Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 11002 ggr
[RockarFett]
4

kvalite på kosttillskott

Funderat mycket över om det finns någon kvalitetskontroll på kosttillskott.Om jag förstått rätt sä räknas det som livsmedel.Hur vet man att man verkligen får det man betalar för och inte "tomma" piller? Prisskillnaderna är ju enorma!

Läste en artikel från Råd och Rön och blev inte mycket klokare.

Förut har jag litat på att Apoteket säljer bra kosttillskott men det har jag börjat tvivla på.Dessutom är de dyra och innehåller ofta onödiga tillsatser.

Vad köper du för tillskott och varför just det märket?

Har du märkt någon skillnad mellan samma tillskott men av olika märke?

kråkan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag handlar numera allt mitt på iHerb som är ett amerikanskt företag med väldigt hyfsade priser och hög kvalitet. Att priserna är så bra beror ju naturligtvis på konkurrensen och den hittills låga dollarkursen.

Det finns ju många internetföretag i branchen, har även prövat Puritans Pride, båda har bra produkter men iHerb har bästa fraktkostnaden och ger dessutom en introduktionsrabatt på 5 dollar till nya kunder om man skriver in en kod från tidigare kunder. Min sådan kod är  YUH004.

Det är billigare att göra 2-3 beställningar med fraktkostnad på 6 usd/per 4 pound vikt. Läs igenom, det står hur mycket varje vara väger med förpackning, det kanske tar en stund att förstå men det är bara att göra om tills man får det rätt innan man skickar. Det brukar ta 1- 2 veckor (max3)med den billiga frakten och lite mer än 1 vecka med den dyrare. Om man gör stora beställningar på samma sändning kan man få betala tull i sverige.

carbonara
0

Jag är skeptisk till alla vitaminer och mineraler i tablettform efter att hört forskare i biokemi förklara att molekylkedjan ändras så mkt under processen till tablett att kroppen bara kan tillgodogöra sig mycket lite av tillskottet - och då måste man själv veta till vilka andra näringsämnen man ska kombinera till kosttillskottet - annars ger det inget resultat alls. Och denna info står inte på burken.

En studie i Finland (under 20 år) visade att den grupp som åt mycket morötter minskade påtagligt risken att få lungcancer medan det inte visade någon som helst skillnad för den grupp som åt karoten i tablettform.

Att det finns folk som mår bra av kosttillskott kan bero på placeboeffekten, men det är väl helt ok eftersom de mår bra. Men jag är inte troende och kommer troligtvis bara få en tunnare plånbok.

[esereth]
0

Bodystore är bra.

sussie
0

Det är alltid bäst att få i sig vitaminer och mineraler i kosten men om man tex inte äter fet fisk flera gånger i veckan tror jag det är bra att äta omega tre tillskott. Vintertid får vi inte tillräckligt med sol här uppe i norr då behövs exra lite exra Dvitamin. Jag köper alltid mina tillskott på hälsokosten, på apoteket är det för svag koncentrationpå tillskotten. Min doktor är lite rolig just i det här fallet, hon har förstått att vi behöver lite extra D vitamin vintertid hon har också märkt att apoteket inte rekommenderar tillräckligt stor dos så hon sa till mig "Jag har lite svårt att rekommendera hälsokosten men jag gör det ändå"!

korseett
0

köper mina av det här märket. väldigt rena och fria från mycket skräp.

Wildrat
0

När jag vill kolla så går jagt ut på företagens hemsidor, alltså tillverkningsföretagens hemsidor. Ser de tillförlitliga ut så litar jag på produkterna. Sen försöker jag kolla andras erfarenheter också. Ibland testar jag bara, köper en burk och om den inte funkar köper jag inte den nåt mer…

Jag köper tex Ledins magnesium för att den funkar för mig. Enligt "experter" på nätet ska den inte funka då magnesiumet ska vara för bundet men jag får resultaten jag vill ha till en billig peng så varför byta?

