Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 4090 ggr
Marylojs
0

Kexsubstitut?

FInns det någon mer än jag som saknar något att lägga osten på vid ostbrickan? Har ni löst det på något smart sätt?

monkan
0

Åhhh vilken fråga.. Jag är kexmissbrukare! Finns det ett paket kex hemma måste ungarna gömma det - annars tar det slut - så Ja, jag saknar kex. Substitut - lägg osten på ett salladsblad. Men jag fuskar ibland och tar en liten Finncrisp under min ostbit. Eller tar en ostskiva med smör på och rullar ihop och äter.

Margareta
1

Ost med smör är populärt. "Smörkaka" har vi kallat det ibland. Man måste inte lägga ost på något, det går utmärkt att stoppa in direkt. Vi använder knappt osthyvel längre utan skär osten i tärningar…. tandpetare om man vill det ska se fint ut…

Numer pensionär i Nynäshamn

sarag
0

gör kokostoppar fast bred ut smeten och platta till den. Ersätt sockret med lite sötningsmedel förståss! Skär sen i  fyrkanter.

Är jättegott att lägga smör på som en liten macka. Jag skall pröva och torka en sats nästa gång, kanske att det kan bli lite knäcke/kaka då.

Marylojs
0

Kokostoppar? Låter spännande, vad är det? Recept?

sarag
0

Om du handlar kokosflingor så brukar brukar det stå recpt på kokostoppar på baksidan.

Här kommer ett recept. Jag brukar höfta rätt grovt, både med smöret och ägg/eller äggvitor. vissa använder bara äggvitor, men jag brukar också använda gulorna.

2 ägg
50 gr smör (smält)
1 påse kokosflingor (200 gr)
sötningmedel, (smaka av) 

Blanda allt. Lägg på ungspapper i långpanna. Platta ut det med lämpligt bakspade/slickepott.

In i ugnen på 170-200¤, ca 10-12 min. Skär i bitar.

Jag vet inte exakt hur många kolisar det innehåller. kokosen har lågt värde men inte jättelågt. Men jag tar gärna en sån liten kokosmacka med tjokt lager bregott eller smör på nån gång ibland . Mums!

umbra55
1

gurka är faktiskt rätt goda kex också…

Undin
1

Jag bakade kex, 2x1 cm stora och 2 kolhydrater styck. Recept finns i min blogg

RolfH
1

Den godaste ostbrickan är när man får oststavar av getost inlindade i lufttorkad skinga tillsammans med en gurkstav. Mmmmm……

//Rolf

catlin
0

Man kan vira in en bit brie i en tjock skiva maasdammer t ex. Helt ok.

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

Margareta
0

Jag tar rostbiffsskivor och rullar in Boursinost och skär rullen i skivor ungefär som rulltårta. Är det "fint" kan man sätta tandpetare i

Numer pensionär i Nynäshamn

ulrika_m
0

Igår fixade 10-åriga dottern snacks innan middagen:

Hon skar parmesanost i stavar, lade varje stav tillsammans med ett ruccolablad och lindade in i en halv skiva parmaskinka. Mmmm …

Pysslis
0

Hittade en jätte fin blogg med ett kexrecept, dessutom var det näsn inga kålisar i kexen! Själv har jag inte testat dom än.

http://frokenfrau.blogspot.com/2011/02/krispiga-lchf-snacks.html

Athenasmatte
0

Jag tyckte att detta receptet var jättebra- blir väldigt goda kex!;

Ingredienser;

1/2 dl linfrö

1/2 dl sötmandel

1 msk sesamfrön

1 tsk fiberhusk

2 ägg 2 msk smält smör

1/2 tsk flingsalt (går också bra med vanligt salt!)

eventuellt/om du vill; smaksätt med t.ex. kardemumma &/eller kanel

Gör så här;

1) Mixa frön, sötmandel, sesamfrö, fiberhusk och salt i mixer

2) Vispa ihop äggen och häll ner i "mjöl"-blandningen. Häll också i smöret.

3) Klicka ut på bakplåtspapper, bred ut ganska tunnt (blir ganska kladdigt, men man får ha tålamod och slickepott ;)- om det är svårt att bre ut kan du prova med plastfolie ovanpå och kavla ut det!))

4) In i ugnen i 159 grader Celsius i 20 minuter. Om du vill ha dem mycket knapriga så stäng av ugnen och låt dem vara kvar en stund till.

Förvaras i kylskåp eller frys!

Smaklig måltid! =)

kaisakavat
0

Jag skivar zuccini! Suveränt.. brukar vara hållfastare än gurka. Glad