädde 100 gr ger 3 gr kolhydrater varav sockerarter är 3 gr

så vi får i oss en små mängder socker ifrån kolhydratsrika ingredienser som blir ganska mycket på en dag.

vet inte hur mycket socker det är i chokladmoussenär den hemmagjord eller gjord på pulver och mjölk?

sen läste jag nånstans att alkohol stör viktnedgången på nåt sätt också.

enligt en forskare som gjort vetenskapliga tester om det socker som finns i mycket av våra livsmedel idag särskilt  fructose corn syrup även de spannmål som blir socker i vår kropp

så gav socker de 15 av 18 vanligaste alkohol relaterade sjukdomar i våran kropp. dvs socker var inte mycket bättre än alkohol. som han säger i filmen det är som alkohol fast utan ruset.

http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM

sugar the bitter truth med Robert H lustig

värt att titta på.

[Pennylane1]
0

sen är det , förutom kolhydraterna, proteinet i mejerier produkterna som kan ställa till det och som gör att många inte kan äta "mejerier" alls för att gå ner. Tror jag hör till dem.

[Pennylane1]
0

dubblepost!

Angelvoice
0

samma här pennylane.

sen jag slutade med grädde och mjölk och blev striktare har jag gått ner 4 kilo till på mindre än 3 veckor. totalt nu 17 kg sen jag började.

wee

[Pennylane1]
0

grattis!