[maxxtro]
0

Jag tror det är bullshit allithopa

MimLan
0

#7 Okej. Testa att säg det till dem som lider av jodbrist. Det kan till och med vara synligt, hur illa det är.

Wildrat
0

#7 Då kan ju du tro det. Jag VET att vissa funkar eftersom de har effekt i min kropp…

Vetenskap smäller lite högre än tro iaf i mitt tycke…

[maxxtro]
0

Vad jag vet så finns det ingen tydlig vetenskap som backar upp påståendet att kosttillskott skulle ha någon positiv effekt på kroppen. Snarare tvärtom.

[duejpjds]
0

#0 Jag har behövt äta järntillskott för det gick inte att få upp nivåerna endast genom kosten. Duroferon eller Niferex tycker läkaren jag ska äta men jag blir lite orolig när jag läser vad mer än järn dessa tabletter innehåller (jag vill inte gärna äta polyeten som finns i duroferon tex)… Jag köper istället järntabletter från Holistic för att hjälpämnena känns mer okej för mig. Behöver jag något kosttillskott så brukar jag först kolla Holistic eller Helhetshälsa.

Ketang
0

Det hade väl varit jätte bra om man kunde äta sig till allt man behöver. Men nu lever vi inte i en perfekt värld där allt vi behöver finns i maten. Så vi behöver extra av ganska mycket! Men mycket av preparaten som säljs på hälsokost och på apotek är inte så väl kontrollerat. Det man ska leta efter är preparat som håller GMP standard. Exakt vilka preparat som håller den kvalitén vet jag tyvärr inte. Men det ska stå på!

carbonara
0

Det finns en motsägelse i att vi måste äta tillskott av D-vitamin för att inte bli deprimerade eller få andra brister. Antalet deprimerade har ökat lavinartat de senaste decennierna - trots att vi numera har råd att åka till soliga länder vilket människor inte kunde göra förr i tiden. Varför drabbades inte de i lika hög utsträckning av Depression? För inte åt de tillskott!

En sak som jag funderat över är att vi inte äter inälvor längre, och många undviker fet fisk. Förr åt man lever, njure, hjärta, sill, strömming och så vidare därför att det var billig mat. Och dessa livsmedel innehåller höga halter av D-vitamin. Möjligen var det därför folk inte drabbades av depressioner lika ofta förr.

En tanke och en spekulation bara, no harm intended.

Ketang
0

D vitamin är bara en jätte liten del av allt vi måste få i oss för att må bra och hålla oss friska.

Små barn ger man D droppar, undrar varför man inte fortsätter med det i vuxenålder?

Henkez
0

Så länge jag mår bra tänker jag inte ta några tillskott, sparar pengarna till annat istället. Känns lite jobbigt att vara tvungen att ta tillskott för att känna att man mår bra, då hoppar jag hellre över.

Att antalet deprimerade har ökat mycket på senare åren beror nog inte så mycket på att fler är deprimerade utan på att man kan diagnostisera många fler för man hittar på fler och fler psykiska sjukdomar. För 60-70 år sen fanns det väl inte mer än 6-7 st, nu finns det flera hundra olika psykiska sjukdomar.

Ketang
1

#15 Många tror att då mår bra tills dom börjar må bättre och då först inser att dom nog inte mått prima tidigare. Bara för att man inte mår dåligt behöver man ju inte må så bra som man kan må Flört

Sen är det upp till var och en vad man vill äta och inte äta. Men döm inte dom som väljer att ta tillskott så dömmer vi inte dig för att du "inte tror på det".

yvonnel
0

Motståndarna till kosttillskott härovan låter likadant som motståndarna till LCHF som vi har upplevt ganska mycket av på senare år. Trådskaparen frågade ju faktiskt efter våra erfarenheter av inköpsställen. Eller hur?

[RockarFett]
0

#12 GMP-standard är något jag får undersöka altså! Tack!

Jag tänker att många människor lägger ner mycket pengar på det vi med en mycket vid benämning kallar kosttillskott.Konstigt om det inte finns någon kvalitetskontroll alls! Men vi får kanske det vi är beredda att betala för.

