Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 5532 ggr
lc-solkatt
0

Hur klarar man ekonomin på lchf?

Någon som har tips var man kan handla billigt och bra? Hur man klarar sin ekonomi? Ju fler som tipsar desto bättre. Vår matkostnad är hög och vi måste sänka den. Snälla tipsa mig om du vet något knep för att handla billigt!

kaisakavat
1

Välkänt läge! Puh! Tungan ute

Hamstra vid extrapriser. Tillaga större mängder när ni tillagar. Gör egen färskost, egna såser och röror.

Ägg är billig näring.

Anpassa menyn efter tillgången på bra mat till bra priser.

Så få utvikningar som möjligt, t ex skippa dyrare ostar, dyrare grönsaker och t ex choklad… Delikatesser och chark - bort!

När jag är riktigt fattig bir det kött och smör hela tiden. Kan tyckas enformigt, men det går bättre än man skulle kunna tro. Smöret går att smaksätta och det finns många olika sorters kött!! Skrattande

Cowboy
1

Ö o B säljer 18 ägg för 15 kr nu och det är billigt även om äggen är små.

När jag har vägarna i närheten av ett KRAV-hönseri brukar jag köpa ägg med knäckta skal billigt. För stekning eller äggröra går dom bra men inte för kokning.

Bacon finns i storpack på Willys och Coop Forum till bra priser.

Grädde finns till bästa priset hos Willys.

WilliamJ
2

Räkna ut hur mycket energi du får för pengarna och glöm inte att LCHF-mat är väldigt näringsrik jämfört med mjölmat och frukt.

För ca 13 kr får man 1800 kalorier smör, dvs ett dugligt dagsbehov. Man får också ett par äpplen för 13:- om man väljer det, men då klarar man sig bara några minuter.

Med denna uträkning är creme fraiche billigare än filmjölk. 1 liter fil ger 603 kalorier och 2 dl creme f ger 647 kalorier (dom kostar väl rätt lika).

Mervi
1

Jag köper köttfärs när det är billigt och gör biffar, köttbullar eller allra lättast en köttfärslimpa som räcker länge. Köper också fisk när det säljs billigare. Jag tror inte jag någonsin köper något kött till fullt pris.

Med en lön får man planera. Det enda jag köper dyrare är ekologiska äggen, jag äter många ägg och då vill jag att de är bra.

Just nu när jag äter fakir går det bara ägg smör och kött åt.

Vargalyster
0

WilliamJ: Vilken bra information! Du eller nån annan som kan det där borde göra en lista som alla kan ta del av! Det är ju en kunkap vi alla har nytta av och det är även en bra grej att visa lchf-skeptiker. :)

[akaron]
0

Jag kikar ofta i köttdisken på förmiddagen för att se om de säljer kött med kort datum för halva priset eller mindre (men man får skynda sig så man hinner norpa åt sig det innan pensionärerna).
Fläskött är i regel billigare än nötkött.
Jag köper ofta fläskkarré i storpack, och det brukar vara extra bra priser på det under grilltiderna så jag fyller frysen.
När det gäller nötkött så letar jag efter högrev som är fett, billigt och supergott. Brukar steka det och så lite bearnise eller smör till.
Köttfärs är billig mat i storpack och om man inte tycker det är "äckligt" kan man blanda ut färsen med lite ungnötslever som är både billigt och näringsrikt.
Ägg köper jag hos privatpersoner som har höns, eller hos någon "äggbonde".
Det finns en hel del billig fisk i frysdisken, t.ex. strömming.
Kyckling är ofta billigt i jämförelse med kött men där får man se upp med socker och glutamat. Hel fryst kyckling eller färsk kyckling är de enda jag sett som är utan tillsatser. Men fryst är mycket billigare än färsk.
Jag odlar sallad, tomat och gurka i krukor på balkongen och om jag vill unna mig köpta grönsaker så blir det efter ofta vitkål som jag strimlar och steker i smör och äter som "pasta" till köttfärssås. Broccoli och Blomkål är ganska billigt nu på sensommaren och hösten så då får man passa på.
Ett annat tips är att handla så sällan som möjligt, det brukar bli billigare när man planerar ordentligt, och dessutom inte råkar implusköpa en chokladkaka eller likande.

babo
1

Som sagt ägg och köttfärs - köttfärslimpa - äggmuffins med bacon - man behöver inte äta sååå mycket heller - det är det jag testar nu :). Ibland säljs billig nötstek-

Frukt och grönt är dyrt - frågan är om de är värda pengarna - sämre näring jämfört med LCHF-kost…

