Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7584 ggr
Athenasmatte
0

Becel Gold?

Är Becel Gold OK enligt LCHF? Det innehåller 70% fett och färre kolhydrater än vad bregott gör. Har lite svårt för Bregott, så därför undrar jag om jag kanske kan byta till Becel?

Mvh//Athenas matte

Effie
0

Nej. Becel är margarin. LCHF-are äter nyttigt fett. Bregott räknas visserligen som margarin det också, men det är gjort på smör. Själv använder jag bara smör, inte margarin, inte ens Bregott (men det är bara för jag inte vet vad jag skulle ha det till)

Här är några länkar som kan ge lite mer information om margarintillverkning.

Kostdoktorns kommentar till Unilevers beskrivning om hur man gör margarin hemma i sitt kök

Gunnar Lindgrens hemsida, där det finns bl.a. en PDF med Livsmedelsverkets svar på en fråga om margarintillverkning och gällande bestämmelser. Livsmedelsverket tycker det är helt ok med lite hexan och nickel mm i margarin.

Matfuskets beskrivning av skillnaden mellan smör och margarin

Och det går att googla mer om man är intresserad.

Och just det - fel balans på omega 3 /omega 6 också. Det är mycket att tänka på.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Fiana
0

Becel hör till typ de allra sämsta valen du  kan göra.

Du behöver inte äta bregott om du inte vill - rent smör är bättre i vilket fall - det håller sig helt ok i en burk i rumstemperatur ganska länge om man vill ha det mjukt.

Athenasmatte
0

Ok, tack! Rent smör kan man ju självklart äta istället för bregott- det var en bra idé =)

konichiwa
1

Jag har en sån där 50-tals burk i porslin som är gjord för ett halvkilo smör. Den står alltd framme (med locket på förstås) då blir det perfekt bredvänlig konsistens.

Liknande burkar finns i plast har jag sett.

Wildrat
0

Bregott är en matfettsblandning, inte ett margarin.

Zepp
0

Margarin är oxå en matfettsblandning! Skrattande

Hur som helst.. Becel räknas mer eller mindre som djävulens sekret inom LCHF-kretsar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fjrebqll
0

Valio mjukt och gott måste väl ändå vara helt ok?

Effie
0

Valio mjukt och gott är som Bregott, en blandning av smör och rapsolja (ok, det kallas matfettsblandning tydligen. Det får i alla fall inte kallas smör).

Läste någonstans att Bregott innehåller syntetisk A-vitamin, vilket Valios inte gör. Om det fortfarande är sant vet jag inte, men man kan ju hålla ögonen öppna och läsa innehållsdeklarationen. Syntetiskt A-vitamin försöker jag undvika.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

LatMask
0

Jag gjorde en gång en smaktest av Bregott och Valios Mjukt och gott. Resultat: Mjukt och gott vann, det smakade bättre och hade en bättre konsistens.

Sweli
0

Valio Mjukt&Gott™ extrasaltat

Näringsvärden:

Per 100 gram

Energi

2800 kJ / 680 kcal

Protein

<1 g

Kolhydrater

<1 g

Fett

75 g

Varav mättade

31 g

Varav enkelomättade

28 g

Natrium

0,8 g

Vitamin A

420 µg (52%*)

Vitamin D

10 µg (200%*)

* = Rekommenderat dagligt intag.

Ingredienser: Matfettsblandning 75%, fetthalten 75% varav 67% är mjölkfett och 33% är rapsolja. Smör, rapsolja, vatten och salt (2,1 %) och D-vitamin.

Sweli
0

Bregott

Bregott® extrasaltat matfettsblandning 75%

Smaksatt av naturen sedan 1971. Bregott extrasaltat har förgyllt den svenska smörgåsen sedan 1971. Den naturliga smaken kommer från kärnad färsk grädde och rapsolja, adderat med lite extra salt. Grädden finns med för den goda smakens skull och rapsoljan gör det lättare att bre på brödet. Bregott extrasaltat är allra bäst på smörgåsen, men går också bra att steka i och baka med.

Produktinformation

Ingredienser Pastöriserad grädde, rapsolja, mjölksyrakultur, salt 1,8%, vitamin A och D. Hållbarhet 70 dagar. Märkningar Återvinning Bägaren och skyddsoblaten sorteras som pappersförpackning och locket som plastförpackning. Näringsvärde per 100g Energivärde 2800 kJ/680 kcal Protein 0,5 g Kolhydrat 0,6 g varav sockerarter 0,6 g Fett 75 g varav mättat fett 35 g enkelomättat fett 26 g fleromättat fett 7,9 g Kostfiber 0 g Natrium 0,7 g Vitamin A 800 µg, (100% av RDI*) Vitamin D 10 µg, (200% av RDI*) *Rekommenderat Dagligt Intag Förvaring Förvaras vid högst + 8°C.

[Pennylane1]
0

hur får de fram "osyntetiskt" A-vitamin då? Och är det någon egentlig skillnad?

[Pennylane1]
0

hittade detta om vitaminer och tycker att det är ganska motsägelsefullt… blir mest förvirrad, man ser ingen skillnad på syntetiskt och naturligt men många föredrar därför det naturliga…

"I dag tillverkar man vitaminer på konstgjord väg genom att isolerar det rena vitaminsubstanset. Många av våra kosttillskott i form av vitaminer är därför tillverkade så. Påståenden att vitaminer som framställs på syntetisk väg inte är hälsosamt för människan utan att man bör intaga vitaminer i sin mer naturliga form hörs också. Syntetiska vitaminer framställs på kemisk väg, i ett laboratorium ser man ingen skillnad på ett naturligt och ett syntetiskt vitamin. Berikade livsmedel har ofta tillskott av syntetiska vitaminer. Många föredrar därför naturliga vitaminer och mineraler framför syntetetiska produkter genom kosten eller kostillskott som har en mer naturlig form då vitamintillskott och mineraltillskott i organisk form framför kemiska preparat anses bättre. Kontrollera därför dina eventuella vitamintillskott för att se vilken sort de är gjorda av."

Sweli
0

#13 håller med dig. Man vill gärna ha så naturlig som möjligt men är det alltid mera  hälsosam?

Det var en bra fråga.