Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5224 ggr
jcarlsson
0

Plockmat och efterrätt att bjuda på

Jag fyller 20 om några veckor och ska ha släkt och vänner hos mig. Det lär vara öppet hus så att bjuda på någon form av plockmat är min tanke. Har ni några tips på bra LCHF-plockmat?

För de som föredrar sötare efterrätter kommer det att finnas som alternativ. Men jag vill gärna också bjuda på någon efterätt som både jag som äter LCHF kan njuta av, och de andra förhoppningsvis bli positivt överraskade av.

Tar tacksamt emot tips och recept Glad

Wildrat
0

Panna cotta är perfekt dessert för både LCHFare och andra. Gör enligt LCHF-recepten här på sidan (använd sökfunktionen). Alla brukar gilla den och jag tycker LCHF-varianten är godare än standardvarianten.

Jag sötar med vaniljsocker (Daniscos vanilj i florsocker). Jag smakar av för att få lagom smak. Använder inget sötningsmedel utan det får bli en liten aning mer kolhydrater, det är ju fest.

Mooniq
0

Min tanke blir direkt Buffé - då kan var och en ta det den personen gillar/vill äta. För dem som äter Lchf så är det lätt att välja bort kolhydraterna.

Som efterrätt så gör jag ibland så att jag köper Rysk Yoghurt (17%) och lägger över tinade/färska bär, ev strör jag över några korn med vaniljpulver.

Att göra små lappar o sätta på tandpetare o stoppa ner i olika bufférätter kan ju ge en fingervisning om  lchf vänligt eller inte..Skrattande

Om du bläddrar bland recepten i vänster marginalen så hittar du nog mängder eller om du googlar lchf-recept, eller lchf recept.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Pennylane1]
0

kycklingklubbor med folie är bra plockmat, kan marineras och kryddas lite olika. Tandpetare med ölkorv och ostkuber. Rökta musslor på tandpetare. Röror, som tsatsiki, guacamôle, pesto och tapenada. Någon blandad sallad. Små glas med gazpacho… frökex.

yvonnel
0

Något som är jättegott i avdelningen röror är rårivna rotfrukter blandade med lite majonnäs och ganska mycket creme fraiche, det är också jättegott med varmrökt lax isf rotfrukter.

Inkokt kallt kycklingbröst med mycket kryddor i lagen, skäres i små bitar och blandas enligt ovan.

Bra idé med uppgifter om innehåll i de olika faten, att man skriver små lappar.

Småköttbullar är ju alltid uppskattat, liksom prinskorv.

Jag gör pannacotta med 90% choklad, grädde och gelantin, lägger ofta frusna hallon i botten på serveringsglaset, det blir väldigt god brytning.

Marianns LCHF Mat & bak
0

La precis ut ett dessert tips på bloggen! Kanske kan passa till detta tillfälle?

Ca 4pers

1 dl cream cheese eller mascarpone
1 dl grädde
50 gram osaltatsmör
2 msk erythritol + 1/4 krm stevia, eller 0,5 msk steviasocker-SteviaVital.
2 tsk snabbkaffe pulver
1,5 msk kakao
1 tsk vaniljpulver

Gör så här:
Smält osten på svag till mellanvärme och vispa ibland. lägg i kaffe,kakao, vanilj och sötning och smöret låt detta smälta med och vispa.
Häll i grädden och öka värmen, vispa att allt blandar sig väl och blir ordentligt varmt.
Häll upp i en liten låda/form som du bottnar med bakplåtspapper, ju mindre form ju högre  kaka. Ställ kallt i frysen minst ett par tre timmar längre tid för mindre form. Förvaras sedan kallt.

Skär upp bitar och servera, pudra ev med kakao som på bilden, gott till en kopp kaffe!
För lyxig dessert vispa lite grädde och smaksätt med konjak, mums!

gun92884
0

Vad du frestar mig idag Skrattande

yvonnel
0

Den varianten har jag inte sett förut, det lockar verkligen. Måste sparas.

carbonara
0

Var får man tag i erythritol?

Låter kemiskt, låter farligt.

Hur mycket kostar detta "ämne"?

[Pennylane1]
0

erythritol är sukrin, sötin, same same,

och kemiskt är det inte.

http://mariannslchf.se/?p=2299

MimLan
0

Kolla gärna runt på hemsidor hos de som erbjuder catering för tips. Glöm inte bort att det går bra att servera/duka upp i miniglas/muggar också. T.ex. smårätter som behöver något som håller samman det. Även soppor kam vara trevligt och omväxlande till allt tuggande. Både kalla och varma fungerar.

[Pennylane1]
0

mmm som jag skrev, små glas med gazpacho! Det fick vi på en bjudning för ett tag sen.  Tyvärr for mitt omkull och stänkte ner omkringståendes skor Skrattande

Marianns LCHF Mat & bak
0

#6 Vad roligt att frestas lite Flört

#7 Den är jättegod!

#9 TACK!

[Pennylane1]
0

du har mycket bra på din sida och jag länkar så gärna till den! Glad

Marianns LCHF Mat & bak
0

#13 det var gulligt sagt! Kyss

yvonnel
0

Eythritol säljs under namnet Sukrin på de flesta ICA.butiker numera samt

LCHF-butiken kostar ca 80 kr för 300 gram tror jag att det är.

Finns även på iHerb och där kan man nog spara en del slantar om man ska köpa fler grejor eller typ lite vitaminer, frakten är billig också.

Det finns  flera trådar om iHerb, använd sökfunktionerna.

Jojo55
0

#5 Vad kallar du det där för? Låter gott men vad är det?

[Pennylane1]
0

det är nog 500 gram annars låter det väldigt dyrt? Jag köper  500 gram för 79 kronor på vårt ica, Sukrin melis är 400 gram och det tar de 69 för tror jag… men jag mixar mitt i min Magic bullet det tar några sekunder. Kan inte se vitsen med att betala mer för att få flor.

Marianns LCHF Mat & bak
0

#16 Den har inget särskilt namn, men om du ser på bloggen så kallar jag den för "Krämig dessertkaka" bara.

Tar gärna emot tips på vad den kan annars kan kallas…

[Pennylane1]
0

kalla den Mariannkaka, om det inte finns, kanske blir lika känd som Madeleinkaka!

På spaning efter den vikt som flytt!

Jennix
0

Mitt bästa tips om efterätter är: ha skålar med olika saker i - grädde; mörk choklad typ 70% Lindt borde funka för LCHF eller 85% Lindt om du gillar det; hallon funkar bra för LCHF också; och allt annat sött som andra kan välja av - men det är ju många som kanske vill ha frukt och grädde, även om de inte äter LCHF, för det är nyttigare än godis. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Marianns LCHF Mat & bak
0

#19 Bytt namn på den. Tack!