En av anledningarna till att jag funderat över detta är att jag börjat äta tillskott: D-vitamin,Omega-3 samt Magnesium och inte märker någon skillnad.Det skulle möjligen förklararas med att jag inte tror på kosttillskott egentligen och därför inte får någon placebo-effekt.Hm?!?!

Hur länge ska man äta för att märka skillnad? Någon som har annan erfarenhet än mig? Att det faktiskt hjälpt dig!Berätta gärna.

carbonara
0

#15 Det var precis det jag skrev, "no harm intended", jag dömer ingen - alla får bli saliga på sin egen medicin. Trist att en tanke som jag långt ifrån hävdar är sann eller gällande, utan just en spekulation ska få den här typen av reaktion; Att jag dömer andra. Det känns snarare som om ni dömer mig.

#16 Bli inte så arg, det är inte bra för hälsan… ; ) Den här tråden diskuterar inköpsställen och i samband med dessa kosttillskott, ett sidospår, men ett naturligt sidospår.

Förstår inte vad min skepsism mot kosttillskott har för likhet med motståndare till LCHF. Det där får du förklara. Trist med påhopp!

OneManArmy
0

Så länge det är svensktillverkade kosttillskott så finns en viss kontroll på prylarna.

Köper ni utländska kosttillskott så kan det mycket väl finnas en del skit i dem också om ni har otur.

Men som sagts tidigare i tråden, mår man bra så behöver man inga extra vitaminer.

Wildrat
0

#18 Kosttillskott hjälper bara om man har brist och om man äter tillräcklig dos. Jag märker inte heller så stor skillnad på när jag tar vissa kosttillskott och inte, D-vitamin tex. Det enda sättet jag märker att de funkar är att jag inte blir förkyld och det är man ju inte hela tiden…

Känner jag att en förkylning är på gång så tar jag extra D-vitamin och hittills har jag klarat mig, har inte haft en enda sjukdag trots att den jag åker med var hemma i över en vecka för sin förkylning.

Magnesium känner jag effekt av eftersom mina myrkrypningar försvinner (Myrkrypningarna hade jag redan innan LCHF).

Alltså, har du inga besvär så kan du inte heller få nån större hjälp

MegN
0

#13 Sen är det kanske inte de som åker till soliga länder som blir deprimerade…? När allt kommer omkring är det väl ändå bara en minoritet som åker på solresa under vintern? Jag har ingen omkring mig som gör det… ;-)

Tidigare har jag ätit en väldans massa järntillskott, eftersom jag hade väldigt riklig och långvarig mens och det var stört omöjligt att äta vanlig mat med tillräckligt järninnehåll. Det blev ju en lindring när jag skaffade hormonspiral efter andra graviditeten, och knappt har någon mens alls numera - och alltså ingen järnbrist längre.

Jag har även haft magnesiumbrist (mina svåra foglossningar under graviditeterna lär ska ha berott på det - synd att jag inte fick det tipset DÅ), vilket även märks ibland nu också genom sendrag osv. Då tar jag magnesiumtabletter några dagar, så går det över.

I övrigt är jag jättedålig på att peta i mig tillskott. Brukar ibland köpa "MiviTotal" på hälsokosten, men det blir enstaka gånger som det blir av att ta en dos. Just nu äter jag faktiskt en bunt tillskott som en alternativläkare har ordinerat, men det är ett elände att komma ihåg både morgon och kväll…!

Qamilla
0

Jag köper alla mina kosttillskott från iHerb.com. Lärde mig uppskatta amerikanska kosttillskott när jag bodde i USA. Deras kosttillskott är både bättre och starkare än våra. Samt att deras kosttillskott oftast är mer än hälften så dyra.

