Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1612 ggr
ronjaian
0

stevia

är lite nyfiken på sötningsmedlet Stevia. Är nyfiken på lite tankar och erfarenheter kring dettaGlad

MimLan
0

Testa gärna sökfunktionen. Det finns många trådar om det.

ronjaian
0

hittade bara äldre inlägg, men jag ska pröva igen, tack!

Maja2
0

Stevia är väldigt väldigt sött, det kan jag säga :)

Jojo55
0

Jag tycker Stevia är bra och gillar det bättre än Sukrin. Sukrin ger inte tillräcklig sötma och om man tar mer kommer en väldigt osmaklig bismak fram.

Stevia har också en bismak men den kan jag fördra mycket bättre och den sötar bra även om man tar så lite att ingen bismak känns. Men det är bara jag, andra tycker annat!

Tilläggas bör att jag använder Stevi Premium som har mindre bismak: http://www.stevia.se/product_info.php?products_id=10

Marianns LCHF Mat & bak
0

Om man då blandar stevia och sukrin(erythritol) så får man en perfekt sötma av dem båda och inga bismaker.

Ex 2-3 msk erythritol och ca 1/2 krm stevia beroende på hur söt stevian är.

[stuxen]
0

Marian denna blandning är det typ en dl vi pratar om?
Jag menar motsvarar det en dl socker typ?

Marianns LCHF Mat & bak
0

Man kan nog säga att den motsvara ca det. Kakan blir lagom söt för oss avsötade Flört

[AntoniautanX]
0

Mariann, tack för tipset med blandningen.

ronjaian
0

om man jämför med andra sötningsmedel är detta då det bästa alternativet för en lchf ätande?

Marianns LCHF Mat & bak
0

både erythritol och stevia är godkända och enligt egna undersökningar efter stor frossande i mina bakverk och glassar så visade det sig inget på stickorna.

Här och här

kan man läsa om våra egna  tester.

ronjaian
0

Tack! känns som att jag törs använda detta med gott samvete de få gånger man behöver ett sötningsmedel till nåtGlad