Koldskål!
Min mamma var dansk och gjorde ibland en dansk anrättning som kallades koldskål. Det var otroligt gott och läskande en het sommardag. Orginalreceptet är ungefär:
1 liter kärnmjölk (Vi använde filmjölk eftersom kärnmjölk inte fanns i Sverige)
Ca. 4 äggulor
4 msk socker
Saft och skal av en citron.
Vispa ihop och servera med sockerskorpor! Serveras som mellanmål eller efterrätt.
Jag tänkte nu att man skulle kunna göra en lchf variant av detta, något i den här stilen:
7 dl. Meze
3 dl grädde, ev. späda med vatten till lagom konsistens (ska bli ung. som lättfil)
6 äggulor
Stevia
Saft och skal av en citron (Kanske blir ett par matskedar?)
Givetvis inga sockerskorpor! Ingen ersättning för dem heller, det behövs inte.
Undrar vad näringsinnehållet skulle bli? (Jag är ingen hejare på "min mat") Det kanske kan fungera som frukost on the go dagar då man inte orkat ta sig ur sängen i tid för att laga ordentlig frukost? Lite som drickyoghurt som man kan sörpla i sig på tunnelbanan?
Jag "kilade stadigt" med en dansk kille för ca 40 år sedan och han hade samma minne från sin barndom och en gång skaffade han de rätta ingredienserna för att bjuda mig, så jag har smakat detta men blev faktiskt inte så förtjust, tyckte att det var alltför sött. Det finns ju något som kallas drickyoghurt, så det är ju inte så långsökt i tanken. Tror att vanlig osötad yoghurt blandad med vatten + grädde och någon smaksättning/sötning kan bli ganska likt.
ja koldskål er mycket gott. 
Jag har set i Skåne ialf att man kan köba dansk kärnemälk, det har den "riktiga" smak. Men tyvärr har det mycket lite fett (därför tror danskerna att det är så hälsosamt, jag med, engång gick jag tillomed några dagar på Kärnemälksdieten)
Youghurt, fil och andra syrade mjölkprodukter har inte den rätta bakteriefloran och därför inte den rätta smaken heller.
Men om man inte är så noga, så kan man ju bara testa sig fram.
Vanilj är också gott att ha i, det finns det i "kammerjunkerne" eller sockerskorparna som ni sägar, och det är med att ge smaken.

Jo det gäller att fetta upp det om det ska funka för lchf. Jag tyckte det var gott att göra det på filmjölk men även det blir för magert. Meze är ju väldigt tjockt, går ej att dricka, man måste äta det med sked och det funkar ju inte när man sitter på tunnelbanan, det är därför jag tänkte att man kan blanda det med grädde och vatten men det blir kanske inte så hållbart om man har vatten i? Funderar på att ta vanlig fil, kanske t.om. lättfil och grädde istället. Det är alltså avgörande för mig att det blir tillräckligt lättflytande för att kunna dricka ur en flaska!
hur mycket ska du dricka? Inte hela satsen förmodar jag? För det blir väl (enligt ditt mezerecept ovan) ungefär 40 gram kolisar på den. Jag gissar att Meze har lite drygt 4 kan det stämma?
Och med lättfil istället blir det lite mer kanske.
så lustigt! I en FB-grupp jag är med i och som handlar om språk läste jag precis nu ett recept på kallskål! Fast det var eg. ordet som de ville uppmärksamma. Kärnmjölk var det i det receptet också, och inga äggulor, däremot vanilj.

Inga äggulor? Det var ett konstigt recept! Det är 3,5 g kolhydrater/100g i Meze för att vara exakt och nej jag tänker inte dricka allt på en gång, det är mera tänkt som en nödlösning enstaka dagar när jag inte hunnit äta frukost. Vanlig drickyoghurt är i flaskor på 2.5 dl och då blir jag proppmätt, det är ju magert och eländigt så jag tror inte man orkar mer än kanske ett par dl av en fetare variant.
jag ställde en fråga i tråden och hon hade glömt äggulorna!