Jag mår mycket bättre när jag äter kosttillskott än när jag inte gör det. Just nu äter jag bl a Tyrosin. En aminosyra som hjälper till att motverka Depression om man varit eller är sockerberoende. Den är tre gånger så billig på iHerb. Och när man lägger sin första order där får man dessutom 5 dollar i rabatt om man använder koden: QAM939.

sussie
0

#18 Det sägs att man ska ge tillskotten åt minstone tre månader innan man ger upp. Märker man ingen skillnad då kanske det är onödigt eller att man ska prova ett annat märke eller annan dos. Någon tidigare har nämnt Holistics, jag gillar också deras produkter.

Qamilla
0

#23. Mer än hälften så billiga ska det naturligtvis vara. Skrattande

Lynxx
0

Ngn provat LifeLine?

http://fitline.com/?action=quickorder&cid=203&c_id=1696&TP=775639

Tillverkaren gör visst även näringslösningar till sjukhus.

/L

Ketang
0

#19 mitt inlägg var inte riktat till dig.

carbonara
0

Min syster arbetar som marknadsförare på Apoteksgruppen och kursar bland annat D-vitamin. Problemet är att det inte finns några vetenskapliga studier som stöder att vitamin -och mineraltillskott verkligen hjälper. EU har nu bestämt att kosttillskott måste ha samma vetenskapliga grund, mångårig forskning, för att de ska kunna säljas. Det är bra, det tycker även min syster, så att det inte råder någon tvekan om effekterna.

Men som jag tidigare skrivit, tycker man att de hjälper ska man naturligtvis ta dem! Dumt vore det annars.

Diane1
0

Jag köpte tidigare tillskott som finns på apoteket och som jag tror heter Qvinna och har flera olika användningsoråden. Jag körde den som jag tycker verkar vara basen, liksom allround.
För mig blev det då en väldig skillnad då jag trots bra kosthållning hade vitamin- och  mineralbrist. Efter någon månad eller två tyckte jag själv jag hade fått starkare naglar och glansigare hår, tappade inte heller längre håret, inte lika glömsk heller som tidigare, mådde helt enkelt bättre. Och DÅ kom jag på sambandet för "pillrena" åt jag bara av vana utan att tänka på vad de användes för.

Vet inte om detta har hjälp?

EbbaSv
0

Hej,

Använd min rabattkod på iHerb vid första beställning så får du 5 dollar i rabatt. Ange NEN425 vid beställning. Tack!

hälsningar,

Ebba

Sweli
0

Jag köper de flesta produkter på iHerb. De håller en mycket bra kvalitet och mycket billigare än Sverige.

kokosfett, d-vitamin, sukrin etc.

Min kod är YEW765

Magnesium Kelat 750 mg - köper jag på TopFormula Sverige för att det är billigare och bättre.

OneManArmy
0

Vad får ni som ger ut rabbatkoder ut när man använder just er kod?

Sweli
0

Har aldrig kollat, får man något för det? Då ska jag kolla nästa gång!!
Tack för tipset Skrattande

guzen
0

@ #26 Lynxx … sent omsider!

Japp! Jag har kört FitLines produkter i över ett år nu. De är sjukt bra enl min mening, jag mår oerhört bra när jag dricker dem. Dyrt som skam bara. Har tagit paus i den man dricker på morgonen (PowerCoctail) eftersom den innehåller alldeles för mycket kolhydrater och jag ju vill gå ned i vikt. Dricker däremot Restorate tillsammans med en FitLine-produkt med bl a glucosamin som tyvärr inte går att köpa i Sverige (Gelenk-Fit). Cyklade Cykel-Vasan på bara Activizer, saltgurka och jordnötter. Funkade hur bra som helst och jag hade en helt otroligt snabb återhämtning. Tyska och österrikiska skidlandslagen kör bl a tydligen dessa produkter.

Jag har provat mycket … Dessförinnan åt jag Great Earths produkter. Också dyra men bra. Tyvärr blev jag konstig i magen av dem och kände mej illamående så fort jag tagit dem.

D-vitamin är en självklarhet – borde vara för alla. Påstås att det också har inverkan mot cancer (hört från cancersjuk som hört det från läkare).

Hälsar Guzen

PS! nej jag har inga vinstintressen i FitLine!