[Karro]
1

Det handlar bara om att tänka om… Jag gör matsedel och försöker varje gång jag åker och handlar "inte handla utanför listan" för det gör att jag kommer hem med bara det jag behöver och inget annat mystiskt Glad

lc-solkatt
0

Tack för alla svar! Jag försöker köpa saker som är av kvalitet samtidigt som de är billiga. Ägg t.ex. skiljer sig mycket åt i näringsvärde och smak, därför köper jag en dyrare variant som är ekologisk - men jag köper alltid storpack. Jag köper också storpack med grädde som får stå längst ner i kylskåpet. Vi har helt slutat med färsk kyckling och köper bara fryst (dock köper vi kycklingfärs ibland). Grönsaker,nötter och ost det är dyra kapitel. Jag unnar mig nötter och ost - men mindre än innan. Sallad är också dyrt….suck…vi har i ock för sig köpt fryst broccoli och spenat men….bacon vill man också ha av kvalitet..

Vilket är det bästa stället att köpa på? Vilka grönsaker och nötter brukar vara billigast - nån som vet?

blackeyes
1

Utan att veta var du bor… Jag köper allt kött hos vår lokala slaktare, mycket billigare då det inte blir några mellanhänder som ska lägga på sina vinster. Dessutom vet jag att köttet är slaktat på ett humant, ur djurens synunkt, sätt.

Grönsaker använder jag de som är billiga för säsongen.

Det jag saknar är en lokal leverantör av ägg. Tanken är att vi ska ha egna höns framöver, men det är en bit kar till det.

Smör, grädde CF, philadelphia och andra mejeri- och ostvaror försöker jag köpa när det är extrapris och frysa in det som går.

Fast jag tycker egentligen inte att det är så mycket dyrare att äta LCHF. Tänk så mycket "skräp" och halvfabrikat vi inte köper längre..*ler*

Henrik70
1

Handla på förmiddagen då man ibland kan hitta kött med kort datum för halva priset.

parsley
1

Är du riktigt fräck så frågar du de affärer du brukar handla i när de lägger ut kött med kort datum.

Kostdoktorn har räknat ut att sidfläsk med grädde är det billigaste man kan äta. Betydligt billigare än nudlar och sådant skräp som bara är näringslös energi.

Ister brukar vara billigare än smör. Fungerar bra att steka i. LIDL säljer ibland smör (tyskt) billigt.

Annars, ägg, ägg, ägg. Ägg innehåller all näring man behöver utom vitamin C.

Se det positivt. Det går att äta billig LCHF, som kroppen mår bra av och ger den näring man behöver. Gör man stora satser så är det bara att plocka fram ur kylen. Vips så får man tid över till annat än matlagning.

Under sommaren säljs ofta flintastek billigt. Tyvärr är det svårt att få tag i den okryddad numera. Vill man inte grilla så kan den stekas i ugn 250 grader mitten av ugnen 30 minuter. Lägg den på ett folieark i en ugnsfast form för att undvika trist ugnsstädning. God varm som kall.

Skinkstek eller fläskstek säljs ofta billigt. Ugnsstek och ät skivor kalla eller varma.

Ugnsstekt kyckling i halvor. Passa på när det är extrapris på färsk. Görgott.

Tilda-T
1

Nästan alla blockfrysta fiskar är goda som gratänger och inte alls särskilt dyra.

Leta den billigaste, brukar gå att få för 15:- - 19:- /400gr!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Sweli
0

Det finns mycket kött som inte kostar så mycket.

Kyckling, gris, och en del köttdelar. Man kan äta lever som är både bra och billig.

Ägg på hemköp kostar 10kr kartongen med 10 ägg

yvonnel
0

Det finns oftast lax i ojämna bitar 400 gram på Hemköp i frysdisken bredvid den dyrare i portionsbitar.

Vyer
0

Det viktigaste är nog att planera och storhandla. Att gå till olika affärer och köpa olika varor kan också dra ner kostnaderna, men tar ju mer tid. Men olika butiker har olika erbjudande/är billigare på olika saker.

Och är det extrapris på något - bunkra och frys in.

jejjja
0

Jag har på tag på gris kött, första gången köpte jag en halv, men denna gången köper vi en hel styckad utan ben, nu behöver jag inte handla kött på länge hoppas jag ska hämta den den 20/11, =)

Zofia89
0

Jag handlar mest köttfärs, ägg, grädde, smör etc.

Grönsaker odlar jag själv =)