Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 1959 ggr
Margareta
0

Ny rubrik

Nu har jag ändå lagt in en rubrik för bröd.

Dessvärre missade jag "Mat -" i början så den blev felsorterad.
Jag har ändrat flera gånger men det har inte slagit igenom.

Polarbrödet är redan flyttat, hittar ni fler som skall flyttas kan ni säga till i den här tråden.

Numer pensionär i Nynäshamn

Vira
0

Hej alla LCHF vänner!
Ett tips på ett gott bröd som innehåller max 5 kolhydrater/100gram. Beror lite på hur man ska räkna bakpulvrets kolhydrater. Äter 3 skivor (ca 100g) av brödet med smör och diverse god ost till frukost och varar mätt ända fram till middag.

GROVT SOJAPROTEINBRÖD
100g  linfrö,  50g fibrex,  50g vetekli,  100g solrosfrö,  100g sesamfrö,  10g salt,  175g sojaprotein (neutralt 72%, 10kh/100g),  15g bakpulver.  Blanda detta ordentligt och tillsätt sedan:  200g creme fraiche eller gräddfil,
5-6 ägg (ca 300-325g),  50g smör (smält o. avsvalnat), 2dl vatten. Käns smeten för stabbig tillsätt mer vatten.
Lägg i en 2liters bakplåtpappersklädd form.
Grädda i 175º 50 minuter. Ta ur limpan ur formen och låt kallna i pappret på ett galler.
Skär den i ca ½cm tjockaskivor. Då blir det 3st på 100g. Går utmärkt att frysa.
Hoppas det smakar.

Margareta
0

Vira:

Det är bättre om Du lägger in brödet som egen tråd under den här rubriken. Det är lättare att hitta då.

Tryck på SKRIV uppe till vänster och skriv receptets namn som rubrik och placera den sen under rubriken för recept på bröd

Numer pensionär i Nynäshamn

Denna kommentar har tagits bort.
Vira
0

Sorry!! Visste ej hur man skulle göra.

DaMum
0

Det här var ett intressant recept!

Om man tar bort vetekli och ersätter med t ex mer Fibrex, så blir det ju ett alldeles utmärkt GLUTENFRITT bröd också!

Tack!