Angelfish
0

Det enda tillskott jag tar f.n. är D-vitamin, eftersom det hjälper mot min Depression. Och ja, jag märker ganska fort om jag slutar ta dom så för mig gör dom nytta.

Järn-tabletter tog jag ganska ofta när jag var yngre.

Ketang
0

#34 Här är en till som kört på FitLine. Även jag var mycket nöjd, men tycker det är dyrt! Men å andra sidan så skulle det nog kosta en slant om man köpte vitaminer osv på apoteket för ska man få i sig samma mängd bra grejer på annat håll får man köpa en hel del!!!

gun92884
0

Om tillskotten ar tillverkade i Sverige och USA sa skulle jag inte tveka att ta dem om jag trodde de skulle hjalpa. Vad jag daremot aldrig skulle satta i mig ar na't som kommer fran Asien. Det visades ett reportage haromdagen dar de kollade mediciner som kom in fran Asien eftersom nastan alla laboratorier har filialer dar. Det var inte manga som holl mattet … och det ruskiga var att det fanns mer counterfeit medicin an akta! Manga vacciner och cancermediciner var helt vardelosa, alltsa hade inga av de ingredienser som de skulle ha.

Se'n skandalen med giftig hund och kattmat (kanner flera personer som forlorade sina pets pa grund av foder), tandkram och bly i keramik och matporslinsfarger sa koper jag inget av detta fran Asien. An sa lange har jag hallit mig frisk, alltsa har inte behovt medicin sa har ingen erfarenhet dar och onskar halla mig undan sa lange som mojligt …

Pasi
2

#28 Det finns ingen vetenskap på att antioxidanter och allmäna vitaminer etc hjälper mot sjukdomar - men det finns massor av vetenskap som visar vad man drabbas av vid brist på det essentiella prohormonet D-vitamin - autoimmuna sjukdomar, Depression, muskelförtvining, försämrad motorik, cancer och nedsatt immunförsvar.

Fjrebqll
0

Köper allt mitt skräp på Iherb.

Man får vad man betalar för så att säga, köper man alltid "NOW" osv produkterna, kan man knappast räkna med kvalitet iaf!

Sedan skall man i möjligaste mån leta efter flytande form oavsett vad det är man trycker i sig. Det sägs att väldigt lite i pillerform tas upp då kroppen först måste omvandla det till en vätska innan det kan absorberas.

Sweli
0

#39 softgels är vätska i gelatinperls.

Trollbus
0

#32 När någon använder ens rabattkod på iHerb får man en viss procent i bonus av vad den nya kunder handlar för under ett år framöver. Smart upplägg då vi värvar nya kunder åt dem.

Men jag handlar där för att det är billigt och pålitligt. Hittills har jag fått 0,7 dollar i bonus Flört

Min kod som ger nya kunder 5 dollar rabatt och mig lite provision är:

YEW872

yvonnel
0

Några härovan pratar om svenska kosttillskott, hur vet ni att det är hela vägen svenska? Jag tvivlar starkt på att det finns några som är helt svenska, betänk att det är stor världsmarknad på både råvaran och framställda delar, alltså kan jag tänka mig att det blandas ihop här på något labb men knappast att det från början är helt igenom svenskt.

Ungefär på samma sätt som när man påstår att vår kosmetika "inte är djurtestat", men består av oljor osv. som har funnits på världmarknaden så länge att dess delar med säkerhet är testat i flera omgångar kanske på både människor och djur även om just det företaget inte har gjort det.

#2 #39

Tack för tipset att det är större värde/säkerhet i att köpa kosttillskott i basformen olja/vätska. Tror att det mesta av kosttillskott finns i flytande form även hos iHerb. I varje fall så är iHerb återförsäljare för flera stora labb i USA. Och som har nämnts flera ggr i denna tråden så har dem genomgående bra priser.

Jag har ju som de flesta köpt på apoteket under årens lopp men det visar sig ju när man undersöker saken att det inte är bättre alls och kanske t.o.m. sämre än tex iHerb, iaf är det genomgående mycket dyrare.