Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 4696 ggr
Iansmamma
0

Omega 3

Hej alla,

jag undrar hur mycket Omega 3 som är lagom att ta varje dag? Mina kapslar innehåller 540 mg EPA och 360 mg DHA och 6 mg E-vitamin per dosering.

Wildrat
0

Vad står det på burken? Ta enligt rekommendationerna där eller enligt din ekonomiska smärtgräns…

Jag har aldrig sett någon riktig rekommendation på hur mycket man bör ta men tar man alldeles för mycket så det blir obalans med omega 6 kan man få problem med tunt blod som inte levrar sig bra dvs samma som när man äter blodförtunnande medicin. Men så stor dos tror jag blir ganska dyrt…

Iansmamma
0

Tack för ditt svar :-)

1 -2 doseringar per dag står det. Det är bara att jag fått för mig att rekommendationer på förpackningar är försiktiga i överkant. Men problem med blodet har jag ingen lust att få. Jag kör på rekommendationen.

MatsL
0

Det beror på hur du äter i övrigt, men 2-3 kapslar om dagen som basdos är nog lämpligt. Själv tar jag två kapslar 650 mg E-EPA enligt rekommendation från dr Tolonen. Upp till 5 gram lär man klara bra, men det är oftast onödigt om man är någorlunda frisk.

Miri
0

omega 6:omega 3 ska ju ha en balans på max 3:1

Kan man ta kapslar för att balasera upp om man tex ätit jordnötter, som har omega 6:omega 3 550:1…

Eller är det inte bara balansen som räknas utan också mängden?

Wildrat
0

#4 Även mängden räknas…

Iansmamma
0

#3 Vem är dr Tolonen?

rullz
0

Är det inte bättre att äta fisk då och då och sänka omega-6 lite?

MatsL
0

Tolonen kränger en del kosttillskott och listar studier som stöder hans teser. Jag skrev och frågade vad han rekommenderade diabetiker. Kolla www.biovita.fi för att bilda egen uppfattning.

[Pennylane1]
0

oj! Dina kapslar innehåller tre gånger så mycket som mina och mina rekommenderas 2 per dag! Fast jag tar bara en!

spkn1
0

#4 jag tror mängden räknas långt mer än balansen. Jag föredrar att undvika fleromättade fetter så långt som möjligt och struntar i att "söka" omega3. Det fungerar utmärkt för mig hittills. Äter dock fisk ibland, mest för att det är gott och funkar bra i frysen.

Medlem
0

Jag äter anaimaliska fetter och kombinerar det med cod liver oil. Rekommenderade dagsintag är en tesked för en vuxen men jag tar en stor matsked dagligen.

kaffenettan
0

Jag undrar om någon har erfarenhet av  jästtabetter som kosttillskott?

Lisa på Oil4Life
0

Hej, jag vet att jag ät två år sen med att svara på denna tråd, men för er som läser den nu precis som jag är det jätteviktigt att ni får i er tillräckligt med Omega-3 om ni verkligen vill ha resultat!

Myndigheterna rekommenderar idag 2-3 gram Omega-3 per dag, vilket är betydligt mycket mer än de dagsdoser som normalt rekommenderas av Omega-3 kapseltillverkare! Så vad som är viktigt är att du får i dig tillräckligt med Omega-3, annars gör det egentligen ingen eller väldigt lite skillnad. Och minska ned på Omega-6 är också ett bra tips!

Det är även viktigt att se till att den olja du väljer har ett oxidationsskydd, - oavsett vilket märke du tar, välj en naturlig fiskolja eftersom den har ett högre oxidationsmotstånd än högkoncentrerad olja.

På Oil4life erbjudes en fiskolja är jättebra för alla att ta! Vi har ett koncept som går ut på att testa och balansera människors fettsyraprofil, detta genom ett fingersticksprov som avgör om och hur mycket Omega-3 du behöver ta.Oil4Life har en korrektionskur på 100 dagar med 2,5 gram Omega-3/dag, därefter en dagsdos på snäppet mindre. För att få samma dos i kapselformat krävs cirka 5 högkoncentrerade kapslar eller cirka 22-33 krilloljekapslar per dag.

Fiskolja rekommenderas att tas flytande och Oil4Lifes olja smakar mest olivolja med citronsmak. Anledningen till att vi rekommenderar flytande är dels att kostnaden per gram Omega-3 är hälften mot kapselform, samt att man enkelt kan kontrollera att oljan är fräsch och inte har oxiderats - något som annars lätt döljs av kapslar. Vår olja har även ett unikt oxidationsskydd som står emot härskning!

Läs gärna mer på www.oil4life.se eller mejla oss om du har frågor!

Lycka Till!

Lisa på Oil4Life

starhawk
0

Jag kör med Fritt Flyts Omega-3 kapslar fast jag har inte kollat hur mycket dom innehåller, checkade bara att det är baserat på fiskolja, tidigare käkade jag lax en gång i veckan men numera är det bara "magra" fiskar så jag tänkte att det skulle behövas lite kompensering

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus