äter alla lchf-are vitaminer?
Jag undrar om vi lchf-are måste få i oss näringsämnen genom vitaminer?
Vilka vitaminer och i såna fall varför?
Har förstått att även en del som ätit enligt lchf i flera år behöver vitamintilskott.
Jag har själv aldrig ätit tillskott, det är därför jag undrar..
Precis som med vilken kostidé som helst så beror det på exakt vad du äter och i vilka mängder.
Också bra att veta att man kan få brister man inte märker av på mycket länge för kroppen har en viss buffert osv.
Dock finns det mycket som pekar på att nästan alla i Sverige behöver ganska så högdos stillskott av D-vitamin - det är dock inte LCHF-specifikt alls, med lchf-kost får man oftast i sig mer D-vitamin än med "vanlig" kost.
Det som en del får problem med med lchf-kost är kalcium-magnesium(och viss del kalium) balansen. Äter man mycket kalcium behöver man nämligen mer magnesium än om man inte gör det. En viss magnesiumbrist ska vara vanlig i allmänhet (alltså även på "vanlig" kost) och har man redan lite brist och sedan byter till lchf(som ofta innehåller ännu något mindre magnesium om man inte tänker sig för) och dessutom äter på tok för mycket t ex ost kan det tippa tokigt ännu mer.
Men det finns inget måste alls att äta några mejerier alls för man äter lchf.
Så, alltså - det beror helt på vad du faktiskt äter och inte äter och i vilka mängder. Även övrig livsföring och hur du ätit resten av livet kan spela in.
aha, tror då att jag måste ta och orda nåt magnesiumtillskott. Jag älskar ost i massor och får i mig en hel del grädde oxå.
Nån som vet om det finns magnesium i brustabletter utan sötningsmedel?
Jag klarr inte att svälja tabletter
, inte änns så små som ppiller..
ska kolla på en gång. Tack!
har redan kollat men undrar om jag inte får i mig ännu mer kalcium i förhållande till magnesium då? Behöver nog bara magnesium tror jag..
Hejsan Ronjain.
Detta är en produkt jag själv använder:
[http://www.iherb.com/Peter-Gillham-s-Natural-Vitality-Natural-Calm-Organic-Raspberry-Lemon-Flavor-16-oz-453-g/5124?at=0
](http://www.iherb.com/Peter-Gillham-s-Natural-Vitality-Natural-Calm-Organic-Raspberry-Lemon-Flavor-16-oz-453-g/5124?at=0)Ange: UFU177 för lite rabatt.
Smakar väldigt gott och är sötad med Stevia. Jag har testat en hel del magnesiumpreparat och denna är den jag blivit minst lös i magen av.
Jag äter 3 rundade teskedar per dag uppdelat på två gånger.
Magnesiumbristen är jag helt övertygad om att det inte beror på LCHF, utan snarare hur vattnet på våran jord har förändrats. Jag har läst någonstans att man fick i sig ca 1100mg magnesium per dag för herrans många år sedan via vatten.
Passa även på att köpa http://www.iherb.com/Nutiva-Organic-Extra-Virgin-Coconut-Oil-54-fl-oz-1-6-L/7311?at=0
Mycket bra fett!
Tycker inte man skall behöva äta vitaminer och dylikt faktiskt. Man får ju i sig allt utan Vitamin C från ägg.
Har gjort många blodtester genom mina år, både på LCHF och utan, och aldrig med brist på vitaminer även fast jag ätit som en kratta.
Vad gulligt av dig! Tack!
Jag har precis varit in och beställt både magnesium och cocosoljan
Det bästa är att det tar ca 2-4 dagar att få det fram till dörren, ifall man använder DHL.
Dom ringer alltid innan dom åker så är man inte hemma eller i närheten så kan man alltid komma överens med dom när det ska lämnas istället

Det som kan vara svårt att få i sig om man äter mycket strikt och samtidigt sällan äter lever är c-vitamin. Men det löser man lätt med nån skiva paprika.
(Själv är jag allergisk mot paprika, broccoli och nästan alla andra grönsaker, så jag tar vitamintabletter som jag alltid gjort pga mina allergier…)
Jag tar askorbinsyra om jag äter lite paprika eller broccoli e dyl (allt går ju i perioder och lever äter jag inte). Askorbinsyra finns bland kryddorna i livsmedelsbutiken, i pulverform, och kostar väl runt 20-lappen för en påse (kan minnas fel, men billigt är det jämfört med vitamintabletterna). Billigt och bra.
Magnesiumtillskott äter jag inte längre - men använder mineralsalt med magnesium i. Billigt och bra - jämfört med det magnesium vi kan köpa i hälsokosten.
D3-vitamin köper jag som vitamintillskott, högdoser fr WLS. (K2-vitamin får jag av en vän, så det äter jag ibland också, men har aldrig köpt själv.)
Annars försöker jag få i mig vitaminer, mineraler och andra essentiella ämnen via maten. Särskilt ägg är ju en superb källa till näringsämnen!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Alla näringsämnen man behöver finns mer än tillräckligt av i ägg och kött utom C-vitamin. Det finns däremot i lever. Äter man inte det så kan man få det från paprika. Ca. en halv gul paprika innehåller dagsbehovet av C-vitamin (mycket mer än i apelsin).
Under omställningsfas kan man behöva magnesium för att inte få vadkramper.
D-vitamin behöver troligtvis alla som vistas stadigvarande på våra breddgrader
Fiskolja behöver troligtvis också alla.
Jag äter D3-vitamin, 8000 IE om dagen för tillfället, bl.a. för att dom hjälper mot mina depressioner.
Och grön paprika ibland för att det är gott och för c-vitaminet.
Tack, vilka bra svar!