Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 4838 ggr
Cajsavarg
1

I Aftonbladet Maj-Lis Hellenius om kolesterol

I dagens Aftonbladet finns ett helt uppslag där Maj-Lis Hellenius ger råd för hur man ska äta för att sänak sina farliga blodfetter.

• Byta ut varma såser mot kalla varianter baserade på yoghurt, kesella eller fil
  • Välj skinka, kassler, hamburgerkött eller messmör i stället för fet ost
  • Byta ut Bregott mot magert margarin

osv osv.

M-J H säger att _"om alla i landet åt enligt LCHF  skulle hjärtinfarkterna skjuta i höjden. Det förkortar livet." "Vi ser patienter som går på lågkolhydratkost som kommer in med skyhöga blodfetter".
_

//Fat makes Me fit//

kaisakavat
1

Vilken smörja! Margarinsmörja! Glad

Helt fantastiskt att detta fortfarande predikas.. *suck*

Jag tror helt enkelt inte det där.. om att de får in LCHFare med skyhöga blodfetter. Alltså jag tror inte på att LCHF är orsaken. De får säkert in många med höga värden, varav några få är LCHFare, och det är dem hon 'minns' - selektivt, anti-lchf-minne kallas det.

Sen är det minsann inte alltid farligt med högt kolesterol heller.. Beror ju på fördelningen mellan olika typer.

Jag har kanonvärden och äter MASSOR av ost och en hel del smör! =D

emji
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ständigt denna Hellenius……

Hon syns och hörs överallt nu tycker jag. Man sätter ju baconet i vrångstrupen när man läser/hör hennes kostråd.

Suck och DubbelSuck Rynkar på näsan

Kan dom inte fråga Kostdoktorn istället!?

raphanus
0

"Om alla i landet åt enligt LCHF skulle hjärtinfarkterna skjuta i höjden. Det förkortar livet." "Vi ser patienter som går på lågkolhydratkost som kommer in med skyhöga blodfetter"

Finns det verkligen belägg för detta uttalande?

Pasi
3

En professor kan uttala vilka påståenden som helst utan att referera till nån vetenskaplig evidens - bindningar till livsmedels- och läkemedelsindustri spelar heller ingen roll - och folk tror på det… journalister skriver påståendena utan ifrågasättande (tyvärr). Var är alla pålästa journalister?Obestämd

Alla som vet bättre, som kikat på den vetenskapliga biten, undrar givetvis hur en professor kan uttala nåt sånt (i alla fall gört jag det)…. kan ju bara bero på stora brister i kunskapen alternativt att hon är köpt. Lika uppenbart som om en hockeyprofessor påstått att Peter Forsberg var målvakt i fotbollslandslaget.

Inte var Inuiter, eller andra köttätande naturfolk, på sin naturliga kost speciellt kända för att få hjärtinfarkt; dessa sjukdomar kom inte förrän de började äta vår tallriksdiet med mycket spannmål!? Detta är uppenbart nåt som Maj-Lis inte känner till.
Inte heller verkar hon känna till att "kolesterolhöjd" och hjärtinfarkt inte alls hänger ihop. Hon måste fortfarande använda sig av Keys forskarfusk från 1953 som referens, trots att betydligt bättre studier/statistik finns (ofuskade)… nån annan förklaring kan jag inte hitta.
Jag skulle vilja höra henne ge hållbara förklaringar på dessa saker samma dag hon får reda på det.Flört

Till Maj-Lis - Det är nu 2011, inte 1950-tal!Cool

[maxxtro]
0

Andreas Eenfeldt har tidigare skrivit om henne

http://www.kostdoktorn.se/hellenius-och-oron-for-lchf

Tvillingsyster
0

#4 Pasi

Som professors dotter håller jag fullständigt med dig

[RipleyKatten]
1

Nu vet jag att det är den 31 oktober, alltså "Halloween" i industrimun.
Men måste du länka till sådana läskiga bilder? Kvinnan på bilden måste ha någon svår hormonrubbning av något slag då hon ser ut som en karl.

Oskyldig

[Columba]
4

#7 Jag tycker att din kommentar om utseendet är osaklig. Vad har det med åsikter att göra?