Alkoholdrycker
Hej, detta är mitt första inlägg på detta "forum". Jag äter LCHF sen några veckor och ikväll skall jag ut och dansa med en kompis och hem till henne och äta och dricka först. Det är sällan jag är ute och festar och när jag väl gör det vill jag dricka lite mer än bara vin.Vad är minst dåligt att dricka i LCHF-väg då?
Jag brukar gilla likörer, finns det någon typ av likör som är mindre dålig? Och hur är det med starkcider?
Det lär ju bli lite "undantag" ikväll, men jag vill ju inte göra undantagen alltför stora. Så vad är då minst dåligt att dricka? Tips tages tacksamt emot.
Sötade drinkar, öl och svagcider skall jag definitivt hålla mig undan från iallafall.
Välkommen! 
Ren, torr sprit är ok. Alltså whisky, vodka, tequila, etc. En riktig dry martini borde ju vara ok också. Den består väl bara av torr sprit om jag inte har fel. Jag är ingen fan av light-drycker och man får ju se upp med sånt ifall att det triggar sötsug, men det kanske kan funka med en light-cola och rom? Eller vodka, mineralvatten och citron/lime?
Likörer känner jag inte till någon som är "bättre" - alla innehåller väl mängder av socker.
Engelsk torr cider är i alla fall bättre än den svenska supersliskiga, även om man nog bör vara försiktig. Det handlar ändå om 2-3 g kolhydrater per dl. Astrakan gör dock den torraste cider jag har hittat, och den är riktigt god - 1,7 g kolhydrater/dl. EDIT - Det är nog Kivik som gör den när jag tänker efter, och den heter Astrakan torr äppelcider.
Torra viner, rött eller vitt. Gott. Ren torr sprit som #1 skriver. Min personliga favoritdrink är vodka med lime och is. Ibland slänger jag ner ett par hallon, fin smakkombination.
Likörer går bort. Öl går bort. Cider går bort. Alldeles för mkt socker.
Men det handlar ju om var man sätter gränsen för sig själv. Det är ju fullt möjligt att bestämma sig för ett mindre eller större avsteg och inte mer med det. Man bestämmer ju själv.
VIKTIGT - Många av oss har upptäckt, att sedan man börjat LCHF:a så tål man inte alkohol som förut. Blir onyktra på mycket mindre än tidigare, alltså.
Så drick i långsam takt, så du inte tappar greppet.
Och du - ha så kul! 
Tack för svaren! Jag hade en trevlig utekväll. Blev vin och Pimms blandat med bubbelvatten. Vet inte om Pimms innehåller några kolhydrater, men den känns knappast söt iallafall. Någon brittisk örtsprit av något slag är det. Drack sen också lite päroncognac med bubbelvatten, det borde väl också vara rätt okej, hoppas jag.
Intressant tips med Astrakans torra starkcider! Har för mig att jag sett den någon gång, tycker mycket om just starkcider som är torra i sin karaktär. Tyvärr har de väl sällan sådana på uteställen dock, så man kanske får kolla på Systemet.
Jag citerar mig själv ur en ett par år gammal tråd:
"I senaste Varunytt från Systembolaget presenterades tre nya cidersorter, en svensk, en engelsk och en fransk.
Så här står det om den svenska: "Från och med juli 2005 har Sverige egna regler för cider. Cider i Sverige ska vara framställd genom jäsning av äppel- och/eller päronmust…Utöver tillåtna livsmedelstillsatser och naturliga aromer får endast ojäst fruktjuice av äpple eller päron, vatten och socker tillsättas."
Som tillsatser i den svenska cidern, Rekorderlig Päron light anges E150, E202, E220, E330, E331, E950 och E951 (- och det ger "fruktig doft med inslag av päron och vingummi.")
Den engelska: " I England måste andelen äpple vara minst 75 procent och resten päron. Tillsats av socker och färgämnen är tillåtet."
Den franska: "I Frankrike får bara jäst, äpple och valfri mängd päron, men inga som helst tillsatser, inte ens socker användas." (Min kursivering)
Det finns väl bara en slutsats att dra: Vive la France!"
Så drick fransk cider, om du ska dricka cider!
#3 51 gram socker/liter.
#3 Den Astrakan jag menade innehåller 19 gram socker/liter (jag hade fel, jag trodde att det var 17 gram). Jag har sett den i en hotellbar men inte på några fler ställen, men jag har ju inte varit överallt. 
#4 Fransk cider är suverän 
Astrakan Torr
Cider (nr 1818)
Information om drycken
Alkoholhalt 7,0 %
Sockerhalt 19 gram/liter
Användning Serveras vid ca 8°C till de flesta maträtter av lättare karaktär.
Smak Torr, fruktig smak med karaktär av äpplen, päron och citrus.