Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 8548 ggr
misty09
3

Friterade Mozzarellabollar!

Fantastiskt goda blev dom. Hade dom som tilltugg till ett glas bubbel ikväll.

125g mozzarella

2 dl riven parmesanost

2 äggvitor

1/2 tsk redning från LCHF butiken

salt

peppar

olja till fritering

Dela mozzarellan i 20 bitar. Vispa äggvitan till hårt skum. Rör i parmesanosten, redning, salt och peppar.

Klicka ut 20 klickar av äggvitemassan på ett bakplåtspapper. Tryck i en bit mozzarella i varje. Hetta upp oljan. Ta upp en klick i handen och tryck ner mozzarellan så den täcks med smet, obs kladdigt!

Släpp försiktigt ner bollen i frityrgrytan och fritera dom gyllenbruna. Låt rinna av på hushållspapper. Servera och njut som snacks till ett glas bubbel!

Pysslis
0

Så gott det lät!

har alltid varit svar för mozzarella sticksen som finns på ex max o sibylla, har letat efter ett sånt här recept!

jejjja
0

Åååå det älskar jag , det måste jag prova=)

Tack för tipset

misty09
1

Ja testa…dom blev supergoda. Dock väldigt kladdigt. Originalreceptet var med maizena mjöl och jag tog annan redning. Vet inte om det var därför. Men med hjälp av en hand och en sked kunde man liksom "droppa" ner dom i oljan och väl där blev dom ju hårda med ett mjukt,rinnande inre. Ni vet …uppvispad äggvita och lite redning hur kladdigt det ärFlört Men det gick …absolut. Och resultatet blev super. Även mina gäster icke LCHF ätare rensade fatenGlad

fancyeyes.se
0

Hej

Jag är själv ett fan av LCHF och äter mycket ost mm men detta gjorde mig ändå lite fundersam.

Vad jag har fått lära mig är att allt fritterat (kraftigt upphettat fett) blir trans fetter och att det inte alls är hälsosamt utan snarare farligt fett.

Att man sen mixar fett överhuvudtaget med Bubbel blir ju fett mixat med kolhydrater vilket inte riktigt är vad LCHF förespråkar?

Nu kankse inte detta är vad du brukar äta till vardags men jag uppfattade det som missvisande då du la till att även dina icke LCHF vänner åt av det?

Jag själv har en dag i veckan då jag äter vilket skräp som hels men inte i vilken mängd som helst men jag skulle aldrig påstå att jag då följer LCHF metoden.

Säker mycket goda ändå btw… älskar själv chili cheese på max men ack vilket dåligt fett. (Trans fetter)

misty09
0

Att äta LCHF för mig är att undvika kolhydrater och att må bra. Att vid fest när man har gäster bjuda på detta + ett glas bubbel tycker jag inte är så konstigt eller avvikande. Inget av dessa två ger speciellt mycket kolhydrater i förhållande till vad som slank ner förut i form av chips och godis.

Livet är för kort för att inte kunna äta bra och ändå njuta av livets goda ibland då man har fest.

Ha en skön LCHF helg/ M

[Pennylane1]
0

# 4  du har nog lärt dig fel, inte blir fettet i osten transfetter av att friteras,  det är själva oljan man friterar i man ska vara noggrann med. Inte använda instabila oljor, kokosfett tål hög upphettning och är bra att fritera i. Ingen fara på taket om man använder det. Kolla i en tabell med rykpunkter för olika oljor det finns fler som är ok.